Jump to content

Tresjark 28Fot 22sabb

Appelgren

Recommended Posts

Nyanskaffet trebåt, usikker på hvor båten er bygd. 1968mod båt og 1971 motor 2g. Skal pusses opp selv om standen er meget bra

Har noen problemer:

Bla med koblingen der det er tre stk bøyler med justeringsskruer, disse skruene løsner og den begynner og slurre, de fjerene imellom mutterne er blitt for slarkete. Hva kan jg gjøre, nylockmutter(låsemutter) ??? noen erfaringer med dette problemet?

Planer : Bygge vegg med dør bak i hytta , kartplotter, nytt elektriske, vhf ,med mye mer;) 15082008055.jpg15082008056.jpg

Redigert av Appelgren (see edit history)

Kjøp nye klips fra Sabb du, de koster nok ikke stort! Det er litt viktig at disse er OK, for at det skal være lett å justere koplingen. Det er lite som skal til, ofte bare et klikk på annenhver bolt. Og så nøyaktig klarer du nok ikke å være med Nylock mutre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei Appelgren - og velkommen til baatplassen.no! :flag:

Flott med enda en Sabb-eier - vi begynner å bli en liten "pressgruppe" her inne nå. :lol:

Flott båt har du også. Båtkompisen min heter Willy A. (samme som deg) - du har ikke slektninger i Fredrikstad, vel? Willy hadde også en 2G i sin gamle 27' Brekneholmen tresjark. Nå har han en Viksund 660 med Sabb 2H.

Er det disse mutterne du snakker om? Bildet er fra min Sabb G-modell (1-syl. 10hk) jeg hadde på <<MORILD>> , så forholdene er vel litt mindre her enn på 2G'en - men prinsippet er det samme.

Omstyring_04.JPG

Hjelper det kanskje om du bytter ut stålfjærene? det er jo disse som låser mutterne i riktig stilling, vel?

Lykke til med båt og kjempemotor!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hehei,og takk for svar, opplegget er helt likt bare att opplegget er bak frem på min;)de fjerene er slarkete og går på utsiden av mutterne, virker som de er nagglet? er de å få tak i da. han som hadde båten før meg mistforsto opplegget, tror han har ødelagt de fjerene! willy ja;) familien min er fra trolldærn.har plass i trolldærn til båten;)

Redigert av Appelgren (see edit history)
...går på utsiden av mutterne, virker som de er nagglet?

Det er ikke noe rart at de er slakke da?! De skal gå på innsiden og stramme utover, da låses mutterne mye bedre. Fjærene er ikke naglet, de er festet med vanlige maskinskruer - men det er trangt som fa** nedi der å komme til er ikke enkelt!

Ja, hvis du har båtplass i Trolldalen så kommer jeg nok til å seg både deg, båten og Sabben din ganske så snart!

:yesnod:

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Skall som sagt bygge vegg bakk i hytta, skal bruke båten om vinteren. Hva slags varme er å anbefale, antar att motoren ikke blir varm nok til å ha vannvarme.Bør vel ha diesel varmer? Webasto, ebersprecher, wallas eller mikuni ?

http://www.maritim.no/product.aspx?id=2080...upkey=009003020

http://www.nettbaat.no/webshop/storefront.php?pid=108

http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=1967

Appelgren sa:

ikke plass til kontramutter,lurte på og banke litt på mutterne når jg har tatt de ut , sann att de sitter litt,kanskje? mutterne er 3/8 med 16 pitch altså 1,77 stigning.noen som har;) med nylock!

Eg skjønner der har skjedd forandringer siden den som eg hadde var laga i 1959.

Far min sin Sabb C hadde vel og kontramutre. (Bygd 1946)

Magne

Når det gjelder varme ombord i en slik båt så er det egentlig kun Refleks-ovn, Glembring, Tempur, Hovden eller Pyro-bysse som gjelder. Pålitelige ovner som ikke trenger strøm for å brenne (Pyro'n tror jeg har en lite vifte som går på strøm innebygget), rimelig i drift (går på diesel) og de fleste kan faktisk stå på hele vinteren gjennom!

Selv har jeg denne her:

71MWEB.JPG

Refleks 71M

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...