Jump to content

Syntetisk 2-takts olje

John_Kr

Recommended Posts

Hvis ikke Yamaha selger olje som er god nok for sin egen motor så vet ikke jeg. Jeg lurer egenlig litt på hvorfor du absolutt skal bruke synteisk totaktolje til påhengeren. Er det noen spesiell grunn til dette ?

Jeg kjenner til at man for bedre kaldstart/smøre egenskaper på en firetakter, men hvorfor man skal bruke det på totaktere vet jeg ikke. Det rekker jo med vanlig Yamaha olje til snøscootere og de brukes jo gjerne ned mot temperturer -30 og vel så det på vidda slik at smøreegenskaper ved kladstart er neppe relevant for påhengeren som koser seg på andre siden av nullpunket.

Holder man seg til spesifikasjonen fra leverandøren er man i allfall på den sikre siden slik som jeg ser det.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hei bolla

Først vil jeg takke deg for at du ga meg et lite tips angående garanti på motor ved bruk av ikke godkjent nmma kvalifisert olje.

Jeg var i kontakt med Yamaha importør i dag angående denne saken, de kunne si at dersom oljen var merket med TC-W3 så var oljen av en kvalitet som de aksepterte.

Har nå kjørt i 2 år på Silkoline Aqua Comp, det jeg merker meg er at motoren er utrolig rein i forhold til bruk av vanslig bensinstasjon olje.

Dette betyr at jeg satser på denne oljen på min nye 150Hk Vmax motor (håper det går bra).

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Syntetisk olje har de fleste fordeler, men også er lei ulempe som de færreste er obs. på.

Den har dålig korrosjonsbeskyttende evne og er derfor ikke den beste på kule og rullelagrede motorer som blir stående lenge i ro.

Jeg kom over en artikkel om dette og skal se om jeg klarer å finne denne tilbake.

Syntetisk olje har de fleste fordeler, men også er lei ulempe som de færreste er obs. på.

Den har dålig korrosjonsbeskyttende evne og er derfor ikke den beste på kule og rullelagrede motorer som blir stående lenge i ro.

Jeg kom over en artikkel om dette og skal se om jeg klarer å finne denne tilbake.

Venter i spenning - takke for ditt engasjement. :lol:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

lagring er ikke noe problem hvis du bruker "fogging oil" ved lagring. problemet jeg nevnte m olje er at noen kaller oljen tc-w3 type mens en olje som ER tc-w3 faktisk har godkjenning. når det er sagt  så er det et faktum at syntet oljer fks. xd100 til bruk i e-tec motorene iikke er tc-w3 klasset men dette er en "orginal"olje.motoren kan også programeres om til et lavere oljeforbruk m denne...syntetoljer tåler også bedre surkjøring..  :lol: eneste ulempe er prisene.....helsyntetiskeoljer er DYRE. :lol:

Dette var en meget interessant arikkel om de forkjellig to takt smøremidler som var meget lærerik og informativ for oss med generell interesse for motorer enten de er montert her eller der.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...