At-le Startet 13.August.2008 Del på Facebook Startet 13.August.2008 Hei. Er det bra motor yanmar 4LH-STE 222 hk.Modell 98 ? Slitensterk? problem? Høy forbruk diesel? At-le Sitér dette innlegget Link to post
nb840 Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Ja-Ja-nei-ca 42 liter på full fart. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 hei. eg liker yanmar veldig godt , men synes dyrt deler Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Tallisman Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Yanmars 4LH Serie har vist seg og være svært slitesterke og robuste motorer og kan trygt anbefales . Med fare for og bli utsatt for endel vrede vil jeg nesten påstå att Yanmar motorer har vist seg og være noe av det beste en kan ha i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Ja-Ja-nei-ca 42 liter på full fart. Da har du klampen i bånn. Når jeg daffer avgårde på ca. 2700 rpm, har jeg en fart på ca. 18 knop på mn NB 820. Da går det ca. 24-25 liter/time ved dreiemoment på 620 nm. En herlig motor dette. Går som en klokke. Ikke noe eltronisk styring av noe salg. Tett som potte. Svetter ikke olje et sted. Oversiktlig og relativ enkel å ha med å gjøre. Jeg har en 4LHA-STP og den soter litt i turtallsområdet 1500-2100 rpm. Fikk redusert mye av dette etter at jeg tilsatte Hammerdown. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
At-le Svart 13.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2008 Da har du klampen i bånn. Når jeg daffer avgårde på ca. 2700 rpm, har jeg en fart på ca. 18 knop på mn NB 820. Da går det ca. 24-25 liter/time ved dreiemoment på 620 nm. En herlig motor dette. Går som en klokke. Ikke noe eltronisk styring av noe salg. Tett som potte. Svetter ikke olje et sted. Oversiktlig og relativ enkel å ha med å gjøre. Jeg har en 4LHA-STP og den soter litt i turtallsområdet 1500-2100 rpm. Fikk redusert mye av dette etter at jeg tilsatte Hammerdown. Hei. Forbruk liter på 8-10 knop? Vi liker oss rolig tur med kaffe. At-le Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 (redigert) Hei.Forbruk liter på 8-10 knop? Vi liker oss rolig tur med kaffe. At-le 7-8 liter. Men pass på å holde deg utenfor "sotområdet" på ca. 1500-2100. Det finner du ut ved å se på eksosen mot skumvirvlene bak båten. Jeg ser svært sjelden direkte svart røyk. Kun dersom jeg drar på gassen litt raskt noe som forøvrig er slett motorhåndtering. Som regel soter de fleste motorer mer eller mindre i fartsområdet fra tomgang til plan. Kjører du mer enn en time på lave turtall, bør du finne deg et sted du kan kjøre båt og motor på nærmest maks. turtall i noen minutter for å rense turboen. Redigert 15.August.2008 av Arnstein (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
At-le Svart 14.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2008 (redigert) 7-8 liter. Men pass på å holde deg utenfor "sotområdet" på ca. 1500-2100. Det finner du at ved å se på eksosen mot skumvirvlene bak båten. Jeg ser svært sjelden direkte svart røyk. Kun dersom jeg drar på gassen litt raskt noe som forøvrig er slett motorhåndtering. Som regel soter de fleste motorer mer eller mindre i fartsområdet fra tomgang til plan. Kjører du mer enn en time på lave turtall, bør du finne deg et sted du kan kjøre båt og motor på nærmest maks. turtall i noen minutter for å rense turboen. Ja har gjort ofte vår båt Volvo penta (86 hk) mange ganger kjørt fart ungår mer sot. Takk for opplysinger om forbruk diesel. At-le Redigert 14.August.2008 av At-le (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SUN33-Fantine Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Hei Eg kan også anbefale denne motoren. Eg har ein slik i min Saga. Den har no gått 730 timar utan nokon overaskelser. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Hei! Jeg har ingen erfaringer å dele angående denne modellen av Yanmar, - men blir jo nysgjerrig på om det er tanker om båtbytte på gang, At-le? Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 15.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2008 Hei! Jeg har ingen erfaringer å dele angående denne modellen av Yanmar, - men blir jo nysgjerrig på om det er tanker om båtbytte på gang, At-le? Hei. Så båt salg annonnser finn.no om båt og motor. Kanskje båtbytte neste år eller noen år? Får se.... At-le Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Hei ! Har 4LHA-HTP (144) som er i samme serien. Stort sett ening i det som skrives - selv om jeg ikke har sotingsproblemer i noe turtall - men nå er min motor ganske ny og har under 500t. på telleren. Skal jeg trekke fram noe negativt, er det to ting som renne meg i hu - det er vrient å skifte impeller på disse motorene - jeg ender gjerne opp med å ta av hele vannpumpa. Imidlerid gjøres det ikke så ofte da. Men det som er et lite irritasjonsmoment hos meg er risting i båten på tomgang. Dette er en 3,5liter 4 sylindret, og det blir en slags "hard" gange som merkes godt når motoren går på tomgang. Jeg har faktisk vurdert å sette inn slureclutch for å komme unna tomgangsturtallet uten få for stor fart inne i havner. Jeg vet at båtfabrikanten min har eksprimentert med ulike labber + div fastliming av inventar, men likevel skrangler det godt når denne går på tomgang. Såsnart man gir litt gass, er det inget problem. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 (redigert) Samme erfaring som KOH at det rister på tomgang. Min soter på hekken men dette skyldes at eksos ikke er lagt ut fra skroget pluss at jeg har dreggkasse i badeplattformen 10 cm fra eksosutløpet, min har nå klokket 760 timer. Redigert 15.August.2008 av THORLYN (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
koh Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 OK Thorlyn - ser vi har lik båt - spørs jo litt hva du legger i "soting" da. At du må over hekken en gang eller to ila 150 motortimer regner jeg som normalt - men så har jeg heller aldri hatt andre motorer enn Yanmar. -ko Sitér dette innlegget Link to post
Roall Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 Har ikke erfaring med denne 3.5 literen i båt men dette er vel den "samme" blokken man finner i en del eldre Toyta Land Cruisere samt nyere Toyota Dynaer Disse motorene er i alle fall svært driftsikre og kjent for å gå flere hundre km uten nevneverdige problemer 4.2 dieselmotorer fra Yanmar og Mercruiser deler vist den samme blokken som blir brukt i de store Toyota Land Cruiserne samt en del mellomstore busser. Disse er også kjent for meget god kvalitet og som uslitelige travere Sitér dette innlegget For tiden båtløs. Link to post
Thorlyn Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 (redigert) KOH: Det er stasjonsvogn effekten jeg har.. men det er pga dreggkassa som sperrer for utløpet mitt har satt på slange nå og da er problemet borte.. har aldrig hatt andre motorer enn yanmar jeg heller.. Har heller aldrig hatt problemer av noe slag, de er rett og slett kjempe motorer og går og går.. LH serien har forøvrig bregnet levetid på hele 8000 timer før overhaling og deretter bytte av motor etter hele 15000 timer. Det er det ikke mange som kan flagge med utenom yanmar Jeg er jo i salgs modus om dagen og skal bytte båt til mest sannsynlig noe med volvo.. gruer meg litt Redigert 16.August.2008 av THORLYN (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Gudrun Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 har brukt div. båter med 3 slike motorer i, dvs. den ene var 105hk. versjonen. De 2 andre (222hk.)var gått hhv. 2200t og 3900t da de forsvant ut av mine hender...Startet og gikk selv om de fikk kjørt seg på åpne havet. har ingen problemer med å anbefale den serien til andre nei. Sitér dette innlegget Link to post
bwh Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 (redigert) Hadde den motoren i min forrige båt(NB 870 touring). Motoren fungerte fint på alle måter, men hadde problem med at den sotet ned akterspeilet på båten. Bare etter en 1/2 times gange var det å finne frem vaskekosten for å få bort dritten. I tilegg finnes det 2 utgaver av denne motoren, en bygget i Japan og en i USA. USA modellen har hatt en del problemer med oljelekasje (det hadde jeg på min, men fikset på garanti). Modellen bygget i USA har typebetegnelsen 4LHA-STP. Redigert 16.August.2008 av bwh (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
Explorer Svart 16.August.2008 Del på Facebook Svart 16.August.2008 Hvor var det din 4LHA-STP lakk olje? Jeg har ikke hatt det problemet med min, har heller ikke hørt av noen andre at det er ett problem. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 17.August.2008 Del på Facebook Svart 17.August.2008 Motorene som er produsert i USA har problemer med oljelekasje i bunnpakningen (noe som hele forhandernettet til Yanmar kjenner til), men dette er noe som ordnes opp som garantisak uten problem. Forøvrig har USA motorene en annen "metallurgisk sammensetnng" i bl.a. oljekjøler og varmeveksler for om mulig på en enda bedre måte unngå korrosjonsproblemer ol. i de motordeler som er i kontakt med sjøvann. Forøvrig enig i at impellerskift er noe krøkkete, men med skiftintervaller på 1000 timer er vel dette noe de fleste ikke må gjøre så ofte. Også min 4LHA rister litt på tomgang. Forøvrig nærmer den seg nå 800 timer i løpet av 2 år, eneste "feil" har vært et løst motorfeste (oppdaget på 50 timers service). Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 22.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2008 Hva med Yanmar 6LY2A 420 hk. Er det stor tørst drift diesel? feks 30 knop og 7-8 knop? forbruk? At-le Sitér dette innlegget Link to post
erund Svart 22.August.2008 Del på Facebook Svart 22.August.2008 Hva med Yanmar 6LY2A 420 hk. Er det stor tørst drift diesel? feks 30 knop og 7-8 knop? forbruk? At-le Hei - jo større motor du velger jo større blir vedlikeholdskostnader :nono: og da blir det ingen . Hva velger du da? Ren kun dieselforbruk så er det sikkert 60 liter ved 30 knop og kanskje 10 liter ved 7 knop Du velger 2 ukers tur med 7 knopsfarten eller 2 dagers tur med 30 knopsfarten => samme regnskap hvis du tar med utgiftene i tillegg også Fortsatt på jakt? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
At-le Svart 22.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2008 Fortsatt på jakt? Yes. Tror ikke det blir 420 hk for stor....... Bare nysjerring på denne type motor. Annonnser finn.no står Aquador 32 C tilsalgs 1.190.000 kr nå. ja det er mye penger på det. men nydelig båt. Den var tilsalg samme fra ifjor koster 1.500.000 kr nå 1.190.000. Vanskelig selge den pga stor motor? At-le Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 22.August.2008 Del på Facebook Svart 22.August.2008 Kjempemotor , jeg har den minste i denne serien , 105 hesteren , er enig at den er noe hard i lyden . Flere nevner om krøkkete impellerbytte , men prøv å sause den inn med zalo eller grønnsåpe , ta et langt strips rundt impelleren samtidig som du legger vingene den veien de skall ligge og stram stripsen til . Da er det bare å la impelleren gli inn på spleinen og når stripset treffer kanten vil såpen gjøre susen ved at stripsen ikke henger fast i gummien . Det funker garantert. Sitér dette innlegget Link to post
erund Svart 23.August.2008 Del på Facebook Svart 23.August.2008 Aquador 32 C tilsalgs 1.190.000 kr nå. ja det er mye penger på det. men nydelig båt. Den var tilsalg samme fra ifjor koster 1.500.000 kr nå 1.190.000. Båten ser fin ut, men motoren er for stor. Hva med Aquador 28? Prisfall på båter nå for tiden. Jeg tror båtens verdi vil ikke komme tilbake på 2000 tallets nivå på en god stund (kanskje 10 år). Salg og kjøp blir jo nesten samme om man kjøper nå eller senere. Ønsker du drev eller fast aksling? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.