Hansi Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Antar at de aller fleste oppegående båteiere har sånn noenlunde kontroll på hvor lenge en kan ligge i ro før septiken begynner å bli full. Da blir det for dumt å tøye grensene / omgivelsene for ikke å gidde å dra ut å tømme tanken. Sitér dette innlegget Link to post
to-vid Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Hvordan er det i uthavn da, og hvor vanlig er det med båter uten septiktank? Lå selv i Porthør (Uthavn). Ved siden av oss lå det en eldre seilbåt. Ut på dagen like før vi skulle dra videre så kom det plutselig flytende papirbiter og små brune klumper ut fra siden på seilbåten. Denne hadde tydeligvis ikke septiktank. Er det vanlig å pumpe ut dritten bevisst når en ligger blandt andre båter? Der var det også toalett tilgjengelig på land mindre enn 50m fra båtene. Morgenbadet vi hadde den dagen ble plutselig ikke så veldig deilig lenger. Sitér dette innlegget Link to post
bwh Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Det er bedre å miste plassen sin i havnen enn å få rykte på seg som "dritt tømmer". Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å bli værende i havnen med badende unger og mitt septik innhold flytende rundt båten. :nono: Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
KAT Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Antar at de aller fleste oppegående båteiere har sånn noenlunde kontroll på hvor lenge en kan ligge i ro før septiken begynner å bli full. Her finner du en Septiktankmåler Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Griser! Jeg utvidet til 160L septik i vinter med måler Skulle vert som i USA hvor de ligger litt lenger fremme med tanke på miljø "kremt" der har de opplegg for septik tømming i havner. Fleste USA båter har egen stuss med påskrevet "Waste" Min forrige Bayliner som kom fra Lake Michigan var septik pumpa på tanken plombert og advarsel ved toalettet om at de deler ut skyhøye bøter til den som lar septiken gå i vannet. Tror muligens det er 1 eller 2 steder i Oslofjorden som har slikt opplegg. Skulle vel vert i vær havn eller marina i disse miljøtider. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 (redigert) Her finner du en Septiktankmåler Kjøpte makan instrument og giver på Maritim. Giveren tok kvelden etter ganske kort tid. Men har tank på 110 L så kapasiteten er rimelig grei. Ikke overfyllt enda. Redigert 13.August.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Problemet er at hvis septiken har gått tett og man tror man tømmer, men ikke gjør det. Man tror tanken er tom, men det er den altså ikke. En visuell kontroll i kjølvannet i tømmeøyeblikket er jo alltid nyttig, men det er ikke alltid den er til å stole på. Septikmåleren vår sluttet fort å virke, den bør nok være av den typen som kun har utvendig sensor: http://www.fmmarin.se/index.asp?mainId=1&a...33&show=133 Har ikke prøvd den selv, er litt dyr. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Fra Forurensningsforskriften: § 23-4. Forbud mot tømming av kloakk Det er forbudt å slippe ut kloakk og gråvann i vassdrag. Det er forbudt å slippe ut kloakk i norsk sjøområde innenfor en avstand av 300 meter fra land (fastland og øyer), unntatt for skip som faller inn under § 23-2 annet ledd og er utstyrt som beskrevet i § 23-8 bokstav a. Det er vel egentlig ikke noe spørsmål hva vi båteiere rundt om synes om slikt. Det er forbudt ved lov. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Victora III Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Tar med en historie fra siste (og det blir aller siste) gang vi lå i gjestehavna i Kragerø. Jeg satt og slappet av med en kopp kaffe og kake bakerst i båten. I det jeg skal ta neste bit står det en stråle ut fra luftingen på naboens seilbåt - 0,5 meter fra min sjokoladekake og kaffekopp! Tanken var åpenbart full og slo over i luftingen som var godt dimmensjonert. Mmm...deilig med sjokoladekake i overfylte campinghavner dere! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 I Vestby kommune er det faktisk forbudt å tømme septik i deres "territorialfarvann". Det nytter altså ikke å gå 300m fra land. Men de har mottakstasjon i Son som kompensasjon. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Og hvor stor andel av fritidsbåtflåten er slik utstyrt at de kan benytte anlegget i Son, eller andre steder, for den saks skyld, fem prosent, mindre? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TB2855 Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Og hvor stor andel av fritidsbåtflåten er slik utstyrt at de kan benytte anlegget i Son, eller andre steder, for den saks skyld, fem prosent, mindre? Alle vi som har nyere Amerikansk produsert båt. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Tommy_H. Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 De fleste nyere båter vil jeg tro. I alle fall Scand Baltic! Sitér dette innlegget Viknes 1030 K3 [url="http://www.bergensmotorbat.no Link to post
Frivakten Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Tømmestasjoner i indre Oslofjord. Sitat derfra: Vi minner om den generelle regelen om at det er forbudt å slippe ut kloakk nærmere land enn 300 m. I tillegg har Vestby og Nesodden kommuner lokale forskrifter som forbyr utslipp av kloakk innenfor kommunegrensen. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
ebonita Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 citat: Kan det komme en sånn jæ... lukt fra luftinga? Jag har läst att man kan sätta kolfilter på avluftningen för att begränsa den dåliga lukten. Någon som vet någonting om detta? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Og hvor stor andel av fritidsbåtflåten er slik utstyrt at de kan benytte anlegget i Son, eller andre steder, for den saks skyld, fem prosent, mindre? Si dét du, men fritidsbåtforskriften inneholder i alle fall i alle fall følgende krav: Fartøy som er utstyrt med permanent monterte septiktanker, skal ha standardisert avløpstilkobling slik at mottaksfasiliteter kan knytte seg til denne. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 (redigert) Men de båtene som er produsert før forskriften trådte i kraft, og som allerede da hadde septik-/'holding'-tank, da? Det er ingen standardisert tømmeventil på vår, ihvertfall. (redigert:) Her: § 14. Ikrafttredelse, endringer i andre forskrifter og overgangsbestemmelser ..... (3) Følgende produkter kan gjøres tilgjengelige eller tas i bruk innenfor følgende frister når produktene er i overensstemmelse med de bestemmelsene som var i kraft 31. desember 2004, selv om kravene i gjeldende forskrift ikke er oppfylt: a) produkter omhandlet i § 2 (1), til og med 31. desember 2005, b) motorer med kompresjonstenning og firetaktsmotorer, til og med 31. desember 2005, og c) totaktsmotorer med gnisttenning, til og med 31. desember 2006. Redigert 14.August.2008 av JanT (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Sjøtummel Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Men de båtene som er produsert før forskriften trådte i kraft, og som allerede da hadde septik-/'holding'-tank, da? Dette er en relativt ny forskrift (2005) som er basert på et like nytt EU-direktiv, ja. Enkelte land har hatt slike regler lenge, andre ikke. Poenget er at alle nyere båter har dette, og det blir flere for hvert år som går. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Men de har mottakstasjon i Son som kompensasjon. Lars H. Hvor ligger denne? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Jawik Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 (redigert) Ligger man lenge i marinaen / havn er det ikke så bortkastet å ha en Porta Potti som kan tømmes i land på toalettene eller tilsvarende steder. Trenger litt plass, men kan jo demonteres og stues vekk på egnet sted. I ankerbrønnen dersom denne er stor nok. Og så er den praktisk å ha ombord mens båten står på land og smårollingene absolutt må når far er opptatt med båtpuss og der er lang vei til fasilitetene. Redigert 15.August.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Lars H. Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 (redigert) Septiktømmestasjonen i Son: Lars H. (webcam fra båten, nå Bjärkö Sverige her) Redigert 15.August.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Framtia Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 (redigert) citat: Kan det komme en sånn jæ... lukt fra luftinga? Jag har läst att man kan sätta kolfilter på avluftningen för att begränsa den dåliga lukten. Någon som vet någonting om detta? Kullfilter vil nok fjerne det meste av lukten av luften som passerer. Men siden det må være god tilførsel av luft til tanken for å hindre anaerobe forhold risikerer en at et kullfilter vil redusere lufttilførselen. Min erfaring er at hvis en har anaerobe forhold i tanken vil dette lett medføre at drittlukta diffunderer gjennom kloakkslangene. Et filter kunne kombineres med et opplegg der en har en pumpe som aktivt pumper luft gjennom tanken, men uansett vil jo dette medføre et stadig behov for å skifte filter. Den beste løsningen er nok godt dimensjonert lufteslange, minst mulig i tanken, gjerne mye vann (og helst ferskvann) i tanken, samt evt bruk av sanitærvæske. Redigert 15.August.2008 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
roaldbj Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Jeg har til gode å se at noen benytter tømmestasjonen i Son, og jeg ligger fortøyd vis-a-vis denne tømmestasjonen. Jeg vil ellers nevne at jeg har diskutert septikktømming med endel dansker som har båten i Limfjorden. De forstår ikke spørsmålet og henviser til at det for endel år siden var slik at all septik fra eksempelvis Ålborg ble sluppet rett ut i Limfjorden uten rensing. Jeg er selv av den oppfatning at synlig septikkavfall enten dette gjelder papir eller annet, ikke må forsøple havneområder. Imidlertid er det ofte slik at septik i tanker gjerne blir rystet godt om og forlater båten i så utvannet form at det knapt er synlig. Jeg har mange ganger observert når vår tank tømmes på fjorden, og jeg kan knapt registrere at noe kommer ut fra båten. Om vi sammenligner det fritidsbåtene forsøpler fjorden med septik, med den forsøpling jeg forstår skapes fra landbaserte rensesystemer som overflømmes ved mye regnvann, vil jeg anta at vi bidrar relativt marginalt. Men det er sikkert noen som har utført beregninger på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Jeg tror KNBF har noen tall på dette. Lars H. (pt. Björkö) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Men det er sikkert noen som har utført beregninger på dette? I fjor ble det sluppet ut 5.600.000.000 liter kloakk i Lysakerfjorden og nesten alt i løpet av noen sommeruker. Det tilsvarer relativt mange utslipp fra septikktanker fra båter som i tillegg sprer møkka over noe større områder! Men nå skal det bli slutt på dette da det nye anlegget på VEAS har startet opp driften! http://www.budstikka.no/sec_lokal/sec_forn...ticle185037.ece Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.