Jump to content

Støpe betongflytebrygge selv?


Smurph

Recommended Posts

Jeg har et flytebryggeprosjekt på gang, men vakler mellom å bygge selv eller kjøpte ferdig. Nå synes jeg jo i grunnen at betongflytebrygger er "grommest" siden de ligger så mye bedre i sjøen, men det koster jo skjorta. Men siden vi allikevel skal ha betongbil ifm støping av slipp til naust så meldte tanken seg om jeg ikke kune støpe en selv?

 

Pga plasshensyn skal jeg ha en flytebrygge på max 2x6 meter. Hvis jeg skal støpe så tenker jeg med et dekke på 10 cm tykkelse. Dette blir da 1200 liter betong, som med en egenvekt på 2,4kg/l gir en velt på toppdekket alene på 2880kg.

 

Til å bære dette tenker jeg meg en støpt ramme med 10cm tykke vegger og med tre "flytekammere" som er fylt med isopor. Det er 10cm vegg melom hvert "kammer".

 

Det totale arealet til selve rammen blir da (600cm*10cm*2) + (180cm*10cm*4) = 19200cm^2, eller 1,92m^2. Til hver 10 cm i høyde på rammen går det da 192 liter betong, som veier 460kg. Rammens bæreevne pr. 10cm høyde (eller dybde) burde da være 1200kg-460kg = 740kg. De første 30 centimetrene går dermed med kun til å bære vekten av toppdekket. For å få til en noenlunde anstendig høyde over vannskorpen og tiltrekkelig bæreevne, bør jeg vel dermed beregne en total høyde på kaien på 100cm, hvor ramme og flyteelementer da utgjør 90cm og de siste 10cm er toppdekket.

 

Dette burde gi en total vekt på flytebryggen på 7020kg + 350kg armering = ca. 7500kg. Dette burde gi bryggen en bæreevne på ca. 4500kg, som skulle være tilstrekkelig for de fleste formål :yesnod:. Poenget her blir å gi bryggen en tilstrekkelig høyde over vannskorpen, og hvis matematikken min ikke nå er helt på jordet, så burde dette gi en brygge med et dyptgående på ca. 60 centimeter, og dermed et "fribord" på 40cm.

 

Jeg tenker armering med 10mm kamstål, sjøvannsbestandig betong, seff. Jeg vet at overdekningen skal være 50mm på armeringen, og at betongtykkelsen da burde være 11cm, men da ble det så vanskelig å regne på det :tongue: 10x10cm rutenett på armeringen, eller er det "overkill"? Burde det holde med 15x15 eler 20x20?

 

Selve byggingen burde være relativt enkel: Legg ut 3 "tårn" med isopor på en plan flate, f.eks sutaksplater på et nøye planert underlag av sand. Bygg armeringen rundt, mellom og over isoporen og sett forskalingen på plass til slutt. Fyll i "bassenget" med betong, rør rundt med vibrator, la stå og løft så på sjøen.

 

Noen som har gjort dette før, noen grunn til at det ikke skulle gå? Materialprisen burde ligge på ca. 17000 inkl. MVA. Dette holder kostnader til forskaling utenfor, siden jeg allerede har det meste av det jeg trenger til dette.

Bundin er bátleysur maður

Link to post

Du skal ovehode ikke viberere denne betongen men bestille en blanding som er selvutflytende, legg all betong utifra midten på "tårnene" og sørg for jevn fordeling hvis ikke vil du garantert få en skjev brygge. 10cm betong trenger du strengt talt ikke 8-9cm greier seg selv om overdekningen skal være 5 cm så er du her på yttersiden. Husk at du har jo isoporen på innsiden og denne vil ikke bli fulltrekt av sjøvann men kun trekke til seg 5% vann så slik jeg har forstått ting vil det ikke være nødvendig med 10 cm her. Monteringsjernene tas ikke med i overdeknings beregningene. Du kan og se hva jeg har skrevet i en tidligere om flytebrygger

 

Da er det vel slike med store mærde rør tenker jeg. Tror nok de tåler både innfrysing og mere men spør du meg er det betong brygger som virkelig er noe. Vi holder fortiden på med et prøveprosjekt på jobben der vi lager pontonger av isopor og betong som i rolige farvann er tenkt sammensatt med impregnert trevirke og i noe litt mere utsatt farvann forsterket med en galvanisert stålramme. Foreløpige beregner viser at de vil ha en totalvekt på cirka 5000 kg (brygge, trevirke og pontonger). Blir det veldig utsatt er det nok bare hel betongbrygge som duger, disse er i og for seg like lett å lage som pontongene vi tenker på men er vanskeligere med tanke på frakt. Samditlig som de blir uforholdmessig dyre tror jeg at eventuelle kunder vil motta opplegget med pontonger og trevirke bedre, disse kan man og forlenge/bygge videre på ved kjøp av f. eks en pontong til. På den måten kan man øke lengden fra 7-8m til 11-12 m for en meget rimelig pengen. Pris for brygge på 7-8m inkludert 2 pontonger, treramme og skruer ser ut etter foreløpige beregninger ut til å havne en plass mellom 30-40 000,- inkludert mva. Kjøper man bare pontongene og holder trevirket selv tror jeg ikke frakten på disse skulle bli noen formue heller. Hver pontong vil måle 1,5X2,6X0,8. Alt fra 6-9cm betong er vanlige på slike brygger. Jeg har valgt 10cm på side vegger og 9-10 på topp dekke da dette passer med vår systemforskaling og standard isoporklosser. Standard isopor klosser blir billigere når man bare skal gjøre dette i liten skala. Slik at det lønner seg å heller bruke noe mere betong.

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
  • 1 år senere...

Selv om trådstarter sikkert har bygd bryggen, er jeg såpass interessert i emnet at jeg skriver.

Min interesse mht betongpontonger er flytebrygge og husbåt. Bygging av betongpontong er

enklest med tilsetning av små isoporkuler i betongen. Betongens herdetemperatur på ca.70

grader celsius smelter eller integrerer isoporen i betongmolekylstrukturen, så den flyter i vann.

Nå fås antagelig armering i glassfiber eller plast, som nok er bedre å bruke i salt/vann. :yesnod:

Link to post

Hei og velkommen til Båtplassen.

Dette med isoporkuler i betongen slik at den blir flytende må du forklare nærmere.

Jeg har hørt at enkelte har støpt flytebrygge uten å ha armert med annet enn fiberarmering, men dette med isopor integrert i betongen var nytt, vil ikke dette svekke hele konstruksjonen?

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post

Isopor eller styrofoam som betongtilsetning er for å:

1. Øke betongens flyteevne. 2. I størst mulig grad fylle ut molekylstrukturen med isopor el.styrofoam mellom sandkornene.

 

Noen bruker nok armering som tilsetning i betongen. Det jeg tenkte på var ikke det systemet, men glassfiber- eller plaststenger som erstatning for kamstål som trådstarter hadde tenkt å bruke. Dette med flyteemne-tilsetning i betong har jeg fra en venns research i et prosjekt om husbåt(mer hus-på-vannet-bygg enn båtbygg). Han sa det brukes flytetilsetning i betongpontonger som brukes til hus på vannet. Produseres visstnok i Finland & Russland. Dette var grunnlaget for min teori, logisk etter mitt syn.

Link to post

Det er spennende om de har funnet ut en måte å gjøre dette på, har din venn noen nettadresser med info?

Det høres nesten utrolig ut, kulene med styrofoam vil jo svekke konstruksjonen, på samme måte som luft gjør. Jeg vil tro det vil kreves en god andel styrofoam kuler for å gjøre betong med en egenvekt på 2,4 flytende, og samtidig bære en viss nyttelast.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post

1. Den nevnte vennen min har jeg liten kontaktmulighet med. Men har sendt spm. om saken til NTNU og TI. Tiden vil vise om svar kommer.

2. Plast er vanligvis sterkere enn luft, så hvis plast erstatter luft i betongen(neppe all luft), styrkes betongen i grad av lufterstatning. I betong er det små hulrom og hårrørsårer, som nødvendigvis inneholder luft. Forutsetter at støpingen foregår i luft. Styrofoamandelen vil begrenses av betongens herde- og støpeevne. Antar styrofoamandelen vil bli maks. 1/3 av sanden/steinen i betongen, da styrofoamen bør innlemmes i molekylstrukturen ved å ha sand eller sten på alle/3 sider. Flyteevnen er et sekundært begrep, fordi den vil følge av seg selv med styrofoam og evt. med plastarmering.

Link to post

Mine spm. er: 1. Størrelse på styrofoam eller isoporkulene? Eller fins det annet bedre egnet/lettere oppløselig plastmateriale

(bør "løses"/bli luft/vann-aktig ved ca 60grader celsius, da betongen oppnår maks 70 grader i støpingen)?

2. Forholdsmessig mengde betongtilsetning, sett i forhold til betong og/eller sand/stein?

3a) Er det mulig å bruke plastarmering?

b) er det i så tilfelle best med stenger á la kamstål?

c) eller som betongtilsetning, eller vil glassfiber/plastfliser binde seg med den andre plasttilsetningen og gi trøbbel?

d) Kan man kombinere målene armering og bevaring og flyteevne ved å bruke plast som tilsetning i betongstøpen?

Link to post

Hvorfor ikke anvende ferrocement konstruksjoner til brygge. Bruk armeringsjern med minimum 8 lag hønsenetting. Vil en ha tykkere skrog er det jo bare å øke på med armeringen. Skoeske fasong med hulrom som kan anvendes til lager o.l. Fasongen kan jo formes etter ønske på bryggen. Ønsker en å lage forskaling av plater utenpå eller inni er det jo bare å la denne bli stående vist en ønsker dette. Del opp volumet med tverrskott. Bruk ene volumet til svømmebasseng. En kan jo også anvende betong iblandet glassfiber. Mulighetene er det bare fantasien som begrenser. Og en får en lettere konstruksjon.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...