Jump to content

To nye serier fra Bavaria er på vei

Krimart

Recommended Posts

Som Xtian påpekte er den riktigeste måten å sammelinge seilareal i forhold til deplacemet å bruke formelen:

Roten av seilareal / 3djeroten av deplm i tonn (I Excel f.eks. følgende formel: =SEILAREL^(1/2)/DEPLM^(1/3)

Motorseiler ligger typisk under 4, Cruiser 4-4.5 , Cruiser/racer 4.5-5 og Racer over 5

Så Sun Fast'en til Sun Flyer bør ligge over 4.5 -ellers blir jeg skuffet :wink:

Jeg er svak i matte, men dataene er: sa 117kvm og vekt 9,2 tonn.

Men båten min er ingen racer, det er en rask turbåt. Men nå blir vi OT.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

62 m2 og 5,3T gir et forholdstall på 4,5

63 m2 og 5,7T gir 4,4

Som Mulligan skriver skal man ikke henge seg for mye opp i dette, men det er en måte å sammenligne ulike båter på som er uavhengig av vannlinje mm. Om det er interessant eller ikke, tja, det sier ihvertfall meg noe om hvordan båten er designet og hvor mye vekt de legger på fart kontra turseiling.

En 60-foter og en 30-foter kan ha det samme forholdstallet, men vil selvsagt ha helt forskjellige LYS -tall. LYS tall og andre handicap-regler er til for kunne seile regatta med forskjellige båter og gir selvsagt et rkitgere bilde av en akteull båts fartspotensial. Men to båter med samme lengde der den ene har 5,0 og den andre 4,0 som forholdstall burde være tydelig at den med 5,0 er mer i retning av racing og gi utslag på høyere LYS.

Redigert av Krimart (see edit history)
Som Mulligan skriver skal man ikke henge seg for mye opp i dette, men det er en måte å sammenligne ulike båter på som er uavhengig av vannlinje mm. Om det er interessant eller ikke, tja, det sier ihvertfall meg noe om hvordan båten er designet og hvor mye vekt de legger på fart kontra turseiling.

Viktig poeng. Min egen båt på 32 fot har samme LYS som Hunter 41. Hunteren har forholdstallet 4,28 med rullemast, mens min har 5,27 (59M2 / 3.1T). Ganske ulike med andre ord.

Vet jeg ikke skal henge meg opp i det , jeg regnet med at tallene ble som de ble og ville bare illustere at selv om det med sånne tall ser ut som en båt er raskere enn en annen så kan det være helt feil når sannheten kommer på bordet.

På den nye båten har jeg betydelig mye mer vekt i kjølen, lavere båtvekt , omtrent samme seilareal og 6cm smalere båt , det skulle på papiret si raskere båt om det bare var de tingene som hadde noe å si.

Det disse tallene ikke viser er at den ene kan ha 20cm bredt kjølblad og den andre 10cm , vannlinjen kan være forskjellig osv osv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...