Jump to content

Behandling av eikeplate - trenger tips om behandlingsmetode

John_Kr

Recommended Posts

Har nettopp behandlet 38mm eikeplate til kjøkkenet. Brukte Liberon finishing oil (Maxbo bl.a. har den) oppvarmet til ca 30 grader (blir tynnere, anbefalt). Platen var behandlet fra før av (Ikea) men vet ikke hvor mye. Tok først olje med hvitpigment men syntes den ble altfor hvit/rosa men den bidrar kanskje til et noe mindre ensfarget eikepreg.

Etter første strøk med hvit, ble det 2 strøk med Liberon. Begge sider må behandles ellers kan platen slå seg. Det virker som den tåler det meste av søl, ingenting har foreløpig satt seg som flekker og vannet preller av. Den kommer til å få et nytt strøk med jevne mellomrom (viktig) for å holde seg fin.

Du skal stryke godt på med olje, for etter ca 20 minutter å tørke av overskytende olje som ikke er trukket inn(meget viktig). Det går også å beise overflaten før oljepåføring for å få en litt mørkere, gylden overflate.

Lykke til.

PS. Må legge til at du bør pusse mellom strøkene. Du kan godt pusse inn oljen, dvs hell på olje og puss med 180 eller 240 papir i den våte oljen. DS.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Jeg anbefaler deg å gå innom enten en møbelbutikk, eller en kjøkkenbutikk. Begge har oljer for eik. (egen type olje).

Hvis eikeplaten står solutsatt til, bør du opplyse det når du anskaffer oljen - slik at de kan gi deg oljen som beskytter best mot det.

Har jobbet i møbelbutikk før, og vi hadde en del forskjellige oljer - der noen spesielt for eik.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...