Akira Maru Startet 12.April.2004 Del på Facebook Startet 12.April.2004 Er lykkelig ny eier av en Scand 25 Classic med 2 diesel tanker. Hvordan skal disse stilles inn for bruk? Det finnes 2 par kraner og alle 4 er åpne når jeg fikk båten. Er dette riktig?` Takker for svar! Forøvrig er noen av kuplingene korrodert/rustne. Bør de skiftes? Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Svart 12.April.2004 Del på Facebook Svart 12.April.2004 Er lykkelig ny eier av en Scand 25 Classic med 2 diesel tanker. Hvordan skal disse stilles inn for bruk? Det finnes 2 par kraner og alle 4 er åpne når jeg fikk båten. Er dette riktig?` Takker for svar! Forøvrig er noen av kuplingene korrodert/rustne. Bør de skiftes? Hei Hvis du har en tank på hver side, bør alle kraner være åpne. Dette gjelder under fart, ellers får du slagside etterhvert. Kraner og kuplinger bør skiftes før de er helt kaputt. Lykke til med den nye båten. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Solo Svart 12.April.2004 Del på Facebook Svart 12.April.2004 Kjempeflott båt !! Hadde en Scand Classic i årene 1983-1986 med en 33 hk yanmar.På vårparten fyllte jeg opp tankene og lot den ene være stengt som en reserve ved dårlig vær,slik at jeg kunne slå over til en full tank slik at jeg ikke fikk luft inn til motor.Tankene er jo ikke så store slik at en eventuell forskjell som etterhver oppstår neppe gir noe mere utslag enn om kona eller ungene tar en tur rundt i båten på turen...........du får prøve deg fram.Dersom kranene eller koplingene ikke er altfor angrepet av rust så går det jo an å rengøre dem ...pussing o.l. og sette dem inn med et rusthindrende stoff,men er de for dårlige så prøv å få skiftet dem så fort som mulig......diesel ned i kjølsvinet er ikke å anbefale. NB. pass på lokket på septiktanken som jeg regner med at du har i båten,dersom du pumper den full spretter lokket av og kjølsvinet får all 'dritten',det klarte jeg å gjøre,og ingen ville hjelpe meg med å få det ut. . SOLO Hvordan motor har du i båten? Er det den varianten med toalett i hekken? Har du kjøleskap eller kjøleboks? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akira Maru Svart 12.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2004 Takk for fine råd! Solo: Takk for hilsen, jo båten er fin den! Vi har brukt 2 år på å finne den såkalte Scand Classic 25 AV (alternativ versjon) og nå i januar fikk vi endlig tilslag! Det er ikke mange av disse, for de har løsning med toalett i kabinen, ikke akter. Det gir et hav av uteplass kun på bekostning av en stikkøye. Kjøleboks er den utstyrt med, samt en Sabb Status 43 HK 4 syl diesel. Samme motor som Volvo Penta MD21, produsert av Peugeot (Indenor). Det med septiktanken skal jeg være obs på! Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post Share on other sites More sharing options...
Lijanka Svart 12.April.2004 Del på Facebook Svart 12.April.2004 Flott båt... I brukermanualen som fulgte min båt så anbefaler Scand å kjøre 1 tank av gangen og svitsje over til den andre når den viser 1/4 tank (slik at det aldri er mindre enn 1/4 tank med disel på tanken). Denne båten blir du glad i! Svogeren min solgte sin båt (86 AV) nå i helgen. Var gjort på noen timer... og mange bød over hverandre. Kjekt å vite at man har en populær båt når tiden kommer for å selge. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Solo Svart 13.April.2004 Del på Facebook Svart 13.April.2004 :crazy:Classic'en jeg hadde var utstyrt med toalett akter,og for oss fungerte det best da vi hadde tre barn mellom 13 og 7 år så vi trengte soveplasser foran.Jeg kan jo nevne for deg at jeg kjøpte den ny i Svelvik 1983 og da kostet den 165.000,- , etter 4 sesonger solgte jeg den videre for 160.000,- og i dag ser jeg at prisen ligger mellom 165-250.000,- på finn.no. Merkelige saker dette med båtpriser!!. Turene jeg hadde med den gikk fra indre Oslofjord nedover svenskekysten og også nedover til Kragerø.I Kragerø traff jeg en med samme båten som hadde gått direkte fra Stavern mot Jomfruland for å komme til Kragerø , været hadde vært skikkelig dårlig og han hadde da fått saltvann i ferskvannstanken via overløpet i baugen under turen. så det måtte byttes ut. Ha det riktig hyggelig på båtturene til sommeren!! :lol: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KAT Svart 13.April.2004 Del på Facebook Svart 13.April.2004 Er lykkelig ny eier av en Scand 25 Classic med 2 diesel tanker. Hvordan skal disse stilles inn for bruk? Det finnes 2 par kraner og alle 4 er åpne når jeg fikk båten. Er dette riktig? Takker for svar! Man bør være klar over at noen dieselsystemer returnerer adskillig mere diesel gjennom returen enn det motoren forbruker. Hvis man da trykker returen til en annen tank enn den man forbruker fra, kan det oppstå at den andre tanken går full. Generelt kan man si at man alltid kjører returen til samme tank man forbruker fra. Men man kan jo trimme tankene med returen bare man husker å svitsje tilbake etterpå. KAT Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 13.April.2004 Del på Facebook Svart 13.April.2004 Hei. Dette forstår jeg ikke, - at det er mulig å lage et problem av noe slikt? Har selv to dieseltanker á 180liter. Disse er forbundet med et kobberrør i bunnen hvor alltid kranene er åpne. Påfylling separat for hver tank, men forbruk (og retur) fra styrbord tank. Ser på disse to tankene som en stor 360 liters tank. Sørger selvfølgelig for at jeg ikke nærmer meg null på tanken. Og med 360 liter kan jeg med 5 liter pr. time trygt gå tur retur Son/Skagen uten at det blir noe problem. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.