Jump to content

Finnes et instrument som viser at propellen går rundt?

Presidenten

Recommended Posts

Jeg har av og til problem når jeg eller helst andre skal manøvrere min 27 fots Draco i posisjon ved en bøye f.eks til en krabbeteine. Det er ofte vanskelig å kjenne om man har fått den i fri. Vanligvis er ikke dette noe problem, men når man manøvrerer helt inntil en bøye med mye tau kan det være skummelt om man sklir over med propellen i sakte rotasjon. Vet noen om et instrument som viser at propellen/akslingen faktisk har stoppet? Gjerne også vise i hvilken retning den går også?

Jeg har brytere montert i girhendelen min. Kan også streve litt med å vite om motorene er i gir av og til. Siden det er litt sig i båten, så tar det et par tre sekunder å finne ut dette, og da kan det være forsent. Har selv dundret i en brygge og slått hull i båten pga. av dette + litt uvitenhet. Har byttet girspaker på min båt, og nå er det girspaker med mikrobrytere som kobler når den står i fri. Egentlig ment for å koble mot tenningsnøkkelen slik at man kun får startet i nøytral, men fungerer også fint å koble til en lampe eller tilsvarende.

Redigert av Larspo (see edit history)

Hei og velkommen til Båtplassen :cheers:

Dracoen har vel hekkaggreat så det er vanskelig å få plassert noen føler på akslingen. Du skal jo normalt kjenne tydelig når girspaken står i fri, både med et hørbart klikk og at du kjenner "klikket" i spaken. Er det slik at når den står ufrivillig i gir så er det alltid samme veien (alltid forover eller alltid revers)? I så fall er det kanskje bare en liten justering av girwiren som skal til. Er det litt tilfeldig om den står i gir ene eller andre veien er det nok heller slark i wire, overføringer eller spak. Har du 2 styreposisjoner blir lett hele giroverføringen slarkete og upresis.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...