Executive Svart 3.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2010 (redigert) :headbang: Det som alle skjønte måtte være riktig tolking har nå endelig gått opp for nissene i SD. Redigert 3.Desember.2010 av Executive (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Skipper Worse Svart 3.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2010 "Gått opp for dem" er nok overoptimistisk, vi må nok regne med at de og andre gjør hva de kan for å strupe mest mulig av det lille vi har igjen av frihet, når de "reviderer" direktivet. Så det spørs om muligheten blir stående åpen for all fremtid. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Gofa1964 Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Vanskelig å forstå hvorfor folk på død og liv skal importere amerikanske båter når vi har så enormt mye bra å velge i fra europeiske land. Veldig mange amerikanske båter har dårligere kvalitet (elendig gelcoat) de har en motorinnstalasjon som overhode ikke tar hensyn til service vennlighet og økonomi og de er ofte ikke bygget for våre mye røffere forhold enn det man har på mange steder i USA. Dessuten kan man slite veldig med å få tak i reservedeler når noe ryker på båten (noe som helt sikkert kommer til å skje). En CE merking setter krav til sjødyktighet og ikke minst sikkerhet og kvalitet på alle elektriske installasjoner og det er utrolig at noen setter spørsmål med om man skal ha dette eller ikke for å kanskje spare noen kroner ved innkjøp. Mange importerer også båter hvor de plukker ut den tørste bensinmotoren og sette i en dieselmotor uten å bytte drev og det økte dreiemomentet i dieselmotoren sliter da raskt ut drevet som ikke er dimensjonert for dreiemomentet i en dieselmotor som ofte er 30-40% høyere enn i en tilsvarende bensinmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 1 hour ago, Gofa1964 said: En CE merking setter krav til sjødyktighet og ikke minst sikkerhet og kvalitet på alle elektriske installasjoner og det er utrolig at noen setter spørsmål med om man skal ha dette eller ikke for å kanskje spare noen kroner ved innkjøp. De fleste amerikanske båter er bygget etter ABYC (American Boat & Yacht Council) standard, som på mange områder setter strengere krav enn det som kreves for CE-merking. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 CE merking er ikke garanti for noe... Bare at de kan legge skylden på produsenten... Jeg har opp igjennom årene hatt utallige norske båter, og amerikanske... Sitér dette innlegget Link to post
4l64tro55 Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Ida Marie III skrev 1 time siden: CE merking er ikke garanti for noe... Nettopp! CE-merking er et byråkratistempel, ikke et kvalitetsstempel. ? Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Tenker man må se litt på dato for første innlegg i tråden. Det er nok mange forhold som har endret seg siden den gang, slik at import eller ikke vurderes anderledes nå enn da. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Ida Marie III Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Rolf skrev for 2 timer siden: Tenker man må se litt på dato for første innlegg i tråden. Det er nok mange forhold som har endret seg siden den gang, slik at import eller ikke vurderes anderledes nå enn da. Helt riktig...nå går brukt båtene andre veien...ut av Norge til Europa... Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Gofa1964 skrev for 8 timer siden: Vanskelig å forstå hvorfor folk på død og liv skal importere amerikanske båter når vi har så.... Ikkje rart du har vansker med å forstå når du er så til de grader feilinformert, fordomsfull og trangsynt. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 9.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2021 Cerberus skrev 51 minutter siden: Ikkje rart du har vansker med å forstå når du er så til de grader feilinformert, fordomsfull og trangsynt. ????? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 CE merking. Alt fra kina er CE merket= China Export. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
NilsPils Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Ida Marie III skrev On 9.7.2021 at 10.34: CE merking er ikke garanti for noe... Bare at de kan legge skylden på produsenten... SÅ enkelt er det ikke. CE-merkingen innebærer opplagt at visse grunnleggende krav skal være oppfylt. Det innebærer også oppfølging og inspeksjon fra et godgjent klassifieseringsselskap. Men det er selvfølgelig ingen ubetinget kvalitetsgaranti. Og ved feil kan du jo alltid skylde på produsenten, CE-merket eller ikke. Jeg har selv stått for dokumentasjonen ved CE-merkingen av båten min. Det ble utført en rekke justeringer under veis etter råd og pålegg fra såkalt "notified body" og det ble utført obligatorisk stabilitets- og krengningstest med vitner. Det var for meg en utrolig lærerik opplevelse som opplagt førte til et kvalitetsløft. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ida Marie III Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 NilsPils skrev 14 minutter siden: Jeg har selv stått for dokumentasjonen ved CE-merkingen av båten min. Det ble utført en rekke justeringer under veis etter råd og pålegg fra såkalt "notified body" og det ble utført obligatorisk stabilitets- og krengningstest med vitner. Det var for meg en utrolig lærerik opplevelse som opplagt førte til et kvalitetsløft. Joda, jeg har også ordnet CE merking på en del båter fra USA tidlig på 2000 tallet... Kan ikke huske noen vitner...? Men noen papirer ble sendt til Brussel, samt 1000 euro... Det var selvkontroll... Poenget er at der har vært en del tvilsom båtproduksjon av småbåter fra enkelte Middelhavs land som neppe er til å bli stolt av...men alle sammen EU godkjent... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Ida Marie III skrev 6 minutter siden: Joda, jeg har også ordnet CE merking på en del båter fra USA tidlig på 2000 tallet... Jeg vet ikke hva du mener med "ordnet", men jeg går ut ra at du gjorde jobbe samvittighetsfullt og kunne gå god for CE-merkingen . .? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ida Marie III Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 NilsPils skrev 13 minutter siden: Jeg vet ikke hva du mener med "ordnet", men jeg går ut ra at du gjorde jobbe samvittighetsfullt og kunne gå god for CE-merkingen . .? Joda, selvfølgelig.... Men alt var avhengig av min samvittighet...ingen fysisk instanser som kontrollerte... Det blir et tvilsomt system... Er nok bedre i dag...forhåpentligvis... USA båter hadde langt strengere kriterier en EU den gang, så det var enkelt... Eneste jeg husker var at EU krevde 2 slangeklemmer på gjennomføringer under vann, det var ikke krav i USA...selv om de fleste hadde det... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2021 Ida Marie III skrev 3 minutter siden: USA båter hadde langt strengere kriterier en EU den gang, så det var enkelt... Likevel får en også noen sterke oplevelser pga. dårlig kvalitet derfra også. Jeg minnes den siste orkantragedien i Florida da en mengde båtskrog ble knust i marinene. Det åpenbarte seg da en mengde lamineringsfeil som neppe kunne skyldes annet en juks under produksjonen. Så intet systen er vanntett . . . Når det gjelder dårlig kvalitet fra en del østlige land er det jo nettop slikt CE-merkingen skal motvirke. Når slikt oppdages har man da i det minste et godt kort på hånden. Men den som prøver å skape en perfekt verden er dømt til å mislykkes . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ø.L Svart 24.August.2022 Link til dette innlegget Svart 24.August.2022 (redigert) (Sakset fra https://www.sdir.no/fritidsbat/ce-merking/mer-informasjon-om-ce-merking/ ) Tolker jeg det riktig; at hvis tiltenkt båttype inkl. motoristallasjon (produsert utenfor Europa) har vært solgt, benyttet og fremdeles eksisterer rundt om i hele Europa, inkl Norge, siden 60-tallet, skal en kunne importere unngå formalkrav om CE-merking da andre og eldre fartøyer vil fremtvinge presedens for "likebehandling"? Type båt tenkt: GB, Flemming el. Redigert 24.August.2022 av Ø.L (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 24.August.2022 Link til dette innlegget Svart 24.August.2022 Ø.L skrev 35 minutter siden: (Sakset fra https://www.sdir.no/fritidsbat/ce-merking/mer-informasjon-om-ce-merking/ ) Tolker jeg det riktig; at hvis tiltenkt båttype inkl. motoristallasjon (produsert utenfor Europa) har vært solgt, benyttet og fremdeles eksisterer rundt om i hele Europa, inkl Norge, siden 60-tallet, skal en kunne importere unngå formalkrav om CE-merking da andre og eldre fartøyer vil fremtvinge presedens for "likebehandling"? Type båt tenkt: GB, Flemming el. Som jeg har forstått det er det den aktuelle båten som må være solgt eller tatt i bruk. Det har da ingen betydning om båttypen er solgt tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Båtadvokaten Svart 24.August.2022 Link til dette innlegget Svart 24.August.2022 Det er den individuelle båten som importeres, som "beviselig" må ha vært i markedet i EU/EØS før 1998. Hvis det er en båttype produsert i Europa er det som regel godt nok til sannsynliggjøring. Men ved import fra USA blir det vanskelig. Det er jo sett som "fæl styggedom" og vurderes alltid med mye skepsis. Dermed blir "bevisbakken" også litt brattere, selv om det skulle være en EU-produsert båt. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
Stål Svart 24.August.2022 Link til dette innlegget Svart 24.August.2022 Importerte i 2008 en båt fra USA,opprinnelig bygd og tatt i bruk i England i 1990. Før kjøp fikk jeg mailet båtens dokumentasjon fra selger som jeg videresendte til Sjøfartsdirektoratet for vurdering i forhold til CE. Dokumentasjonen var bygge- og salgsavtale med verftet samt registrering av båten i offentlig sjøregister. Fra Sjøfartsregisteret fikk jeg da en skriftlig bekreftelse på at denne båten var unntatt CE-regelverket i henhold til dokumentasjon som forelå. Dermed gikk det helt problemfritt med tollvesenet ved innførsel, ble ikke stilt noe spørsmål. Sjøfartsdirektoratet ga rask og god service! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.