Jump to content

To nye serier fra Bavaria er på vei

Krimart

Recommended Posts

Som kjent ble Bavaria solgt for et år siden. Leste et intervju i "Yacht" nr 16 med den nye sjefen Kay Schwabedal at det blir en kursendring for Bavaria fremover. De satser mer på større valgmuligheter visstnok både over og under dekk. Det blir i tillegg til dagens Cruiser og Vision to nye serier, en som er mer cruiser/racer orientert, en annen som er mer design -orientert. Det blir spennede å se hvordan de forsatt greier å holde lave priser sammen med større variantspekter.

I høst kommer det nye modeller i Cruiser-serien fra 43, 47 og 51 fot. En forsmak er bildene fra den nye 43-foteren med etter min mening har mange delikate interiørdetaljer: http://www.sailboat.no/default.asp?page=bo...sp&fid=1159. Håper Lunde rekker "Båter i sjøen" med denne. Om valgmulighetene også åpner for større valgfrihet på rigg, dekksutstyr og motor gjenstår å se. Hva som skjer på motorbåt -siden sa han dessverre ingenting om.

Produksjonstallene for Bavaria for 2006/07-sesongen var i følge artikkelen 3500 seilbåter, med 275 mill Euro i omstning og 50 mill Euro i resultat!!

Det er ihvertfall frisk satsing, men man kan jo spørre seg om det betyr at de er på vei vekk fra dagens kundegrunnlag. Bavaria Match serieren var jo en begrenset suksess av forskjellige grunner, men en av grunnene var nok at det betød en ny kundegruppe med andre preferanser. Men som de skriver i intervjuet er det viktig å treffe med produktet i forhold til de store massene av potensielle kjøpere. Intervjueren spør om Bavaria har et image-problem og hva som eventuelt gjøres med det. Svaret er at image er bare en av attributtene en kjøper vurderer, men at måten å bedre image på er å heve kvaliteten ytterligere. Etter min mening må de nok forsatt evne å konkkrere på pris skal de forsette veksten (Bavaria har hatt en årlig omsetningsøkning på 15 -20 % de seneste årene)

Synes den nye 43 foteren ser bra ut, men at de har fjernet en vanntank er litt dumt.... men den er sikkert mulig å få med om en ønsker det... Det er jo ikke alle som ser det som en fordel med økt vekt i baugen, så dette er vel et fremskritt for de som lhar etterlyst valgmuligheter vil jeg tro, og bra er det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg antar at det er konkurrenter som Beneteau First det siktes mot. Mer spennende blir det å se hva de kommer med av "deisgn"-serie.

Selv lurer jeg på hvor lenge de kan la seg begrense av å ligge midt på bondelandet i Bayern, og åpner et verft nr 2 ved sjøen som kan bygge båter over 50 fot. Ingenting fra intervjuet som tyder på det, men 50+ markedet er jo i vekst.

Håper bare de fortsetter med å produsere båtene i sandwich materiale over vannlinjen i tiden fremover. Helt suverent for å unngå kondens om man bruker båten fra påske til desember. I påska i år var det minus 8 grader på natta, og 15-20 m/s. Likevel holdt webastoen de innstilte 22 gradene ombord. (men lukene kondenserte naturligvis endel da)

Er det noen som kan fortelle meg hvilke fordeler økt vekt i baugen på en seilbåt kan gi siden det påpekes fra eksperthold at ikke alle ser fordelene med dette hvilket jeg tolker som at det åpenbart er noen? :confused:

Jeg ser fordelen. Full vanntank foran kan føre til at båten ved visse typer sjø brøyter seg bedre gjennom sjøene istedenfor å stampe seg frem. Man har med andre ord en ballasttank i lengderetningen som kan være grei å ha full av og til. Om det demper farten.....sikkert, men hva gjør vel det så lenge stemningen ombord stiger.

Er det noen som kan fortelle meg hvilke fordeler økt vekt i baugen på en seilbåt kan gi siden det påpekes fra eksperthold at ikke alle ser fordelene med dette hvilket jeg tolker som at det åpenbart er noen? :confused:

Eh... sikter du til Sydvestens innlegg var vel det slik jeg tolket det en kommentar til at Bavaria IKKE har valgt vanntank i baugen på den nye 43-foteren fordi det nettopp betraktes som uønket med mye vekt i baugen- samtidig som man naturlig nok vil ha plass til så mye ferskvann som mulig og at dette må plasseres et eller annet sted. Man KAN desuten velge å la en vanntank være tom. :smiley:

42 Cruiser har som sikkert mange andre båter et kjempestort tomrom bak i båten som kun brukes til å plassere autopilot og webasto i. Argumentet for at dette ikke skal brukes er også visstnok at de ikke ønsker å ha en masse vekt helt i hekken. Det er litt tåpelig da de aller fleste gjerne ville hatt en plass å stue bort kulefendere og redningsvester. Rommet er gedigent, og var en av grunnene til at jeg ikke kjøpte en ny 42 cruiser da jeg sist var på jakt etter ny båt. kraft x arm gjør selvfølgelig vekten der bak mindre gunstig enn over kjølen, men hvor mye vekt er det i fendere?

Eh... sikter du til Sydvestens innlegg var vel det slik jeg tolket det en kommentar til at Bavaria IKKE har valgt vanntank i baugen på den nye 43-foteren fordi det nettopp betraktes som uønket med mye vekt i baugen-

Lesingens edle kunst er det ikke alle som behersker, men du "tog han" Krimart..

Men i følge den tyske specen, så er vanntanken der.... den har 360 liter med vann...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg ser fordelen. Full vanntank foran kan føre til at båten ved visse typer sjø brøyter seg bedre gjennom sjøene istedenfor å stampe seg frem. Man har med andre ord en ballasttank i lengderetningen som kan være grei å ha full av og til. Om det demper farten.....sikkert, men hva gjør vel det så lenge stemningen ombord stiger.

Det er godt du skriver i visse typer sjø, men jeg er ikke sikker på om jeg vil bruke ordet bedre i forbindelse med å brøyte seg gjennom sjøene. For å bruke et annet ordvalg så er det verd å nevne at baugen i større grad vil grave seg ned i sjøen på rom slør og lens. Av ulemper kan det nevnes at de samme bølgene oftere vil slå over dekk og du risikerer at båten stamper hardere når den først stamper.

(Det forrige rådet jeg fikk som det ble sagt at ville redusere stampingen var bygge inn ballasttanker i hekken. Nå er stalltipset å fylle den med ballast i baugen. Jeg har en mistanke om at båten min snart synker av velmente råd. :lol: )

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Hvorfor ikke minske vann beholdningen og heller legge inn større dieselkapasitet, en liten watermaker veier under 20 kg. Ingen grunn til å dra på mange hundre liter vann når det kan produseres etter behov.

Vil heller dra med meg mye diesel enn en stor vanntank. I praksis så er det en del motorkjøring uansett så da kan jo like gjerne watermakeren jobbe og produsere ferskt drikkevann.

Eh... sikter du til ........... innlegg var vel det slik jeg tolket det en kommentar til at Bavaria IKKE har valgt vanntank i baugen på den nye 43-foteren fordi ......................

Jeg ser i ettertid at det var en "felle", i håp om at noen misforstod, tolket feil eller ikke "tok" ironien i innlegget slik at noen dreit seg ut og "man" fikk anledning til å "go for the kill" og drite ut vedkommende i all offentlighet. Jeg har da åpenbart "made somebodys day" og det er en ære å kunne ha bidratt til det!

Ser forøvrig fra eksperthold at det i følge specen faktisk ER en vanntank i baugen så kanskje jeg ikke er alene om å ha blitt "lurt" og at det egentlig fortsatt er (bevisst?) like uklart hva skribenten egentlig mener? :wink:

:cheers:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har sammen lignet den gamle (min) mot den nye 38.

Her er det noe som ikke stemmer?

På den nye er:

LWL er 5cm lengre

BM er 5 cm smalere

Dybde 10 cm dypere

men ca 1,5m kortere mast, 18m2 mindre seil

ooog 200kg mindre i kjølvekt og kanskje mere? med samme båtvekt.

Dem har gitt båten LYS 1,19, sannsynlig med spinaker. Dette kan ikke være riktig?

For å ta det siste først, LYStallet? Det riktige må være 1,17 eller 1,18 i LYS, for den har jo ikke seilareal og ikke noe kjølvekt??

Stabilitet? Dem har kuttet på mast og seilareal, og det kan jo være posetivt med henhold til stabilitet på båten? Men hvorfor ødelege dette med å ta vekk kjølvekten?

Dette har dem jo gjort bare for å spare kroner? Kynisk, mener jeg da.

Og det blir vanskeliger å holde eller kanskje nå skroglengdefarten på en kryss?

Er det en elve eller en kanalbåt dem prøver å lage nå?

Dette er jo ikke i retning av en havseiler, med henhold av mere fart og stabilitet...

Med å konstruere båtene slik, er det jo ikke selvfølge at dem blir lettere å seile og handtere av kone og mann???

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

men ca 1,5m kortere mast, 18m2 mindre seil

Det behøver ikke være noen ulempe. De senere årene har en del produsenter overrigget turbåter, og det er ikke noen god idé. Med mindre seilareal mister du fart i svak vind, men blåser det mer kan det være en fordel. (Du kan la det blåse litt kraftigere før du må reve.) Sånn sett har kanskje Bavaria gjort noe fornuftig.

Når det gjelder kjølvekt så kommer det litt an på hvordan vekten er fordelt (bulb, t-kjøl eller bare en finne) og hvordan vekten er fordelt i båten. Har du nok last som er riktig stuet får du mye stabilitet uten kjøl i det hele tatt (uten at jeg anbefaler at Bavaria-eiere prøver dét stuntet en gang til).

Den gamle 38 er ikke overrigget i hele tatt, hvor kommer det fra??

Det er jo turpakken (duppeditter i masten) som gjør at båtene blir overigget og feil valg av seil?

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Det er jo turpakken (duppeditter i masten) som gjør at båtene blir overigget og feil valg av seil?

Jepp, men i stedet for å fornærme de duppedittkjøpende som ønsker å legge igjen penger så er det kanskje like greit å korte ned masten. Båten kommer fram flere steder også, og det blir mindre vindfang for jerngenoaen. (Eller så bereder de kanskje grunnen for den nye racer-serien...)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

Det er riktig det, men en har jo ikke fått båten bedre med å kutte ned på masten når en samtidig reduserer på kjølvekten?

En er jo like langt som på den gamle.

Den er jo uforandret, bortsett fra at den går saktere på samme vinden?

Men det som er viktig, hva kan en laste i den nye båten i vekt sammenlignet med den gamle? Kat A.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...