Jump to content

Viktig informasjon ved import av båt fra USA

Executive

Recommended Posts

Jeg har ønsket å importere drømmebåten fra 2003. Fant båten hos rennomert megler i Florida. Båten hadde en Mercruiser 5,0MPI. CE merking skulle foregå før forsendelse av anerkjent internasjonalt teknisk konsulent byrå knyttet opp mot HPI som notified body. Ved en tilfeldighet fikk jeg høre om tilfeller der denne motoren måtte vrakes ved stikk kontroll på den norske grensen. Årsaken er at motoren er produsert før 2006 og ikke innehar produsentens CE merking. Ved import til EU følges RSG sine retningslinjer. Denne motoren tillates importert til EU da den tilfredstiller kravene gjort gjeldende fra 2006 dokumentert ved amerikanske standarder. Norge anerkjenner ikke RSG som juridisk bindene. Motoren er følgelig i utgangspunktet ulovlig å sette ut på det norske markedet. Ved henvendelse til sjøfartsdirektoratet har jeg fått følgende presisering:

"""""""""""""""

RSG Guidelines er ikke juridisk bindende i Norge.

Som utgangspunkt aksepteres kun motorer som er CE-merket under produksjonen i henhold til en av de relevante modulene det gis åpning for i forskriftens vedlegg 5 til 13. Dette innebærer at produsenten skal være sertifisert av et godkjent teknisk kontrollorgan på tidspunktet for produksjonen av motoren. Motorer produsert før dette tidspunktet anses ikke for å være korrekt CE-merket. For hver motor skal det følge med samsvarserklæring utstedt av motorprodusenten og sertifikat fra teknisk kontrollorgan. Samsvarserklæring utstedt for motorer som er produsert før produsenten ble sertifisert, er ikke gyldig.

Fritidsbåtforskriften § 7 (5) regulerer etterkontroll av produkter som dekkes av forskriften. Denne bestemmelsen må ses i sammenheng med forskriftens øvrige bestemmelser. Etterkontroll av motorer er en krevende og kostbar prosess. De tester og godkjenninger som ikke ble utført da motoren ble produsert, må gjøres i ettertid. I henhold til forskriftens vedlegg 1 bokstav B

punkt 2, skal for eksempel eksosutslippet måles etter den harmoniserte standarden NS-EN ISO 8178-1: 1996. Dette innebærer at teknisk kontrollorgan må teste motoren i henhold til standarden og deretter utarbeide en samsvarsrapport (report of conformity). På grunnlag av denne rapporten skal importøren utarbeide og signere en egen samsvarserklæring (declaration of conformity) for motoren.

Tekniske konsulenter har ingen formell rolle i forbindelse med CE-merking av fritidsfartøy. Tekniske konsulenter utarbeider teknisk dokumentasjon som er grunnlag for teknisk kontrollorgan sin samsvarsvurdering.

I følge fritidsbåtforskriften § 7 (5) bokstav a skal personen som ønsker utført etterkontroll sørge for at teknisk kontrollorgan undersøker produktet, og utfører beregninger og andre vurderinger for å sikre produktets samsvar med relevante krav i forskriften.

For øvrig viser vi til informasjon om CE-merking på Sjøfartsdirektoratet sine internettsider, http://www.sjofartsdir.no/no/Vis_Sjovett/C...v_fritidsbater/

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Som utgangspunkt aksepteres kun motorer som er CE-merket under produksjonen i henhold til en av de relevante modulene det gis åpning for i forskriftens vedlegg 5 til 13. Dette innebærer at produsenten skal være sertifisert av et godkjent teknisk kontrollorgan på tidspunktet for produksjonen av motoren. Motorer produsert før dette tidspunktet anses ikke for å være korrekt CE-merket. For hver motor skal det følge med samsvarserklæring utstedt av motorprodusenten og sertifikat fra teknisk kontrollorgan. Samsvarserklæring utstedt for motorer som er produsert før produsenten ble sertifisert, er ikke gyldig.

Det var for meg mye skvip, nok engang fra det såkalte sjøfartsdirektoratet. Tror om du forhører deg med et kontrollorgan at pipen har en litt annen lyd... Såvidt jeg kjenner til finnes det CE papirer på motorer tilbake til 2001 i hvertfall...

Lurer på hvem som betaler Sjøfartsdirektoratet for å lage importen så vanskelig som mulig!!!

Scand Boats siden de solgte godt med båter, men ikke fikk lønnsomheten i firmaet kanskje! ? :p

Sikkert riktig det Thelina. Men da er det ytterst viktig at CE merket og original papirene forefinnes ved importen. Ikke alle er klar over dette, da praksisen i EU land er helt ulik.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Mener jeg leste for en stund siden, når jeg var i import mode. At det ikke lenger var anledning til å foreta CE merking i ett transitland. Dette skulle gjøres i Norge. Når dette var det endelige bestemmelsesstedet.

Er vel mulig å omgå den reglen. Hvis man kan alliere seg med f.eks en person/firma i Tyskland. Han kjøper båten i USA. Tar den inn til Tyskland CE merker og du kjøper båten av han ferdig CE merket.

Vet ikke om det går.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det var for meg mye skvip, nok engang fra det såkalte sjøfartsdirektoratet.

Såvidt jeg kjenner til finnes det CE papirer på motorer tilbake til 2001 i hvertfall...

Så vidt jeg kan lese ut av det som er gjengitt i første innlegg så er det ikke noe som tilsier at motorer som er CE merket i 2001 eller når som helst ikke vil bli godtatt. Probleme til trådstarter er så vidt jeg kan se at den 2006 motoren som er i båten ikke er CE merket og da stiller saken seg i et noe annet lys etter mitt syn... Hadde motoren vært CE merket med dokumentasjon så hadde ikke dette vært noe problem.

Et hvert firma eller produsent som skal kunne foreta CE merking selv må være godkjent for denne jobben...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 3 uker senere...

Hele poenget er at motoren må være CE merket av produsent. Noe svært få motorer er før 2006. Det spiller ingen rolle om det er diesel eller bensin. Spesial regler (tolking) for Norge. Hipp hurra.

Betyr dette at det i prinsippet ikke er mulig å importere eldre amerikanske båter med motor? Vurdere å ta inn en Sea Ray fra rundt 1996-2000 modell men ble veldig usikker på om dette lar seg gjøre.

Noen som har noen tips?

Ring Hjelmeland i IMCI så er jeg ganske sikkert at han fint godkjenner motorer uten CE merke, så lenge de er moderne motorer med godkjente utslipp...

Kommer gjerne langt med sunn fornuft...

Ring Hjelmeland i IMCI så er jeg ganske sikkert at han fint godkjenner motorer uten CE merke,

Om dette kommer ut på bygda, så tror jeg at Hjelmeland er uten jobb.... De av oss som huslker noen måender tilbake huseker vel en luring i Sv erieg som drev noe triksing her.... og hvilke konsekvenser dette fikk..

Jeg tror ikke en representant fra IMCI som har et godt rykte hos sjøfartsdirektoratrt vil avvike fra slike elemntære prinsipper i direktivet... men det er min menig om saken

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Riktig i forhold til CE merkingen. Du må ta båten inn i Norge uten motorer, for så å montere motorer... Eller rett og slett finne en båt med diesel motor fra USA.

Eller kjøpe ny motor og montere i USA før export til Norge. En CE merket 5,0 MPI Seacore koster ca USD8000 (bobtail)

Om du bruker enkelte av rådene du har fått her så kan du få ett kjempeproblem.

Det er sammenstillningen som skal ce godkjennes ikke noe / eller en del av båten .

Det blir derfor ikke så enkelt med bruk av en motor som ikke står oppført brukt i båtfabrikkens certifiseringer og samsvarsæerklæringer å få ettersertifisert båten og motoren (samenstilningen)

Noen tollkontorer hvet ikke dette , eller bryr seg ikke om det , så det kan også gå bra med å fortolle bare båten om dette ikke er blitt innskjerpet.

Om Sjøfartsdirektoratet har lov til å kreve dette er en annen sak.

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.

For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette

Eller kjøpe ny motor og montere i USA før export til Norge. En CE merket 5,0 MPI Seacore koster ca USD8000 (bobtail)

Du kan også sette in en motor du kjøper brukt i Norge selv om motoren ikke er CE merket. Vel og merke at du har papirer på at motoren be kjøpt i Norge.

Her er et utdrag fra SFD

Motorer som ikke er korrekt CE-merket kan benyttes i fritidsfartøy som ble tatt i bruk i EØS-området før 16. juni 1998.
  • 2 år senere...

Hele poenget er at motoren må være CE merket av produsent. Noe svært få motorer er før 2006. Det spiller ingen rolle om det er diesel eller bensin. Spesial regler (tolking) for Norge. Hipp hurra.

Hipp hurra kan man si NÅ! Etter et vedtak fra Miljøvernedepartementet denne uken er det slutt på Sjøfartsdirektoratets uriktige tolkning av Fritidsbåtforskriften og EU-direktivet. Det er nå mulig på visse vilkår å importere motor som ikke er CE-merket av produsent da den var ny.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...