Jump to content

AIS, Melding ID 23 -26

2nd Trikker'n

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Takker for kommentarer.

Litt bakgrunn.

Jeg bruker en modifisert radio, og tar utgang signalet fra diskriminatoren, rett in på lydkortet på PCen. Jeg bruker et Freeware program som heter AISmon . AISmon leser GMSK modulert VHF data og konverterer det til NMEA 183 !AIVDM settninger. Settningene leser jeg, og har skrevet min egen parser som gir meg skipets MMSI, posisjon etc. Dette plotter jeg inn på et modifisert GPS kartplotteprogram som jeg skrev for et par år siden. I dag kan jeg lese Msg ID 1,2,3,5,18 og19. For å kunne lese Id 24 må jeg finne protokollen og utvide parseren til å håndtere denne.

For øyeblikket har jeg et meget begrenset dekkningsområde - Steilene til Drøbak. Dette fordi jeg bruker en kort bredbånd gummipisk antenne på radioen. Radioen m/antennen står innendørs på skrivebordet ved siden av PC'en. Jeg kommer nok til å grave frem en gammel halvbølge dipol antenne og heise den opp i flagstanga. det burde gi meg Oslo V til Gullholmen.

Jeg logger ikke kontinuerlig og det er sikkert en grunn til at jeg ikke har mottatt noe "lystbåt AIS enda.

Og når man snakker om sola så skinner den.

Akkurat nå går det en Cat B nord og vest om Søndre Langåra på vei inn fjorden.

Siden jeg ikke kan parse melding Id24 så vet jeg ikke hva han heter. men MMSI'en hans/eller hennes har jeg.

Oppdatering.

Den heter Jippi og ser ur til å gå i følge med Berge Viking, som også har AIS Transponder, men Cat A

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...