Jump to content

sabb 2704 ET oljetap ved slipoppsett

Tommyt

Recommended Posts

Har akurat byttet olje og filter på min ford saab 2704 ET. like etterpå slipsatte jeg båten. etter en kort tur etter utsetting ser jeg ned i motorrommet og det virker som om jeg er blitt oljesjeik. det flyter av olje i kjølen. etter nermere peilinger viser det seg at jeg har mistet ca. 1,5 - 2 liter olje. Det virker som om oljen har kommet ut fra toppdekslet i en litt utett avluftings slange. Jeg tørket vekk all olje på motor fylte opp oljenivået igjen dagen etter og startet opp, og kan ikke greie og lokalisere noe lekasjer nå. Jeg mener å forstå såpass at jeg ikke skal ha trykk på verken toppen eller i bunnpannen heller.

Er det noen som har noen erfaringer eller gode forslag på årsaken til dette kan være ??

Har ikke så mye greie på motorer selv, men eneste forklaring jeg er kommet fram til ( men vet ikke om dette er mulig) er at, da motoren gikk helt til jeg var inne i krybba på slippen, motoren ble stoppet i det båten begynte oppstigningen. Er det muligheter for at ventilene bak på motoren har vert stengt (lukket) og at oljen under toppdekslet samlet seg bak i toppdekslet og ikke randt ned.... Motoren heller jo en del bakover i utgangspunktet også... Nei dette høres jo heller ikke logisk ut.

Er det noen motorflinke folk der ute som kan hjelpe meg og oppklare mysteriet???? :cheers:

Vi får prøve å spørre deg ut litt for om mulig dette kan lede oss inn på noe. Du seier at du nettopp har skiftet olje og filter.

1. Hvor lenge var dette før enn du slipsatte båten?
  2. Har du sjekket i kjølsvinet for olje mellom oljeskift til du oppdaget oljen ved slippsetting?

Grunnen til at jeg spør slik er at dersom oljefilter ikke skrus til bent eller o-ring mangler (pakning), kan lekkasjen stamme fra filteret.

Rydd opp i kjølsvinet ved å vaske med Zalo-vann. Sjekk nå om det kommer mer olje. Dersom ikke, har du nok allerde konkludert riktig, nemlig at det var slippsettingen som var årsaksen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Takker for innlegg!!

Jeg har kjørt ca 25 timer mellom olje/filter bytte og til den ble slipsatt. Har lagt meg den rutinen at jeg peiler olje før start hver gang, og har ikke hatt reduksjon på peilepinnen på denne tiden. Motoren er anslagsvis blitt startet 7 - 8 ganger etter oljeskiftet.

er bra sikker på at oljen kom ut over toppdekslet, da jeg kunne se tydelige spor etter den fra øverst til nederst i bakkant av motoren. filterkoppen er tett. har sjekket den, da det var det jeg håpet var problemet.

Motoren tar jo forholdsvis mye olje 16 liter, og en jeg snakket med en entrepenør i dag, som mente at jeg måtte bare følge med framover og se om den kvittet seg med mere olje. Han hadde erfaring med en forholdsvis ny gravemaskin som kvittet seg med olje, men at den stabiliserte seg med ett oljenivå like over minimum. Dette må jeg selvfølgelig prøve ut i tiden som kommer. Det kan jo hende at jeg har fylt litt i overkant mye olje på den, og at det var tilfeldighetene som spiller meg ett puss.

NB! er rimelig fersk på båtfronten og anskaffet min første "større båt" nå i år, så jeg kjenner ikke alle dens hemmeligheter :cheers:

En "gammel erfaring" er at mange motorer bruker minst smøreolje om nivået ligger fra midt mellom merkene og ned. Grunnen er at jo mer olje veiva har å plaske i, jo mer hiver den opp i sylindrene. (Brukt som smøremetode på enkelte av de første maskinene som ble laget).

Med skråstillt motor i tillegg til ekstra tipping ved slippsetting har den nok plasket godt på de akterste veivene, kanskje til og med hivd noe helt opp.

Ved installasjon med helning reduserer mange produsenter derfor oljemengden i veivtroa, og med 16 l på en liten maskin burde det gå bra om du skippet det siste par-tre litrene.

Det bør jo heller ikke være farlig å kjøre på noe som produsenten kaller "minimum" ?

Peil dog ofte og sjekk i kjølsvinet, og se en gang iblant på oljetrykkmanometeret.

Jeg ville kanskje også sjekket om pakningen under ventillokket er tett (lang skrueavstand, tykk pakning og hard tilteiting har ofte en tendens til å "bue" lokkets anleggsflater.

Mvh

Kaldfisk

Det er sannsynligtvis motorens store helling bakover som er årsaken. Du har sikkert hatt en litt dårlig pakning hele tiden, men oljen som smører vippetøyet renner pent ned i spor i toppen, uten å komme i kontakt med korkpakningen i toppdekselet. Så vippes motoren så mye bakover at oljen, som skal sige ned hullene i topp/blokk langs støtstengene, kommer så høyt opp at det blir stående en "dam" bakerst på toppen. :smiley: Ventilenes stilling har forøvrig ingen betydning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...