Jump to content

Forbruk på dobbel installasjon kontra singel - bensin

Yankee

Recommended Posts

Jeg har nå hatt noen båter med singel innstallasjon, bayliner og maxum. Har hatt 7.4l i dem en med forgasser en med MPI. Funderer nå på å gå for dobbel innstallasjon fordi båttypen jeg har lyst på kommer kun med det. Samme størrelse og vekt som de foregående, men to 5.0 MPI eller 5,7 MPI. Lurer på om noen her på båtplassen har erfaring med hvor mye mer bensin jeg må kalkulere med? Hva er de store fordelene med dobbel innstallasjon? Ulempene skjønner jeg jo, så de trenger jeg ikke tips om..... :lol:

Forbruket er noe høyere med dobbelinstallasjon, eller sagt på en annen måte, du får noe mindre virkningsgrad med to maskiner kontra en.

Fordelen er at du fordeler kreftene på to drev (jeg antar det er drev på denne båten) og minsker risikoen for drev havari. Manøvrering i trange farvann er også mye enklere. Man kan i rolig vær mer eller mindre gå ut sidelengs ved å veksle mellom motorene, man roterer også om egen akse noe som gjør det enkelt å snu. Det er også enklere å legge inntil uten at baugen vrir seg bort fra kaien. Har man pålandsvind kan man konsentrere seg om å holde båten parallell med bryggen og båten glir inn av seg selv. En annen stor fordel er ved bakking. Man slipper i stor grad å tenke på baugen, man bare drar båten med en motor av gangen, er det mye vind er det lett å holde båten med hekken opp mot vinden.

Skulle du få motorstopp har du ett liv igjen, det kan fort bety at det ble en båttur den helgen selv om den ene motoren hadde problemer.

Jeg får legge til at jeg aldri har hatt en motors installasjon :lol:

Den største fordelen etter mitt syn med dobbelinstallasjon DIESEL, er at du kan tilpasse kreftene du har til disposisjon etter oppgaven. Er været fint og du har god tid kan du velge å gå på én maskin og nyte livet og turen i behagelige 6 kn. eller deromkring. Slik kan du gå time etter time og deg etter dag. Rufser det seg til er det bare å starte maskin nr.2, og legge seg i planingshastighet.

Vi har gått mye på en maskin nå i ferien og etter 4 uker og 290nm nedover Svenskekysten og Vestfold toppet vi opp tankene med 356l. Dette gir et forbruk på drøyt 1,2l/nm. Slettes ikke verst synes vi i en romslig bobåt på 8,5 tonn.

Med doble bensinmotorer kan man vel i praksis glemme dette med å gå for én maskin. Hvis man videre vet at dobbelinstallasjoner gir et høyere forbruk enn enkeltinstallasjoner når man går i rask marsjfart (planingsfart) ser man fort at en slik kombinasjon neppe er et sjakktrekk med tanke på forbruk og økonomi.

Ellers er jo fordelene forbundet med dobbeltinstallasjon gjerne knyttet til sikkerheten. To ganger har jeg berget meg ved å ta meg til land med en maskin etter driftstans nære land i høye bølger.

Manøvreringsegenskapene med dobbelinstallasjon bør vel også trekkes fram. Du snur på femøringen, (hvis noen husker den) går sideveis, og styrer båten enkelt og uanstrengt ved et ror eller styringshavari.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Med doble bensinmotorer kan man vel i praksis glemme dette med å gå for én maskin. Hvis man videre vet at dobbelinstallasjoner gir et høyere forbruk enn enkeltinstallasjoner når man går i rask marsjfart (planingsfart) ser man fort at en slik kombinasjon neppe er et sjakktrekk med tanke på forbruk og økonomi.

Veldig usikker på hva du mener med dette?

Har hatt dobbel bensin(2x 5,0L Merc) og gikk masse på en motor, ca 10l/t v 6,5knop.

Har 2 stk diesel nå, og kan ikke klare å finne forskjellen på gange på single bensin kontra diesel installasjon, bortsett fra noe billigere gange i fordel diesel og vond lukt og røyk i fordel bensinmotoren. :discuss:

Hei!

Ved dobbel installasjon, vil maskinene gå lettere da de får hjelp av hverandre. Ved lettere gange, går også forbruket ned ved at en legger seg på lavere RPM enn ved singel inst. Ved fullastet båt går den enkelt i plan, og jeg marsjer i 28 knop på 3100 RPM med en 6,5 tonn tung båt ( + alt fruen LASTER ombord...) Forbruket er ca 2 liter pr. nautisk mil ved 28 knop. har kjørt ca 100 timer til nå i år og mesteparten av dette har skjedd i planene fart. Har totalt brukt 25 liter pr time som ikke er noe gale.

Redigert av Hansa666 (see edit history)
Med doble bensinmotorer kan man vel i praksis glemme dette med å gå for én maskin

Denne påstanden sliter jeg litt med, kan ikke helt se at det skulle være noen hindring i å bruke en av to bensinmotorer på noen måte..... Den ene motoren man bruker vet vel ikke at den jobber alene, mens den andre hviler seg....

Jeg tror at en kan ved bruke av en motoer her som for diesel kan tilpasse belastningen på motoren slik at den jobber lettes mulig ved deplassementsfart...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Den største fordelen etter mitt syn med dobbelinstallasjon DIESEL, er at du kan tilpasse kreftene du har til disposisjon etter oppgaven. Er været fint og du har god tid kan du velge å gå på én maskin og nyte livet og turen i behagelige 6 kn. eller deromkring. Slik kan du gå time etter time og deg etter dag. Rufser det seg til er det bare å starte maskin nr.2, og legge seg i planingshastighet.

Vi har gått mye på en maskin nå i ferien og etter 4 uker og 290nm nedover Svenskekysten og Vestfold toppet vi opp tankene med 356l. Dette gir et forbruk på drøyt 1,2l/nm. Slettes ikke verst synes vi i en romslig bobåt på 8,5 tonn.

Ellers er jo fordelene forbundet med dobbeltinstallasjon gjerne knyttet til sikkerheten. To ganger har jeg berget meg ved å ta meg til land med en maskin etter driftstans nære land i høye bølger.

Manøvreringsegenskapene med dobbelinstallasjon bør vel også trekkes fram. Du snur på femøringen, (hvis noen husker den) går sideveis, og styrer båten enkelt og uanstrengt ved et ror eller styringshavari.

forferdelig irreterendes å legge inn spørsmål,der man prøver å få seriøse svar,

for så å få ett slikt useriøst svar tilbake av en som opplagt ikke har peiling på hva han snakker om :headbang:

man er liksom ikke NØDT til å svare.. :nonod::nonod: :nono:

mvh.beuty of aqua

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

forferdelig irreterendes å legge inn spørsmål,der man prøver å få seriøse svar...

beauty..., som alidal, dette skjønte ikke jeg heller. Altså hva du mente. Hva var galt med det siterte svaret? Trådstarter spør om ulike fordeler ved dobbelinstallasjon, og får da vitterlig flere gode momenter i så måte. I tillegg en kommentar om at forbruket ikke behøver å bli større om man kjører på én motor. Akkurat det med bensin kontra diesel tok ikke jeg heller, men det blir sikkert begrunnet i et senere svar.

Redigert av Ronald (see edit history)

Skal tåle svaret med diesel, selv om jeg spurte om bensin. Jeg har hatt flere båter oppigjennom og kommer ALDRI til å kjøpe diesel igjen. Har i hvertfall fått svar med at en kan kjøre for en motor. Trodde ikke det var noe greit, tenkte at det bare ville gå til ene siden da, og dårligere økonomi enn å kjøre på begge. da har jeg lært litt.

Ser at frøken fryd sår tvil om at det er så greit å kjøre med en motor på dobbelinstallasjon, flere som har erfaring med dette?

Jeg sliter litt med å holde stø kurs når jeg går for en motor hvis det er litt vind eller sjø.

Autopiloten får også kjørt seg skikkelig, så jeg går med en kun noen ganger under rolige forhold.

Tror det styrer bedre med to ror enn med drev, som jeg har. når man går med en motor.

Ellers går nok motoren renere med en enn med to fordi den får litt mer å jobbe med.

Jeg deler også erfaringen til Fjellbonden, det er ikke rare fartsforskjellen mellom 1 og to motorer. Men motorene går jo lettere enn om den ene skal gå alene. Men her tror jeg at det er stor forskjell på drev og aksling, med aksling så er det som man vet rorene som styrer og man har altså styring på begge sider selv om bare en motor går. Med drev har man mistet styringen på ene siden, i verstefall har man en bremse om man ikke tilter opp drevet.

Når det gjelder om båter er mer stabil eller ikke vet jeg ikke, det er jo gjerne slik at båter med to motorer er større og tyngre og dermed blir mer stabil, vanskelig å sammenligne. Må bli de som har bygget om som kan svare på dette...

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Jeg har nå hatt noen båter med singel innstallasjon, bayliner og maxum. Har hatt 7.4l i dem en med forgasser en med MPI. Funderer nå på å gå for dobbel innstallasjon fordi båttypen jeg har lyst på kommer kun med det. Samme størrelse og vekt som de foregående, men to 5.0 MPI eller 5,7 MPI. Lurer på om noen her på båtplassen har erfaring med hvor mye mer bensin jeg må kalkulere med? Hva er de store fordelene med dobbel innstallasjon? Ulempene skjønner jeg jo, så de trenger jeg ikke tips om..... :lol:

Jeg har erfaring med bruk av store påhengere 225hk og oppover. dette er da snakk om moderne EFI motorer, firetakts typen.

Det jeg har erfart er at en moderne motor vil bruke drivstoff i henhold til belastningen den må jobbe under.

Det jeg har erfart er at man bruker omtrent det samme med begge i drift, som en motor må gjøre alene med samme vekten på båten.

Men når man skal ha store bensinmotorer, så gå får injection motor som er så ny som mulig. Da tenker jeg produsksjons året til motoren. Da er de også så bensingjerrig som mulig. Det er også viktig å ha store nok motorer, så båten oppnår den marsfarten du ønsker uten at du må gi mere enn 65 - 70 % pådrag på gassen. Da bruker ikke motorene noe særlig bensin i forhold til uttatt efekt.

Det ser også ut til at man bør oppnå tilstrekkelig fart på båten til at den planer ut skikkelig for å få ordentlig bensinøkonomi på nevnte pådrag.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Hei!

Jeg vil anta at prinsippet on forbruk er tilsvarende for diesel og bensin. Med det tenker jeg på hvor mye som renner igjennom ved forskjellig belastninger ol. Jeg har kjørt en del på en maskin, da det er ca 100 timer som skiller mine to grønne, og dette tar jeg litt igjen.

Båten veier ca 6,5 tonn, på en maskin ved 1400RPM tøffer jeg i ca 7 knop. forbruket er vel da en 6-7 liter pr. time. Starter jeg maskin nr. to, og begge går på 1400 rpm, går båten i 8.2 knop. SÅ det er ikke så mye å hente på å ha to maskiner i gang på dorge fart... Etter ca 1500 starter rpm kompressoren, derfor 1400 rpm.

Ved en maskin i gang blir det mer ratting, men dette er også avhengig av båt type.

Side stabilitet ved 2 maskiner, ja når jeg ligger i plan så går den snorbeint, MEN flytter den tyngste seg fra den ene til den andre siden, justerer jeg dette inn med flaps. Usikker på om det ville ha vært større utslag med singel maskin, men dette er vel litt avhengig av båttype også?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...