Jump to content

Innkjøringsprosedyrer av ny motor

John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Jeg har kjøpt meg ny båt og dermed må tenke på innkjøringsprosedyrer.

Jeg får båten etter Påske.

Motoren er en Yamaha VMax 150Hk 2-takter.

Er det noen her som har noe erfaring med dette med innkjøring av slike motorer? Husker da jeg fikk min nye Johnson 115Hk i 1998, her var det allverdens ritualer de første 10 timene.

Hvordan er det i dag folkens......

Takker for alle svar.

JKS

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Innkjøring av motoren skal det stå om i bruksanvisningen til motoren.

Enig, les instruksjonsboka/bruksanvisningen for motoren og følg denne. I denne står det garantert en kapittel som heter noe slikt som "Fremgangsmåte ved innkjøring av motoren" eller lignende som gir de nødvendig anvisninger. I utgangspunkte sier vel dette kapittelet noe slikt som "varier gassinnstillingen den første timen (de første timene) - unngå kjøring med samme hastighet i 2 - 3 eller flere minutter - unngå kontinuerlig kjøring på maksimalt turtall (full gass) den første timen (de første timene). Gratulerer med ny båt og ny motor - en motor som varer lenge fordi den er riktig innkjørt i samsvar med instruksjonsboka.

Takker for gratulasjonene og svarene.

Skal lese i instruksjonsboken...... Det er bare det at jeg må hente båten ca 50 nm unna mitt bosted slik at det blir en liten langtur å hente den. Ser for meg litt styr med å måtte variere turtallet hele tiden på denne strekningen. Turen tar ca 1t20m til 2 timer avhengig av værforholdene.

Båten ble en Yamarin 6210. Er det noen som har erfaring med denne båten samt erfaring med Yamarin generelt?

Takker for alle svar.

JKS

Gratulere med ny båt, V max motor er en rå motor :blush:  Kansje litt utradisjonellt i disse 4 takt tider. Men ta deg en rolig time med forsiktig kjøring før du går i gang med hjem turen for "allvår" det er de første timene som er viktigst.

Jeg har selv hatt 2 nye Yamarin båter, en 5800 og en 5940, begge med yamaha F100 har ikke hatt problemer av noen art, men yamaha er yamaha :nonod:

Takker for rådene deres.

Jeg kommer til å ta meg en rolig lokaltur før jeg legger kursen hjemover.

Trur uansett det er lurt med en lokaltur først, da med tanke på eventuelt feilkobling og lekasjer av noen art.

Den nye VMax 2-takteren med HPDI insprøyning har tatt igjen 4-takteren på både forbruk, styrke og støy. Min personlige mening er at 2-takterne kommer sterkt tilbake årene fremover.

Det er nå vi ser feilene på 4-takterne melder seg. Å sette en bilmotor på hode og kjøler den med sjøvann og trur at dette skal vare like lenge som en vanlig bilmotor, ja da trur jeg at noen av oss har tatt feil.

De nye 2-takterne.... :blush:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...