2nd Trikker'n Startet 15.August.2008 Link til dette innlegget Startet 15.August.2008 Opprinnelig hadde AIS 22 forskjellige meldingstyper. De dekkes i min kopi av ITU 1371, datert 19/4-2001. Nå er det 26 meldingstyper. Har noen av dere informasjon om Msg Id 23, 24 ,25 og 26. (Id 24 er av størst interesse) Jeg vet at jeg kan kjøpe siste utgave av ITU, men jeg er født gjerrig. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Finner ikke informasjon om alt, men noe om 24. Her er linken med oversikt til og med 24. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Takk Nemo. Nå vet jeg hva Id 24 inneholder. I prinsipp det samme som Id 5 for Cat.A Jeg har enda ikke motatt Id 24 her i Oslofjorden, men det kommer nok. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Kan det være din mottaker som er årsaken? Tror ikke alle kan lese id 24. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Det står mye på båtplassen om ais klasse B. Man må ha relativ ny software på mottakeren sin for å motta de siste meldingstypene fra klasse B. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Takker for kommentarer. Litt bakgrunn. Jeg bruker en modifisert radio, og tar utgang signalet fra diskriminatoren, rett in på lydkortet på PCen. Jeg bruker et Freeware program som heter AISmon . AISmon leser GMSK modulert VHF data og konverterer det til NMEA 183 !AIVDM settninger. Settningene leser jeg, og har skrevet min egen parser som gir meg skipets MMSI, posisjon etc. Dette plotter jeg inn på et modifisert GPS kartplotteprogram som jeg skrev for et par år siden. I dag kan jeg lese Msg ID 1,2,3,5,18 og19. For å kunne lese Id 24 må jeg finne protokollen og utvide parseren til å håndtere denne. For øyeblikket har jeg et meget begrenset dekkningsområde - Steilene til Drøbak. Dette fordi jeg bruker en kort bredbånd gummipisk antenne på radioen. Radioen m/antennen står innendørs på skrivebordet ved siden av PC'en. Jeg kommer nok til å grave frem en gammel halvbølge dipol antenne og heise den opp i flagstanga. det burde gi meg Oslo V til Gullholmen. Jeg logger ikke kontinuerlig og det er sikkert en grunn til at jeg ikke har mottatt noe "lystbåt AIS enda. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 24.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2008 (redigert) Og når man snakker om sola så skinner den. Akkurat nå går det en Cat B nord og vest om Søndre Langåra på vei inn fjorden. Siden jeg ikke kan parse melding Id24 så vet jeg ikke hva han heter. men MMSI'en hans/eller hennes har jeg. Oppdatering. Den heter Jippi og ser ur til å gå i følge med Berge Viking, som også har AIS Transponder, men Cat A Redigert 24.August.2008 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.