microship Startet 14.August.2008 Link til dette innlegget Startet 14.August.2008 (redigert) Denne båten ligger i Hamburgsund på vestkysten i Sverige. Kjenner noen til produsent og typebetegnelse på denne? Redigert 14.August.2008 av microship (see edit history) Sitér dette innlegget Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
Voff Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 (redigert) Det er en Grand Banks 47EU (kanskje 41EU?) eller en kopi Redigert 14.August.2008 av Voff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Er rimelig sikker på at det ikke er en GB. Kan ligne på en Marin trader Euro (Europa). Syns det er ett typiskt Marine Trader skrog. Men det er så mange produsenter og mange ser veldig like ut. Kikker på den hver gang vi går forbi der. Har ligget der noen år. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Voff Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Kan ligne på en Marin trader Euro (Europa). Syns det er ett typiskt Marine Trader skrog. Du har nok rett. Det er en Marin Trader fra ca. slutten av 80'tallet... Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Grand Banks? Eller kopi? Hva slags uttalelse er det? Var det "Grand Banks" som fant opp båten? Det er flere titalls produsenter i østen som har bygget og fremdeles bygger nokså like båter! Basert på tradisjonelle fiskefartøy. Tviler på om Grand Banks var "først" Sitér dette innlegget Link to post
Roald Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Hei Det er ikke en GB, men det kan minne mye om en 42' Hercules Europa fra ca 1980-1990? Likheten på de forskjellige trawlerne kan være ganske stor, du må se etter detaljer. Se på NTK siden, trawler typer. Mvh Roald Sitér dette innlegget Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post
Voff Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 (redigert) Grand Banks? Eller kopi?Hva slags uttalelse er det? Kopi betyr at den dønn lik, inkludert detaljer. F.eks er overbygget inkludert detailjer som vinduer helt lik og plassert på samme sted. Ser ved nærmere ettersyn at skroget er forskjellig. Bygging av kopier skjer, enten ved selvbygg eller får et verft til å gjøre det.... Men dette er altså en Marine Trader...eller en kopi... Redigert 14.August.2008 av Voff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
camilie Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Dette er en marine trader 38 fra 86 til 88. Dette er jeg ganske sikker på. Sitér dette innlegget Link to post
PIPaulsen Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Den der må da være større enn 38 ?? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
Skipper Worse Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 (redigert) Jeg vil bestemt hevde at det er en CHB 45. Se annonse på Yachtworld.com Redigert 14.August.2008 av Skipper Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Aloha II Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Etter å ha siklet etter trawlere og tilsvarende båter(trader,pilothouse etc.) i flere år rundt om på nettet, er det i hvertfall 1 ting som er sikkert, og det er at typebetegnelser/fabrikatnavn på en haug av båter er forskjellige over verden, selv om det er samme fabrikat. Dette kan være en Eurobanker, Chung Hwa, Albin, Ponderosa, Marin Trader osv. Det beste er nok at nestemann som treffer på denne, spør eier on hva som står i papirene på den. Irriterer meg grønn over CE godkjenninger, når jeg ser prisene på tilsvarende båter over dammen, spesielt med dagens dollarkurs. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
strawberry Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 (redigert) Det er i hvertfall 1 ting som er sikkert, og det er at typebetegnelser/fabrikatnavn på en haug av båter er forskjellige over verden, selv om det er samme fabrikat. Dette kan være en Eurobanker, Chung Hwa, Albin, Ponderosa, Marin Trader osv. Det beste er nok at nestemann som treffer på denne, spør eier on hva som står i papirene på den. HMSN har her en god analyse, og jeg er av samme mening! Har selv gått samme "runden", med mye usikkerhet og frustrasjoner før jeg fant ut at bl. a. kinalagde trawlere hadde flere forskjellige navn. Clipper som selges her i Norge av W-yachts er et eksempel på dette! På den annen side så er det helt feil å kalle denne båten en GB, da de skiller seg ut med særlig sine karakteristiske skrog. Dette er det lett å se på et bilde. Ved nærmere ettersyn, live, er det relativt lett å se om det er en original GB eller en "kopi". Mvh. Strawberry Redigert 14.August.2008 av strawberry (see edit history) Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
rover Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 (redigert) http://www.boats.com/news-reviews/articled...l.html?lid=2910 Tja, Kanskje denne linken løser spørsmålet? Eller gjør forvirringen komplett:-) Redigert 14.August.2008 av rover (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 (redigert) Båten i innlegg nr 1 i tråden er en CHB. Det er udiskutabelt. Clipper er også CHB. Like udiskutabelt. (se likheten mellom innlegg # 1 og C40) Det samme gjelder North Pacific Yachts. ... Og så var de fra gamle dager, da ... noen Marine Trader er visstnok produsert hos CHB men det er svjv et fåtall. Listen i innlegget ovenfor er ikke helt up-to date; bl. a. er CHB nå på fastlands-Kina. Men for all del, reserch og kunnskap om opprinnelse er både interessant og viktig. Det er like viktig å være oppmerksom på at kvalieten særlig på de tidligste byggene kan variere voldsomt. Redigert 14.August.2008 av Skipper Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
camilie Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Det ligger akkurat tilsvarende båt på skjærhalden(Hvalerøyene) utenfor matbutikken i nybygget mot bensinpumpene. Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Det ligger akkurat tilsvarende båt på skjærhalden(Hvalerøyene) utenfor matbutikken i nybygget mot bensinpumpene. Hvis den er den samme som lå der i fjor, er det en Eurobanker 38 som er forlenget, for å få større akterdekk. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Aloha II Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Enda et chb produkt(Hercules 125) som lingner veldig, men som de andre ikke er helt lik.( se for eksempel på side støttene til flybridge'n, på begge CHB-produktene vist her, er de avrundet i over og nede kant, men det er de ikke på opprinnelig båt(innlegg #1) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Voff Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 (redigert) Båten i innlegg nr 1 i tråden er en CHB. Det er udiskutabelt. Det er udiskutabelt en Marin Trader Se på detaljene..... "Knekken" på skoget øverst. Plassering av lista på skroget. Rektangulære vinduer overbygget. Flybridgedesign - ikke på CHB båtene.... Redigert 15.August.2008 av Voff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 "Knekken" finnes ikke på alle MT. Her er det nærmeste, MT 44 Sedan (bilder fra YW): Den er nok langt fra identisk med CHB 45 (og denne gangen er CHB "penest" til en forandring) --- så jeg holder fast på min mening om saken Inntil jeg ombestemmer meg Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Aloha II Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Hva med denne marine traderen da selges som en 42 foter?? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Skipper Worse Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Den ligner mer på en 44 sedan enn på en CHB ... se linjene i fronten spes. vinduene og vinkelen på fronten på FB som er mye mer rett ned enn CHB sin 45 som stikker noe spissere ut forover. Har du link til den MT'en? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Aloha II Svart 15.August.2008 Link til dette innlegget Svart 15.August.2008 Fant ikke den specifikke, men den hadde liggi ute lenge når jeg lagra bildet for ca 1/2 år siden, men fant et par andre 40 fotere som også kan forveksles med flere andre http://www.boats.com/boats/search/record-d...amp;Ntk=boatsEN http://www.boats.com/boats/search/record-d...amp;Ntk=boatsEN http://www.boats.com/listing/boat_details....marine%2btrader Er ikke langt unna drømmebåten disse her, gitt. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
tb55 Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Nå har vi heldivis EU merking i dette landet, så det blir vel gjerne med drømmen. Dessuten koster jo båtene nesten like mye som en 16 fots askeladd Selv om enkelte av disse har seilt to ganger rundt jorden i storm og stille , så KAN det jo være farlig å ligge fortøyd med Zakkariasbryggen, siden det ikke er utarbeidet skikkelig BRUKANVISNING ! (unskyld, jeg bare måtte ) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 (redigert) Skjønner godt din frustrasjon. Nå er jo ikke detta CE greiene noe Norskt fenomen, men gjelder hele EU og EØS. Men som vanlig. kommer det ett derektiv fra EU, så skal Norge være best i klassen. Spessielt dette med å få godkjent motorer er vistnok mye vanskligere i Norge enn i det fleste land i EU. Men uansett Motorene som er fra før midten av 90 tallet kan du vistnok glemme å få godkjent uansett hvor du enn prøver. Myser litt etter en Marine Trader sundeck el. i Eu området. Men det er ikke mange og prisen etter Hk. avgift, transport og MVA på alt. Gjør at det blir for dyrt. Når man ser på utvalget i USA og regner transport mva og HK og ser at man kunne fått inn en for halv pris av hva de ligger på i Europa, så er det til å grine av. Redigert 16.August.2008 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Skipper Worse Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Se på MT'ene i innlegg #22 og legg merke til linjene på flybridge-fronten, derunder buen, og desuten måten sidene svinger ned i en bue akterover. Dette designet er et MT "trademark" som skiller MT fra andre på god avstand. I forhold til CHB'en i innlegg #1 er det verd å studere frontvinduene også. MT er som oftest "lavere i pannen" med mindre avstand fra overbygg forut til topp frontvindu enn hva de andre er. De får gjerne et litt flattrykt utseende. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.