Jump to content

Viktig informasjon ved import av båt fra USA

Executive

Recommended Posts

:headbang: :headbang:

Det som alle skjønte måtte være riktig tolking har nå endelig gått opp for nissene i SD. :thumbsup:

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

• 10 år senere...

Vanskelig å forstå hvorfor folk på død og liv skal importere amerikanske båter når vi har så enormt mye bra å velge i fra europeiske land. Veldig mange amerikanske båter har dårligere kvalitet (elendig gelcoat) de har en motorinnstalasjon som overhode ikke tar hensyn til service vennlighet og økonomi og de er ofte ikke bygget for våre mye røffere forhold enn det man har på mange steder i USA. Dessuten kan man slite veldig med å få tak i reservedeler når noe ryker på båten (noe som helt sikkert kommer til å skje). En CE merking setter krav til sjødyktighet og ikke minst sikkerhet og kvalitet på alle elektriske installasjoner og det er utrolig at noen setter spørsmål med om man skal ha dette eller ikke for å kanskje spare noen kroner ved innkjøp. Mange importerer også båter hvor de plukker ut den tørste bensinmotoren og sette i en dieselmotor uten å bytte drev og det økte dreiemomentet i dieselmotoren sliter da raskt ut drevet som ikke er dimensjonert for dreiemomentet i en dieselmotor som ofte er 30-40% høyere enn i en tilsvarende bensinmotor.

1 hour ago, Gofa1964 said:

En CE merking setter krav til sjødyktighet og ikke minst sikkerhet og kvalitet på alle elektriske installasjoner og det er utrolig at noen setter spørsmål med om man skal ha dette eller ikke for å kanskje spare noen kroner ved innkjøp.

De fleste amerikanske båter er bygget etter ABYC (American Boat & Yacht Council) standard, som på mange områder setter strengere krav enn det som kreves for CE-merking.

Tenker man må se litt på dato for første innlegg i tråden. Det er nok mange forhold som har endret seg siden den gang, slik at import eller ikke vurderes anderledes nå enn da.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Rolf skrev for 2 timer siden:

Tenker man må se litt på dato for første innlegg i tråden. Det er nok mange forhold som har endret seg siden den gang, slik at import eller ikke vurderes anderledes nå enn da.

Helt riktig...nå går brukt båtene andre veien...ut av Norge til Europa...

Gofa1964 skrev for 8 timer siden:

Vanskelig å forstå hvorfor folk på død og liv skal importere amerikanske båter når vi har så....

Ikkje rart du har vansker med å forstå når du er så til de grader feilinformert, fordomsfull og trangsynt.

Ida Marie III skrev On 9.7.2021 at 10.34:

CE merking er ikke garanti for noe...

Bare at de kan legge skylden på produsenten...

SÅ enkelt er det ikke. CE-merkingen innebærer opplagt at visse grunnleggende krav skal være oppfylt. Det innebærer også oppfølging og inspeksjon fra et godgjent klassifieseringsselskap. Men det er selvfølgelig ingen ubetinget kvalitetsgaranti. Og ved feil kan du jo alltid skylde på produsenten, CE-merket eller ikke.

Jeg har selv stått for dokumentasjonen ved CE-merkingen av båten min. Det ble utført en rekke justeringer under veis etter råd og pålegg fra såkalt "notified body" og det ble utført obligatorisk stabilitets- og krengningstest med vitner. Det var for meg en utrolig lærerik opplevelse som opplagt førte til et kvalitetsløft.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 14 minutter siden:

Jeg har selv stått for dokumentasjonen ved CE-merkingen av båten min. Det ble utført en rekke justeringer under veis etter råd og pålegg fra såkalt "notified body" og det ble utført obligatorisk stabilitets- og krengningstest med vitner. Det var for meg en utrolig lærerik opplevelse som opplagt førte til et kvalitetsløft.

Joda, jeg har også ordnet CE merking på en  del båter fra USA tidlig på 2000 tallet...

Kan ikke huske noen vitner...?

Men noen papirer ble sendt til Brussel, samt 1000 euro...

Det var selvkontroll...

Poenget er at der har vært en del tvilsom båtproduksjon av småbåter fra enkelte Middelhavs land som neppe er til å bli stolt av...men alle sammen EU godkjent...

NilsPils skrev 13 minutter siden:

Jeg vet ikke hva du mener med "ordnet", men jeg går ut ra at du gjorde jobbe samvittighetsfullt og kunne gå god for CE-merkingen . .?

Joda, selvfølgelig....

Men alt var avhengig av min samvittighet...ingen fysisk instanser som kontrollerte...

Det blir et tvilsomt system...

Er nok bedre i dag...forhåpentligvis...

USA båter hadde langt strengere kriterier en EU den gang, så det var enkelt...

Eneste jeg husker var at EU krevde 2 slangeklemmer på gjennomføringer under vann, det var ikke krav i USA...selv om de fleste hadde det...

Ida Marie III skrev 3 minutter siden:

USA båter hadde langt strengere kriterier en EU den gang, så det var enkelt...

Likevel får en også noen sterke oplevelser pga. dårlig kvalitet derfra også. Jeg minnes den siste orkantragedien i Florida da en mengde båtskrog ble knust i marinene. Det åpenbarte seg da en mengde lamineringsfeil som neppe kunne skyldes annet en juks under produksjonen. Så intet systen er vanntett  . . .

Når det gjelder dårlig kvalitet fra en del østlige land er det jo nettop slikt CE-merkingen skal motvirke. Når slikt oppdages har man da i det minste et godt kort på hånden. Men den som prøver å skape en perfekt verden er dømt til å mislykkes . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 1 år senere...

image.png.9d82ef0fe48516a6a2e2e4adf9a40b6d.png

(Sakset fra https://www.sdir.no/fritidsbat/ce-merking/mer-informasjon-om-ce-merking/ )

Tolker jeg det riktig; at hvis tiltenkt båttype inkl. motoristallasjon (produsert utenfor Europa) har vært solgt, benyttet og fremdeles eksisterer rundt om i hele Europa, inkl Norge, siden 60-tallet, skal en kunne importere unngå formalkrav om CE-merking da andre og eldre fartøyer vil fremtvinge presedens for "likebehandling"?

Type båt tenkt: GB, Flemming el.

Redigert av Ø.L (see edit history)
Ø.L skrev 35 minutter siden:

image.png.9d82ef0fe48516a6a2e2e4adf9a40b6d.png

(Sakset fra https://www.sdir.no/fritidsbat/ce-merking/mer-informasjon-om-ce-merking/ )

Tolker jeg det riktig; at hvis tiltenkt båttype inkl. motoristallasjon (produsert utenfor Europa) har vært solgt, benyttet og fremdeles eksisterer rundt om i hele Europa, inkl Norge, siden 60-tallet, skal en kunne importere unngå formalkrav om CE-merking da andre og eldre fartøyer vil fremtvinge presedens for "likebehandling"?

Type båt tenkt: GB, Flemming el.

Som jeg har forstått det er det den aktuelle båten som må være solgt eller tatt i bruk. Det har da ingen betydning om båttypen er solgt tidligere.

Det er den individuelle båten som importeres, som "beviselig" må ha vært i markedet i EU/EØS før 1998. Hvis det er en båttype produsert i Europa er det som regel godt nok til sannsynliggjøring. Men ved import fra USA blir det vanskelig. Det er jo sett som "fæl styggedom" og vurderes alltid med mye skepsis. Dermed blir "bevisbakken" også litt brattere, selv om det skulle være en EU-produsert båt.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

Importerte i 2008 en båt fra USA,opprinnelig bygd og tatt i bruk i England i 1990.  Før kjøp fikk jeg mailet båtens dokumentasjon fra selger som jeg videresendte til Sjøfartsdirektoratet for vurdering i forhold til CE.  Dokumentasjonen var bygge- og salgsavtale med verftet samt registrering av båten i offentlig sjøregister. Fra Sjøfartsregisteret fikk jeg da en skriftlig bekreftelse på at denne båten var unntatt CE-regelverket i henhold til dokumentasjon som forelå.  Dermed gikk det helt problemfritt med tollvesenet ved innførsel, ble ikke stilt noe spørsmål. Sjøfartsdirektoratet ga rask og god service!  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...