Jump to content

Gratis sjøkart for pc?

Bjerknez

Recommended Posts

Finnes det noen gode gratis vectorbaserte sjøkart for pc?

Altså ikke som skal brukes på pc med tilkoblende GPS, men kun kartet liksom.

Mye raskere å navigere med et kart som ligger på pc'en enn den nettbaserte på kystverkets sider....

Hvis det skulle finnes metoder i gråsonen for anskaffelse av disse via nett, så setter jeg pris på en PM fra vedkommede.... :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Nei nei... drar ingen sted uten papirkart.

Men vil bare ha et detaljert kart til bruk på ps jeg da.

Altså bare kartet...

Kommer jo uansett ikke til å bruke pc'en til dette formålet i båten, da det blir vanskelig å installere den stasjonære pc'en i en 17 fots skjærgårdsjeep :)

Noen som vet om noen vectoriserte gode sjøkart for gratis (eller veeeldig rimelig) bruk på pc?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Okay...

Men da tror jeg heller at jeg bruker nett tjenesten.

Er ikke så farlig... jeg kunne bare tenkt meg å gjort meg litt kjent i farvannet rundt der jeg skal ferdes ved å studere kartene litt. Derfor så hadde det også vert flott med ett vectorisert kart, men siden jeg alikevel skal kjøpe meg kartplotter når den tid kommer, samt ett sjøkart (papir) så er jeg ikke særlig villig til å betale dyre dommer for dette.

Skal kun bruke kartet til å forberede turer og zoome inn/sjekke områder jeg har lyst til eller kommer til å besøke. Da er det jo greit å vite dybder/skjær/grunner etc etc.

Kan godt betale litt, men over 200 kr. er totalt uinteresant.

Kan godt betale litt, men over 200 kr. er totalt uinteresant.

Hva er egentlig litt?... vi snakker her om sjøkart som i papirutgaven fort koster noe mere enn 200kr pr. stk, og 200 kroner holder vel ikke til en stor pizza engang på Peppes engang

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

ta en kik på NV-verlag's kart....der får du både digitalt og papir og havnebeskrivelse för ca 700 riksdaler.....

Ja, dette er supre kart. Her får man med mye detaljer, alt som er på papirkartene. Nå får ikke vi samme tilbudet i Norge, her er det bare de digitale kartene vi får i pakken. Papirkartene må vi kjøpe i tillegg.

Redigert av Nemo (see edit history)
Men ikke dra noe sted uten papirkart.

Nei fysj og fysj.....da kan du jo gå på grunn og det som verre er....Hysteriske "typiske" baatplassenuttalelser..om man kan si det sånn...har du en god plotter med oppdaterte kart, er dette vel i utgangspunktet MYE mer korrekt enn all verdens papirkart som måtte ligge og slenge...

OG i tillegg en annen verden å navigere etter......

Er ikke et øyeblikk i tvil om at "papirfanatikerne" KUN er dette på bakgrunn av at det ikke fantes annet i "steinalderen" .....men for øvrig kan bli det jo være ok med noen papirremser liggende i skuffen et sted....i tilfelle "rottefelle" .........-:)).....OG selvfølgelig om batteriet "plutselig" skulle bli heeelt tomt...( skjer vel ofte vil jeg tro...?? ) MEN enkelte må jo for enhver pris gardere seg mot alt mulig og umulig....som kanskje eller muligens ..skulle (mot formodning) kunne skje ...akk ja... :nono:

Var det på tide å slukke lyset nå ????....

:eek::eek: skremmende

MYE kan gå galt - er det eneste gangen du har opplevd at kartplottern/pc streiker pga tooooooooooomt batteri???

da har du hatt mere flaks en andre sjøfarende vil jeg tro

er heeelt enig at det mest behagelig er pc med stoooor skjerm og gps, men papirkartene ligger ikke langt unna

kart og kompass og er man riktig flink stikker man ut kurser og følger med

har selv opplevd å komme inn i supertett regn / drittvær og gps datt ut og papirkarta lå hjemme

syntes jeg hadde et par spennende timer der vi putret i det vi trodde var riktig retning , takk og pris så var det ikke så gal retning når det endelig gikk an å se igjen

hadde jeg fulgt med et gmldgs kompass og kart kunne jeg trygt seilet videre med litt bedre magefølelse

....Hysteriske "typiske" baatplassenuttalelser..

...

Er ikke et øyeblikk i tvil om at "papirfanatikerne" KUN er dette på bakgrunn av at det ikke fantes annet i "steinalderen" .....

Det er jo fritt for å mene dette. Jeg har brukt en eller annen plotter det meste av dette årtusen og har aldri opplevd tomt batteri men en og annen krasj/heng har der vært (ikke mange, kan telles på en hånd). Normalt er det bare å ta strømmen og slå på igjen.

En gang skulle jeg en liten sving ut av papirkartet i ukjent og urent farvann. Tenkte på det før jeg gikk hjemmefra men tok likevel ikke med neste papirkart, den lille svingen utenom papiret var jo bare 3-4 minutt uansett. Hva skjedde? Joda, midt ute i den lille sløyfen utenom papirkartet konket plotteren ut... permanent... Reset, strøm av/på, ingenting hjalp, steindødt. Løsningen ble "dead slow ahead" med utkikk i baugen og vi kom helskinnet fra det men det er klart slike hendelser setter sine spor.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
NV. sine digitale er desverre fortsatt rasterkart, og ikke med samme detaljrikdom som vektorbaserte kart. TIKI er et knallprogram, men synd det bare bruker rasterkart. Håper det blir en forandring på det...

prøvd det siste kartet som kommer til tiki?? eg har nettop kjøpt, og samenlignet med det som er godkjent for losing på kysten (dog med skikkelig gps) ganske bra. er rett og slett sjøkartene i digitalt format...

VELDIG positivt overasket..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Kart til plotter oppdateres opptil 4 ganger i året - levere inn brikke til forhandler og vips så er det siste inne på brikken etter 5 minutter...

Vips tar det en uke eller to fordi kartbrikken må sendes inn til Belanor som tar omtrent 800 for å legge inn siste oppdatering. Da foretrakk jeg å la plotteren tegne to fine streker over land ved Spangereidkanalen dnne sommeren. Min fire år gamle Garmin 178 har aldri konket ut under bruk men trofast vist meg hvor jeg ikke burde ha gått med slagskipet. Problemet har vært hvilke briller Admiralen har brukt underveis; ikke alle parene viser detaljene i tide.....

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Hvor mange er det som tegner inn oppdateringene på papirkartet forresten?

Jeg gjør det, men jeg begrenser meg til det som er relevant for min egen båt (dvs ut fra dyptgående og mastehøyde).

Plotteren min er en Garmin. Der kommer det to oppdateringer i året. Den som lages i juli er som regel ikke i butikkene før etter sommerferien, så om sommeren har jeg fremdeles en brikke fra januar hvor siste oppdatering gjerne er fra august eller september året før. Ferskvare?

Jeg kan til en viss grad rette kartet på plotteren ved å legge inn informasjon om f.eks. grunner eller luftspenn, men det blir på ingen måte noen standard notasjon. Endringer for fyr og lykter får jeg ikke lagt inn. Jeg bruker papirkart ved planlegging, og da skriver jeg gjerne ut endringene fra EFS forhvert kartblad slik at jeg kan sjekke om det er noe jeg bør være oppmerksom på. Det tar ikke så mye tid, egentlig.

Dette er litt på grensen i forhold til trådtittel, men slenger meg på et tema som Sjøtummel tar opp, nemlig sjekk av informasjonen på EFT. Jeg prøver et par ganger i sesongen å gå innom denne siden http://www.statkart.no/efs/ . Jeg har imidlertid ikke klart å bygge opp noen god praksis for hvordan man effektivt sjekker ny informasjon i de farvannene man skal seile i. Setter pris på et eget innlegg fra Sjøtummel eller andre om enkle fremgangsmåter.

Jeg prøver et par ganger i sesongen å gå innom denne siden http://www.statkart.no/efs/ . Jeg har imidlertid ikke klart å bygge opp noen god praksis for hvordan man effektivt sjekker ny informasjon i de farvannene man skal seile i. Setter pris på et eget innlegg fra Sjøtummel eller andre om enkle fremgangsmåter.

Tar det raskt i denne tråden jeg. Du finner en oversikt med alle rettelser på http://www.statkart.no/efs/oversikt.pdf som kan være det greieste stedet å starte dersom du vet når du sist sjekket hvilket område for rettelser. Da får du også en liten påminnelse dersom det er kommet noen nye trykk.

Uansett, det aller enkleste er å lage en liste over hovedkartene for turen og sjekke. EFS-meldinger kart for kart i hovedkartserien finner du på http://www.statkart.no/efs/hovedkart.html

Skal du seile i området til hovedkart 9 så er det en rekke endringer http://www.statkart.no/efs/meldinger/hovedkart/hoved9.html og de fleste er viktige når du skal navigere etter lykter.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...