Jump to content

Erfaringer yanmar 4LH-STE 222 hk?


At-le

Recommended Posts

Ja-Ja-nei-ca 42 liter på full fart. :crazy:

Da har du klampen i bånn. Når jeg daffer avgårde på ca. 2700 rpm, har jeg en fart på ca. 18 knop på mn NB 820. Da går det ca. 24-25 liter/time ved dreiemoment på 620 nm. En herlig motor dette. Går som en klokke. Ikke noe eltronisk styring av noe salg. Tett som potte. Svetter ikke olje et sted. Oversiktlig og relativ enkel å ha med å gjøre.

 

Jeg har en 4LHA-STP og den soter litt i turtallsområdet 1500-2100 rpm. Fikk redusert mye av dette etter at jeg tilsatte Hammerdown.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Da har du klampen i bånn. Når jeg daffer avgårde på ca. 2700 rpm, har jeg en fart på ca. 18 knop på mn NB 820. Da går det ca. 24-25 liter/time ved dreiemoment på 620 nm. En herlig motor dette. Går som en klokke. Ikke noe eltronisk styring av noe salg. Tett som potte. Svetter ikke olje et sted. Oversiktlig og relativ enkel å ha med å gjøre.

 

Jeg har en 4LHA-STP og den soter litt i turtallsområdet 1500-2100 rpm. Fikk redusert mye av dette etter at jeg tilsatte Hammerdown.

 

Hei.

Forbruk liter på 8-10 knop? Vi liker oss rolig tur med kaffe. :wink:

 

At-le

Link to post
Hei.

Forbruk liter på 8-10 knop? Vi liker oss rolig tur med kaffe. :wink:

 

At-le

7-8 liter. Men pass på å holde deg utenfor "sotområdet" på ca. 1500-2100. Det finner du ut ved å se på eksosen mot skumvirvlene bak båten. Jeg ser svært sjelden direkte svart røyk. Kun dersom jeg drar på gassen litt raskt noe som forøvrig er slett motorhåndtering.

 

Som regel soter de fleste motorer mer eller mindre i fartsområdet fra tomgang til plan. Kjører du mer enn en time på lave turtall, bør du finne deg et sted du kan kjøre båt og motor på nærmest maks. turtall i noen minutter for å rense turboen.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
7-8 liter. Men pass på å holde deg utenfor "sotområdet" på ca. 1500-2100. Det finner du at ved å se på eksosen mot skumvirvlene bak båten. Jeg ser svært sjelden direkte svart røyk. Kun dersom jeg drar på gassen litt raskt noe som forøvrig er slett motorhåndtering.

 

Som regel soter de fleste motorer mer eller mindre i fartsområdet fra tomgang til plan. Kjører du mer enn en time på lave turtall, bør du finne deg et sted du kan kjøre båt og motor på nærmest maks. turtall i noen minutter for å rense turboen.

 

Ja har gjort ofte vår båt Volvo penta (86 hk) mange ganger kjørt fart ungår mer sot. Takk for opplysinger om forbruk diesel. :flag:

 

At-le :wink:

Redigert av At-le (see edit history)
Link to post

Hei !

 

Har 4LHA-HTP (144) som er i samme serien. Stort sett ening i det som skrives - selv om jeg ikke har sotingsproblemer i noe turtall - men nå er min motor ganske ny og har under 500t. på telleren.

 

Skal jeg trekke fram noe negativt, er det to ting som renne meg i hu - det er vrient å skifte impeller på disse motorene - jeg ender gjerne opp med å ta av hele vannpumpa. Imidlerid gjøres det ikke så ofte da.

 

Men det som er et lite irritasjonsmoment hos meg er risting i båten på tomgang. Dette er en 3,5liter 4 sylindret, og det blir en slags "hard" gange som merkes godt når motoren går på tomgang. Jeg har faktisk vurdert å sette inn slureclutch for å komme unna tomgangsturtallet uten få for stor fart inne i havner.

 

Jeg vet at båtfabrikanten min har eksprimentert med ulike labber + div fastliming av inventar, men likevel skrangler det godt når denne går på tomgang.

 

Såsnart man gir litt gass, er det inget problem.

 

-koh :sailing:

Link to post

Har ikke erfaring med denne 3.5 literen i båt men dette er vel den "samme" blokken man finner i en del eldre Toyta Land Cruisere samt nyere Toyota Dynaer

Disse motorene er i alle fall svært driftsikre og kjent for å gå flere hundre km uten nevneverdige problemer :yesnod:

 

4.2 dieselmotorer fra Yanmar og Mercruiser deler vist den samme blokken som blir brukt i de store Toyota Land Cruiserne samt en del mellomstore busser. Disse er også kjent for meget god kvalitet og som uslitelige travere :yesnod:

For tiden båtløs.

Link to post

KOH: Det er stasjonsvogn effekten jeg har.. men det er pga dreggkassa som sperrer for utløpet mitt har satt på slange nå og da er problemet borte.. har aldrig hatt andre motorer enn yanmar jeg heller.. Har heller aldrig hatt problemer av noe slag, de er rett og slett kjempe motorer og går og går.. LH serien har forøvrig bregnet levetid på hele 8000 timer før overhaling og deretter bytte av motor etter hele 15000 timer. Det er det ikke mange som kan flagge med utenom yanmar :flag:

Jeg er jo i salgs modus om dagen og skal bytte båt til mest sannsynlig noe med volvo.. gruer meg litt :yesnod:

Redigert av THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Hadde den motoren i min forrige båt(NB 870 touring). Motoren fungerte fint på alle måter, men hadde problem med at den sotet ned akterspeilet på båten. Bare etter en 1/2 times gange var det å finne frem vaskekosten for å få bort dritten.

I tilegg finnes det 2 utgaver av denne motoren, en bygget i Japan og en i USA. USA modellen har hatt en del problemer med oljelekasje (det hadde jeg på min, men fikset på garanti). Modellen bygget i USA har typebetegnelsen 4LHA-STP.

Redigert av bwh (see edit history)

Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer.

Link to post

Motorene som er produsert i USA har problemer med oljelekasje i bunnpakningen (noe som hele forhandernettet til Yanmar kjenner til), men dette er noe som ordnes opp som garantisak uten problem. Forøvrig har USA motorene en annen "metallurgisk sammensetnng" i bl.a. oljekjøler og varmeveksler for om mulig på en enda bedre måte unngå korrosjonsproblemer ol. i de motordeler som er i kontakt med sjøvann. Forøvrig enig i at impellerskift er noe krøkkete, men med skiftintervaller på 1000 timer er vel dette noe de fleste ikke må gjøre så ofte. Også min 4LHA rister litt på tomgang. Forøvrig nærmer den seg nå 800 timer i løpet av 2 år, eneste "feil" har vært et løst motorfeste (oppdaget på 50 timers service).

Link to post
Hva med Yanmar 6LY2A 420 hk. Er det stor tørst drift diesel? feks 30 knop og 7-8 knop? forbruk?

 

At-le :confused:

 

Hei - jo større motor du velger jo større blir vedlikeholdskostnader :nono: og da blir det ingen :drink: . Hva velger du da?

 

Ren kun dieselforbruk så er det sikkert 60 liter ved 30 knop og kanskje 10 liter ved 7 knop :seeya:

 

Du velger 2 ukers tur med 7 knopsfarten eller 2 dagers tur med 30 knopsfarten => samme regnskap hvis du tar med :drink: utgiftene i tillegg også :wink:

 

Fortsatt på jakt?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Fortsatt på jakt?

 

Yes. Tror ikke det blir 420 hk for stor.......

Bare nysjerring på denne type motor. Annonnser finn.no står Aquador 32 C tilsalgs 1.190.000 kr nå. ja det er mye penger på det. men nydelig båt. Den var tilsalg samme fra ifjor koster 1.500.000 kr nå 1.190.000. Vanskelig selge den pga stor motor? :nonod:

 

 

At-le

Link to post

Kjempemotor , jeg har den minste i denne serien , 105 hesteren , er enig at den er noe hard i lyden . Flere nevner om krøkkete impellerbytte , men prøv å sause den inn med zalo eller grønnsåpe , ta et langt strips rundt impelleren samtidig som du legger vingene den veien de skall ligge og stram stripsen til . Da er det bare å la impelleren gli inn på spleinen og når stripset treffer kanten vil såpen gjøre susen ved at stripsen ikke henger fast i gummien . Det funker garantert. :yesnod:

Link to post
Aquador 32 C tilsalgs 1.190.000 kr nå. ja det er mye penger på det. men nydelig båt. Den var tilsalg samme fra ifjor koster 1.500.000 kr nå 1.190.000.:nonod:

 

Båten ser fin ut, men motoren er for stor. Hva med Aquador 28? Prisfall på båter nå for tiden. Jeg tror båtens verdi vil ikke komme tilbake på 2000 tallets nivå på en god stund (kanskje 10 år).

Salg og kjøp blir jo nesten samme om man kjøper nå eller senere.

 

Ønsker du drev eller fast aksling?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...