Jump to content

To nye serier fra Bavaria er på vei

Krimart

Recommended Posts

Stabilitet? Dem har kuttet på mast og seilareal, og det kan jo være posetivt med henhold til stabilitet på båten? Men hvorfor ødelege dette med å ta vekk kjølvekten?

Fritz , jah Helga ? ic wanse a billigee bavrian tuppen baaten , men fritz das is nicht moglich , jahda Fritz , bare kutten in den toppen unt den botten och fyllen in then mitten , mitten ich billger.

Ahhh !! kutten in den viktigen toppen und botten und fyllen in den campingplassen in then mitten good good :lol:

Har sammen lignet den gamle (min) mot den nye 38.

Stabilitet? Dem har kuttet på mast og seilareal, og det kan jo være posetivt med henhold til stabilitet på båten? Men hvorfor ødelege dette med å ta vekk kjølvekten?

Finner av http://www.bavaria-yachtbau.com/index.php?id=1201&L=1 at 38 Cruising har 69m2 std seilareal, 7,2 tonn hvorav 2,1 i kjølen.

Har ikke tallene på din gamle, men med 69m2 seilareal på 7200 kg er jo det greit seilareal/vekt -forhold. Det ligger jo klart på "Cruiser" og ikke "Racing" -siden, men likevel. Med den planlagte introduksjon av en "performance" eller cruiser/racer -serie er det mulig at de er i gang med å flytte Cruising-serien sin enda mer ut på cruising -siden mh.t seilareal.

M.h.t kjølvekt er det jo både dybde og vekt som spiller inn, Hvis man regner på momentet så gir ca 200 kg. (fra 2300 til 2100) mindre kjølvekt men med 10 cm mer dybde en endring på rundt 3% - men det er også avhengeig av hvor massesenter på kjølen er plassert. Med 2100 kg. kjølvekt er ballastandelen ca 29%, enig i at den godt kunne vært høyere. Men sammenligner man f.eks. med Dufour 385 som har 27% eller Jeanneau Sun Odyssey 39i som har 31% ballastandel så ligger det omternt likt med disse. Den nevnte Jeanneau SO har omtrent samme vekt og seilareal også (dersom man ikke velger performance-varianten), mens Dufour'en ligger hakket høyere med 74m2 på 6,98 tonn.

Jeg ser i ettertid at det var en "felle", i håp om at noen misforstod, tolket feil eller ikke "tok" ironien i innlegget slik at noen dreit seg ut og "man" fikk anledning til å "go for the kill" og drite ut vedkommende i all offentlighet. Jeg har da åpenbart "made somebodys day" og det er en ære å kunne ha bidratt til det!

Ser forøvrig fra eksperthold at det i følge specen faktisk ER en vanntank i baugen så kanskje jeg ikke er alene om å ha blitt "lurt" og at det egentlig fortsatt er (bevisst?) like uklart hva skribenten egentlig mener? :wink:

:cheers:

Aha.. dobbelt ironi altså. Mouche ruler. :lol: har bare fastslått at spec'en på nettet sier 360 liter kapasitet for vann, hvor de har gjemt dissse vet jeg ikke. :smiley:

Krimart,

Det er B38 ac -98 -00 modellen, jeg sammenligner med.

Fortsetter Bavaria slik som dem gjør nå, ender dem opp med bare Motorseilere og ikke Seilbåter med motor..

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Fritz , jah Helga ? ic wanse a billigee bavrian tuppen baaten , men fritz das is nicht moglich , jahda Fritz , bare kutten in den toppen unt den botten och fyllen in then mitten , mitten ich billger.

Ahhh !! kutten in den viktigen toppen und botten und fyllen in den campingplassen in then mitten good good :lol:

Ahem, var det ikke Dufour 34 du hadde/har da Enzo? I følge http://www.boatpoint.com.au/boat-review/2183766.aspx omtrent samme seilareal/dplm forhold (ca 10.7 m2/T) og ballastandel (29%) :wink:

Da kan jeg bare håpe at de kommer med dn skikkelig DS med innvendig styreposisjon, skjønt markedet for slike farkoster er nok i minste laget vil jeg tro....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Krimart,

Det er B38 ac -98 -00 modellen, jeg sammenligner med.

Fortsetter Bavaria slik som dem gjør nå, ender dem opp med bare Motorseilere og ikke Seilbåter med motor..

Ok, hva er tallene fro den da(Vekt, seilareal, kjølvekt + dybde) ? Men som sagt ligger dagens 38 omtrent i samme gate som andre cruising-båter. OG som jeg skrev i starten på tråden planlegger de en "perfomance" eller cruiser/racer seria så da er det jo naturlig å dra cruising-serien tydligere mot cruising for å diffrensiere.

Den gamle 38AC

Vekt 7,3 tonn

Kjøl 2,5 tonn

Genoa 43,4 m2

Storseil 36,2 m2

Rullestor 30,3 m2

Mastehøyde 16,97 m

LOA 12,05 m

Skrog 11,6 m

Bredde 3,95 m

Vannlinje 9,85 m

Dybde 1,85 m

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ahem, var det ikke Dufour 34 du hadde/har da Enzo? I følge http://www.boatpoint.com.au/boat-review/2183766.aspx omtrent samme seilareal/dplm forhold (ca 10.7 m2/T) og ballastandel (29%) :wink:

Nå vet ikke jeg hvorfor du blander inn min båt med grunn i mitt humoristiske innlegg som bare var et svar på posten lenger opp ,eg sa ikke noe om seilareal.

Jeg har ikke Dufour 34 men da jeg hadde det så hadde jeg 63kvm seil og 1750kilo blykjøl på 1,92 med vannlinje 9,13 (ikke originalen i jern som er omtrent halvmetern kortere) og båten veide 4500/4700/5700 alt ettersom hvor man leser , jeg veide en i krana og da veide den 5400 uten at den var tom.

Dufour 34 63kvm seil på la oss si 5700kg for å ta det høyest kjente tallet

Bavaria 38 69kvm seil åp 7200kg ?

Redigert av Enzo (see edit history)

Det er ikke sånn man regner på forholdet mellom seilareal og deplasement, for da ender du opp med et antall meter. Forholdstall skal være dimmensjonsløse (dvs. uten benenvning). Derfor må du dele kvadratroten av seilarealet på kubikkroten av deplasementet for å få tall du kan sammenligne for forskjellige båter.

Ellers hørtes det spennende ut med ny cruiser/racer-serie fra Bavaria, det kan jo få uante konskvenser for Bavaria-ha^H^H^H ehm... kritikeres forhold til Bavaria (meg selv inkludert) :wink: .

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Nå vet ikke jeg hvorfor du blander inn min båt med grunn i mitt humoristiske innlegg som bare var et svar på posten lenger opp ,eg sa ikke noe om seilareal.

Var ment som en humoristisk "Thonge in cheek" -kommentar, som oppfølger til ditt humoristiske innlegg som jeg oppfattet som et humoristisk spark til Bavaria om å kutte toppen og bunn og fylle i campingvognen i midten. Beklager at jeg bommet på det. Vi burde hatt en "thonge in cheek" smiley. :wflag:

Jeg har ikke fulgt med så nøye i det siste.

Men var det så at Bavaria kommer med "perfomance" eller cruiser/racer nå? Og hvilken størrelse (fot?)er det planlagt på disse båtene?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Det er ikke sånn man regner på forholdet mellom seilareal og deplasement, for da ender du opp med et antall meter. Forholdstall skal være dimmensjonsløse (dvs. uten benenvning). Derfor må du dele kvadratroten av seilarealet på kubikkroten av deplasementet for å få tall du kan sammenligne for forskjellige båter.

Det har du rett i, og da har jo Bavaria 30 et forholdstall på 4,3 og Dufor 34 4,4 (gitt at tallene i linken er riktig)

Cruisere ligger typisk i dette området, mer racing pregede båter opp mot 5,0 Den gamle Bavaria 38 som er omtalt i tråden har jo et relativt høyt tall for en cruiser med 4,6.

Men er det så veldig interessant å bare ta med vekt og seilareal , hva med lengde på vannlinje da ,det er jo også interessant.

Folkemetoden er vel å sammenligne båter på omtrent samme lengde ,se på seilareal og ikke tenke så veldig mye på vekten.

Båten jeg har i dag er like lang som min forrige, vannlinjen er noe kortere , vekten er lik men den er tregere.

Redigert av Enzo (see edit history)
Men var det så at Bavaria kommer med "perfomance" eller cruiser/racer nå?
Jepp, i følge de planene de har nå skla de altså ha to nye serier en performace og en design i tillegg tilde to de har (cruiser og vision). Er usikkert akkurat når de kommer.

Og hvilken størrelse (fot?)er det planlagt på disse båtene?
Aner ikke, men det er vel neppe høye odds på å gjette at den største blir rundt 50 fot og de minste i overkant av 30.

:lol:

Men er det så veldig interessant å bare ta med vekt og seilareal , hva med lengde på vannlinje da ,det er jo også interessant.

Du har selvsagt helt rett. Det var ikke slik at jeg hadde tenkt å ta på meg å liste opp alle sammenligningstall på et diverse båter (men det burde vi kanskje ha her på forumet? Ikke si at det allerede finnes ? :smiley: )

Men det var vekt, seilareal og stablitet som ble fokusert i DeCåstas innlegg, jeg ville bare påpeka at dagens 38 ikke er veldig forskjellig fra andre cruising-båter på dette. At Vannlinjen er 5 cm lenger skader jo ikke :smiley:

Redigert av Krimart (see edit history)

Har dette forholdstallet et navn på norsk? Jeg tar sikkert feil men kan ikke se at det brukes f.eks. i tester i Seilas?

(Siden jeg har avslørt at jeg leser Yacht kan jeg fortelle at det heter SegelTrageZahl (STZ) på tysk og det oppgis selvsagt på alle tester i Yacht).

Våres 43C kom til Danmark 05 august og vi inspiserte båten dagen etter og ble spesielt imponert over finishen på treverket, den er mye bedre enn på tidligere modeller. Vi mener det er mange ting som er blitt bedre sammenlignet med den tidligere 42C, køyen i forpiggen er blitt slik at en på 1,9m ligger svært godt i den, garasjen til redningsflåte er en annen ting vi mener bør kopieres av andre produsenter. Under hyllene i forpigg, salong og akterlugarer er det montert LED lys, noe som gir ett fint lys i båten. Vinsjer og blokker er samme som 42C, genuavinsjer 48, storseilskjøte 46 og 40 eller 42 vinsjer ved salongnedgang. Båten er også blitt 600kg tyngre uten at jeg kan svare hvor disse kiloene er plassert.

To ting falt ikke helt i våres smak og det var utformingen av cockpitbordet (liker ikke firkantrør i båt) og taktrekket inne i båten, her har de valgt en bilvariant der taket er ett trekk som er spent opp rundt taket og rundt lukene noe som medfører at du har opptil 10cm luft mellom trekket og overbygget på båten noe som igjen medfører at jeg ikke har ståhøyde i fremste del av salongen.

Når det gjelder vannkapasitet så har båten to tanker som tidligere modeller i denne størrelsen på totalt 360l. Båten som skal på sjøen for alle kom til Danmark samtidig som våres båt og er trolig på vei til Oslo en av de nærmeste dagene.

Her er noen bilder fra båten:

akterlugarer.jpg

Fleksible akterlugarer

cockpit.jpg

Cockpit

dekk_bb.jpg

Dekk BB side

garasje.jpg

Flåtegarasje

kjoel.jpg

Standardkjøl

salong.jpg

Salong

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Men det var vekt, seilareal og stablitet som ble fokusert i DeCåstas innlegg, jeg ville bare påpeka at dagens 38 ikke er veldig forskjellig fra andre cruising-båter på dette. At Vannlinjen er 5 cm lenger skader jo ikke :smiley:

Ekstra vannlinje uten ekstra seilareal blir jo lite nyttig for seilegenskapene. Men de 5 cm ekstra vannlinje gjør jo båten raskere for motor. Siden disse bav'ene ofte motorerer er jo det et pluss. :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...