Jump to content

Hvilken båt /trawler er dette?

microship

Recommended Posts

Er rimelig sikker på at det ikke er en GB.

Kan ligne på en Marin trader Euro (Europa). Syns det er ett typiskt Marine Trader skrog.

Men det er så mange produsenter og mange ser veldig like ut.

Kikker på den hver gang vi går forbi der. Har ligget der noen år.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Grand Banks? Eller kopi?

Hva slags uttalelse er det?

Kopi betyr at den dønn lik, inkludert detaljer. F.eks er overbygget inkludert detailjer som vinduer helt lik og plassert på samme sted. Ser ved nærmere ettersyn at skroget er forskjellig. Bygging av kopier skjer, enten ved selvbygg eller får et verft til å gjøre det....

Men dette er altså en Marine Trader...eller en kopi... :lol:

Redigert av Voff (see edit history)

Etter å ha siklet etter trawlere og tilsvarende båter(trader,pilothouse etc.) i flere år rundt om på nettet, er det i hvertfall 1 ting som er sikkert, og det er at typebetegnelser/fabrikatnavn på en haug av båter er forskjellige over verden, selv om det er samme fabrikat. Dette kan være en Eurobanker, Chung Hwa, Albin, Ponderosa, Marin Trader osv. Det beste er nok at nestemann som treffer på denne, spør eier on hva som står i papirene på den.

Irriterer meg grønn over CE godkjenninger, når jeg ser prisene på tilsvarende båter over dammen, spesielt med dagens dollarkurs.

Med vennlig hilsen

Henrik Nygaard

Det er i hvertfall 1 ting som er sikkert, og det er at typebetegnelser/fabrikatnavn på en haug av båter er forskjellige over verden, selv om det er samme fabrikat. Dette kan være en Eurobanker, Chung Hwa, Albin, Ponderosa, Marin Trader osv. Det beste er nok at nestemann som treffer på denne, spør eier on hva som står i papirene på den.

HMSN har her en god analyse, og jeg er av samme mening! Har selv gått samme "runden", med mye usikkerhet og frustrasjoner før jeg fant ut at bl. a. kinalagde trawlere hadde flere forskjellige navn. Clipper som selges her i Norge av W-yachts er et eksempel på dette!

På den annen side så er det helt feil å kalle denne båten en GB, da de skiller seg ut med særlig sine karakteristiske skrog. Dette er det lett å se på et bilde. Ved nærmere ettersyn, live, er det relativt lett å se om det er en original GB eller en "kopi".

Mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Båten i innlegg nr 1 i tråden er en CHB. Det er udiskutabelt. :smash: Clipper er også CHB. Like udiskutabelt. (se likheten mellom innlegg # 1 og C40) Det samme gjelder North Pacific Yachts. ... Og så var de fra gamle dager, da ... noen Marine Trader er visstnok produsert hos CHB men det er svjv et fåtall. Listen i innlegget ovenfor er ikke helt up-to date; bl. a. er CHB nå på fastlands-Kina.

Men for all del, reserch og kunnskap om opprinnelse er både interessant og viktig. Det er like viktig å være oppmerksom på at kvalieten særlig på de tidligste byggene kan variere voldsomt.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

"Knekken" finnes ikke på alle MT. Her er det nærmeste, MT 44 Sedan (bilder fra YW):

mt1.jpg

mt2.jpg

mt3.jpg

Den er nok langt fra identisk med CHB 45 (og denne gangen er CHB "penest" til en forandring) --- så jeg holder fast på min mening om saken :smash: Inntil jeg ombestemmer meg :lol:

Fant ikke den specifikke, men den hadde liggi ute lenge når jeg lagra bildet for ca 1/2 år siden, men fant et par andre 40 fotere som også kan forveksles med flere andre

http://www.boats.com/boats/search/record-d...amp;Ntk=boatsEN

http://www.boats.com/boats/search/record-d...amp;Ntk=boatsEN

http://www.boats.com/listing/boat_details....marine%2btrader

Er ikke langt unna drømmebåten disse her, gitt.

Med vennlig hilsen

Henrik Nygaard

Nå har vi heldivis EU merking i dette landet, så det blir vel gjerne med drømmen. Dessuten koster jo båtene nesten like mye som en 16 fots askeladd :lol:

Selv om enkelte av disse har seilt to ganger rundt jorden i storm og stille , så KAN det jo være farlig å ligge fortøyd med Zakkariasbryggen, siden det ikke er utarbeidet skikkelig BRUKANVISNING !

(unskyld, jeg bare måtte :blush: )

Skjønner godt din frustrasjon.

Nå er jo ikke detta CE greiene noe Norskt fenomen, men gjelder hele EU og EØS.

Men som vanlig. kommer det ett derektiv fra EU, så skal Norge være best i klassen.

Spessielt dette med å få godkjent motorer er vistnok mye vanskligere i Norge enn i det fleste land i EU.

Men uansett Motorene som er fra før midten av 90 tallet kan du vistnok glemme å få godkjent uansett hvor du enn prøver.

Myser litt etter en Marine Trader sundeck el. i Eu området. Men det er ikke mange og prisen etter Hk. avgift, transport og MVA på alt. Gjør at det blir for dyrt.

Når man ser på utvalget i USA og regner transport mva og HK og ser at man kunne fått inn en for halv pris av hva de ligger på i Europa,

så er det til å grine av.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Se på MT'ene i innlegg #22 og legg merke til linjene på flybridge-fronten, derunder buen, og desuten måten sidene svinger ned i en bue akterover. Dette designet er et MT "trademark" som skiller MT fra andre på god avstand. I forhold til CHB'en i innlegg #1 er det verd å studere frontvinduene også. MT er som oftest "lavere i pannen" med mindre avstand fra overbygg forut til topp frontvindu enn hva de andre er. De får gjerne et litt flattrykt utseende.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...