Jump to content

Mercruiser 7,3 tronic turbo diesel går varm på marsjfart

Håreken

Recommended Posts

Jeg har en Mercruiser 7,3 tronic turbo diesel (270 HK) i båten og sist jeg var ut og kjørte gikk motoren varm når jeg la den opp i marsjfart på ca 2100 omdreininger.

Jeg kan godt kjøre i 8 - 9 knop i timesvis uten at den går varm, men når jeg går opp i marsjfart 26 knop så går den varm :eek: etter noen minutter.

Jeg var først sikker på at det var termostaten og skiftet den først, men uten at det hjalp.

Tok så ut termostaten helt for å prøve, men fortsatt går den varm.

Har sjekket saltvannsfilter, pumpe og gjennomstrømming, men det er helt åpent, så det jeg da "tror" jeg står igjen med er ferskvannspumpa på ferskvannkjølinga... :headbang:

Den står jo i forkant av motoren og drives av reim via drevet..

Er det mulig å ta den enkelt ut (skru ut skruene og lirke rett ut??) og finnes det eventuelt et Rep-kit til denne eller må jeg kjøpe ei helt ny pumpe...

Hørte det er meget skjeldent at ferskvannspumpa "går" i stykker, men det kan jo skje..

Fryktelig kjedelig å ligge i 8 knop i stedet for 26 når jeg skal langt.

Er takknemmelig for alle vink, tips og råd på hva det kan være.

Kan det være noe annet enn kjølinga på motoren?? Det går et tynt rør bak til turboen med kjølevann. Kan det være det?

Skrur "litt" selv men er langt ifra noen mekaniker, så det må vel inn med tesje :crazy:

På forhånd takk.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Motoren går varm på marsjfart .

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Impellene på sjøvannspumpa er helt nye.

Jeg tror jeg har hørt at det i fersvannspumpa er skovler ??

Tar jeg feil og at det er impeller der også ??

I så fall finner jeg ikke noe om det i manualheftet eller service-manualen

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Sjøvannspumpa og sirkulasjon der er helt topp.

Det må være på selve ferskvannskjølinga feilen ligger og det eneste som har "låst" seg i min taknegang er fersvannspumpa :crazy:

For alt jeg vet kan det jo være noe helt annet, men der står jeg nå... :smash:

En bekjendt var av med varmeveksleren og spylte igjennom for han trodde det kunne være gummirester av en gamel impeller som som hadde satt seg i kjølerørene, men han sa at der var det ikke noe skitt. Fine og rene...

Nå får jeg ikke spurt eller hjelp av han siden han ikke er å få tak i på ei stund, så jeg må teste ut forumets ekspertise... :discuss:

(Takk til moderator for bedre tittel....)

Redigert av Håreken (see edit history)

Hvilken båttype er det snakk om, er det helplanende båt med drev?

Tas sjøvann inn gjennom drev eller er det eget inntak?

Jeg har opplevd noe tilsvarende med VP 280 drev, den gang var det en slangeklemme på kobling mellom sjøvannspumpe og drev som ikke var tiltrukket.

Fikk godt med kjølevann når jeg gikk sakte men så snart jeg tok den opp i plan sugde sjøvannspumpen luft og motoren ble varm. Sjekk at alle koblinger er skikkelig tiltrukket og bruk doble slangeklemmer.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Det er en helplanende med derv.

Saltvannsinntak igjennom eget intak under båten.

Inntaket er såpass langt bak at det er bra tilgang på sjøvann og har ikke hatt problem tidligere..

Har ikke doble slangeklemmer på slangene som kommer etter sjøvannspumpa, men det er vel neppe der den suger eventuelt luft??

Eller??

Jeg vet jeg har hengt meg opp i ferskvannspumpa :headbang::headbang:

Blir ikke kjøle/frostveska fraktet rundt i blokka for å kjøle motoren da, og pumpet/drevet av ei pumpe som sitter i blokka ..

Hvis kjøleveska ikke sirkulerer fort nokk vil jo motoren gå varm ??? Eller .....??

Har ikke doble slangeklemmer på slangene som kommer etter sjøvannspumpa, men det er vel neppe der den suger eventuelt luft??

Eller??

Jo det er akkuratt der den vil suge luft om det ikke er tett i koblingene. Jeg ville sjekket alle koblingene fra sjøvannspumpa og bakover mot sjøvannsinntaket, og satt på to slangeklemmer pr kobling.

Det er svært skjelden sirkulasjons pumpa på ferskvannsiden gir deg problemer så det tror jeg er et blindspor. Når disse ryker så er det som regel lagrene som blir slarkete og at den begynner å lekke langs akslingen, men den pumper som den skal fortsatt.

Redigert:

mulig jeg leste svaret ditt feil. :blush: På trykk siden av sjøvannspumpa, dvs etter denne inn mot varmevaksler osv vil den selvsagt ikke suge luft. Der vil det evt lekke sjøvann.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Takk for det så langt SF.

Får ikke gjort noe med det før jeg kommer meg hjem fra jobb etter neste helg, men da skal det sjekkes hele veien og sette på dobble slangeklemmer.

Hvis det suges luft.... Berører det bare saltvannet hvis jeg forstår dette riktig og derved lite sirkulasjon til kjøling av kjøleveska...

Jeg har kjørt til temperaturen nærmer seg rødt og sakket på til 5 -6 knop til tempen er normal igjen før jeg "speedet" opp igjen noen minutter. Det funker jo på et vis, men folk som ser meg komme tror sikkert at det er en fjott bak spakene eller det som værre er :drink:

Må jo sette inn termostaten igjen også...

Så mange ganger jeg har gjort dette nå (av og på for å prøve det ene etter det andre) så har i alle fall Biltema stor omsetning av kjøleveske...

Angående ferskvannspumpa.

Er det andre måter å se eller høre om det er den ikke fungerer som den skal...

Slark i drivhjulet? eller slikt...

Jeg har nesten samme problem som deg bortsett fra et den blir ikke varm før etter marsjfart, altså når jeg går ned på tomgang igjen, men jeg har VP kad42. Det som skjer hos meg er at sjøvannspumpen mister vannet etter at den har vært varm og går på tomgang. Den trekker inn luft et eller annet sted slik at impelleren slurer og mister grepet. Min mistanke er simmeringene i pumpa mi men jeg har bestilt ny komplett pumpe for å være på den sikre siden. Hadde en lignende situasjon tidligere på en 7,4L besnin hvor jeg også bare byttet hele pumpen til slutt og alt fungerte utmerket etterpå. Jeg vil tippe på at det kanskje er selvepumpe huset ditt som er slitt eller lokket og at impelleren slurer/suger ikke nok vann ved høyt turtall.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Det er fremdeles sjøvannspumpa du snakker om...

I så fall har jeg et Rep-set som jeg kan prøve først.

Det inneholder noen foringer eller hva det nå heter som skal innerst i pumpehuset.

Gjorde ikke det sist jeg skiftet impeller, men skulle vel ha gjort det??

Det kjølevannsinntaket ditt,det er vel den vanlige typen med en fin inntaksrist som forhåpentligvis vender forover? Har du sjekket at denne rista ikke er tilstoppet med tang eller annet drivgods.Har du slikt inntak vil jeg råde deg til å fjerne de små sprinklene så fort som mulig. Det er bedre at dritten havner i filteret enn at man får stopp fordi at kjølevannsinntaket er tett under båten.

Det er fremdeles sjøvannspumpa du snakker om...

Hadde det vært ferskvannspumpen hadde den kokt like forbannet om du gikk på tomgang eller i plan. Pluss at du ville nok ha hørt et helvetes leven idet den eventuelt gikk føyken for det er skovler på fast aksel. Har aldri hørt om noen hvor selve skovlene har løsnet fra akselen. Men nå har jo ikke jeg hørt alt heller da.

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Forrovervendte sprinkler ja..

Inntaket og slangen et sjekket og funnet OK.

Nå er den riktignokk noen år, så jeg har tenkt å bytte den ut til neste sessong.

Må vel legge inn et bilde av skuta. img_08141.jpg

• 1 år senere...

Ja har fått fikset varmeproblemet.

Irriterende enkelt når det var gjort :headbang:

Firmaet som leverte reimene har gjentatte ganger levert feile reimer :eek::confused: , så det var egentlig ikke værre, men fryktelig surt :cryin: da hele forrige sessong gikk rett i dass.

Ser fram til noen fine dager på sjøen framover denne sessongen :sailing:

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...