Jump to content

To nye serier fra Bavaria er på vei

Krimart

Recommended Posts

Våres 43C kom til Danmark 05 august og vi inspiserte båten dagen etter og ble spesielt imponert over finishen på treverket, den er mye bedre enn på tidligere modeller. Vi mener det er mange ting som er blitt bedre sammenlignet med den tidligere 42C, køyen i forpiggen er blitt slik at en på 1,9m ligger svært godt i den, garasjen til redningsflåte er en annen ting vi mener bør kopieres av andre produsenter.

Gratulerer. Båten ser flott ut.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Håper de klarer dette uten å gamble med sikkerheten til kundene denne gangen.

Prøver du å hive en vedpinne på bålet nå, så tråden skal ta av? :smiley:

Cruisere ligger typisk i dette området, mer racing pregede båter opp mot 5,0 Den gamle Bavaria 38 som er omtalt i tråden har jo et relativt høyt tall for en cruiser med 4,6.

Har du Sun Flyer funnet ut vektertallet på båten din? Vært intressant å vite det, bare for å ha noe å sammen ligning med. Din er jo en typisk "performance".

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Gratulerer Chrian med en flott båt.

Må komentere garasjen til livflåten og det er kjempe flått at dem har fått til en slik plass.

Men er det ikke rart, den har dem også fått plassert på SB side. Bavaria sliter med for mye vekt på SB side, pga batteribanken?

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Men er det ikke rart, den har dem også fått plassert på SB side. Bavaria sliter med for mye vekt på SB side, pga batteribanken?

Når fruen har fylt opp pentryet med det hun mener vi trenger ombord eksisterer ikke dette problemet lenger :smiley:

Startbatteriet er flyttet under dørken like foran motoren, dette hjelper også litt, men lang fra så mye som ett godt utstyrt pentry.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Da betyr det at dem har tatt dette problemet seriøst denne gangen på det nye båtene. :smiley:

Ekstra vannlinje uten ekstra seilareal blir jo lite nyttig for seilegenskapene. Men de 5 cm ekstra vannlinje gjør jo båten raskere for motor. Siden disse bav'ene ofte motorerer er jo det et pluss. :smiley:

Eh.. lengre vannlinje gir jo noe høyere skrogfart. Med de rette forholdene gir jo det potensielt høyere fart med seil også, f.eks. på romt slør i liten kuling :smiley:

Chrian, jeg var forresten innom hjemmehavna di og kikka, etter at jeg hadde seilt 1000miles race i fjor.

Det var en koselig plass. :smiley:

Gratulerer med ny båt Chrian, den ser lekker ut. Firkantrør og "biltak" må det vel gå an å fikse på blir det for irriterende. Flåtegarasje var jo smart, det er jo andre båter som har noe tilsvarende. Ser ut som de forsatt ikke har noen god løsning for "midtbenken" bak, er det foreatt slik at denne må tas av og stues vekk? Ingen viktig sak men likevel litt irriterende når man som vi nesten alltid legger til med hekken inn.

Prøver du å hive en vedpinne på bålet nå, så tråden skal ta av? :smiley:

Jeg er verken bavariahater eller pyroman, så det går sikkert greit. :tongue:

Har du Sun Flyer funnet ut vektertallet på båten din? Vært intressant å vite det, bare for å ha noe å sammen ligning med. Din er jo en typisk "performance".

Hvordan regner jeg ut dette, da?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Chrian, jeg var forresten innom hjemmehavna di og kikka, etter at jeg hadde seilt 1000miles race i fjor.

Det var en koselig plass. :smiley:

Takk for det, gjesteplassene er mye brukt i sommerhalvåret og det fleste kommer med positive tilbakemeldinger om havnen, velkommen tilbake ved en senere annledning.

Ser ut som de forsatt ikke har noen god løsning for "midtbenken" bak, er det foreatt slik at denne må tas av og stues vekk? Ingen viktig sak men likevel litt irriterende når man som vi nesten alltid legger til med hekken inn.

Her er det fremdeles en aller annen form for isopor limt fast under benken som gjelder slik at den ikke synker når en mister den i vannet, vi stuer den i ene cockpitbenken når vi ligger i havn, funger uten at det er en optimal løsning. Her burde de kommet med en bedre patent, kanskje ved neste modellskifte?

MVH Chrian

Hvordan regner jeg ut dette, da?

Krimart hadde greie på dette. Det hadde vært fint om han hadde tatt en runde med dette. For det var intressant og var en grei måte å sammenligne båtene på. På hvordan båtene er?

Gratulerer så mye med flott båt Chrian... Den ser riktig så flott ut....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Erfaringen kommer ikke før til våren, vi holder på å bygge nytt hus og dette kombinert med at sprayhood og kalesje enda ikke var klart da vi hadde planlagt henting av båten forrige uke som var siste ferieuken våres har vi bestemt at den skal lagres i hallen til LP Yachts frem til Mars/April.

Da står den tørt og fint slik at vi henter en båt som fremdeles ser ny ut en gang på vårparten. Påsken kommer i uke 15 så snø blir trolig ofret til fordel for det våte element neste påske.

MVH Chrian

Som Xtian påpekte er den riktigeste måten å sammelinge seilareal i forhold til deplacemet å bruke formelen:

Roten av seilareal / 3djeroten av deplm i tonn (I Excel f.eks. følgende formel: =SEILAREL^(1/2)/DEPLM^(1/3)

Motorseiler ligger typisk under 4, Cruiser 4-4.5 , Cruiser/racer 4.5-5 og Racer over 5

Så båten til Sun Flyer bør ligge over 4.5 -ellers blir jeg skuffet :wink:

Men som Enzo nevner er selvsagt vannlengde viktig, og selvsagt skrogform, kjølen, trimmemuligheter mm, :smiley:

Ballastandelen er ganske enkelt å dele kjølens vekt på totalvekten. Typsik ligger båter som Hallerg Rassy f.eks. høyt på denne med mye vekt i kjølen og får dermed en god stabilitet - men der jo ikke massen i seg selv men momentet (kraft X arm) som er interessant så kjølens massesenter spiller også inn. En dyp kjøl kan være lettere fordi det gir større vektarm. GZ-kurven kan vel betraktes som er fasit, og AVS (Angle of Vanishing Stability) er et tall som er interessant i så måte. Dette er jo debattert i andre tråder som f.eks.: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=38369

Skal se om jeg gidder å innhente noen tall og publisere en tabell over litt forskjellige båter når jeg får tid. :smiley:

Redigert av Krimart (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...