Jump to content

Aktiv radarreflektor

Lady H

Recommended Posts

her er en typ av aktiv radarreflektor

Er dette svaret på spørsmålet? Betyr svaret ditt at du synes dette er fornuftig utstyr i småbåter? I såfall er jeg uenig med deg. En billig passiv radarreflektor gir jo blipp i massevis. Men uansett stort blipp eller større blipp betinger det at motparten faktisk kikker på radarbildet sitt.

Så har vi også det faktum at selv om motparten ser deg, betyr det ikke nødvendigvis at han endrer kurs. Det betyr at han forventer at din smååt endrer kurs. Du har jo radar selv Kolberg2, hvilken ytterligere effekt ønsker du å oppnå? Du synes jo også selv uten radarreflektor. Jeg ser en god grunn til å ha reflektor. Hvis man selv er så uoppmerksom at man ikke ser motparten og alt er avhengig av at motparten ser deg. Men en aktiv reflektor?

Lotus

Er dette svaret på spørsmålet?

Lotus

Hej Lotus

som du ser så 'lurer' Kolberg2 på en 'aktiv' radarreflektor og funnit en på Navy!

jag var inom Navy's hjemsider og såg att dom säljer Jotron's aktive radarreflektor/transponder!

mitt inlegg ovan var menat som ett alternativ til Jotron att det finnes flere og välje mellom!!!

Betyr svaret ditt at du synes dette er fornuftig utstyr i småbåter? Lotus

Vad jag själv tycker er 'fornuftig utstyr' har jag ikke skrivet ännu !

men eftersom du 'lurer' så..............

Aktive radarreflektorer er vel ikke akk det som står överst på prioriteringslisten

på förnuftigt utstyr i småbåter !!!

Litt beroende av vilken typ av båt o i vilka farvatten man rör seg så borde man iallfall ha en

passiv reflektor ombord!

Aktiv radarreflektor kommer jag ikke att skaffe, kommer förmodligen istellet att

kjöpe en AIS-transponder för fritidsbåter när dessa kommer ner i pris!

En betydligt säkrare og bedre teknologi enl min bedömning!

Jag har själv en passiv radarreflektor ca 40cm lang som henger i akterstaget

vilken jag kommer att skifte ut til en annen passiv reflektor som har fått veldi fina vitsord!!!

Bilde

S/Y Gunga Din

Min beste Hr. Kolberg2, selvfølgelig bruker du penger på absolutt hva du vil.

Dingsen Gunga Din viste er en transponder. Når den treffes av en X-band radar, svarer den. Jeg har brukt slike på slept utstyr, og den fungerer som den skal. Men kommer det en kar med 10-cm. radar, vil han ikke se transponderen, og du vil ikke få noe varsel.

Men en ting vil du garantert få varsel om. Flyplasser og militære installasjoner.

Jeg synes imidlertid at 10000 er en stiv pris for en så enkel sak.

Som nevnt ovenfor, du vil synes akkurat like godt med en radar, og samtidig ser du selv.

Store Norske Kullseilingskompani.

Annet navn på radartransponder.

Her er en slik for X-bånd.

http://www.sailgb.com/sshop/prod_info.asp?...ponder&PID=1099

Laget i solfylte Vestfold.

Det er riktig som Kolberg2 skriver. Radartransponderen som Jotron selger er ikke det du skal ha. Den sender ut nødsignaler, og skal/kan ikke brukes som en forsterker av innkommende radarsignaler som du snakker om.

Jeg kunne personlig ønsket meg en aktiv radarreflektor (C.A.R.D - Collision Avoidance Radar Detector) Det er fordi jeg ikke har radar selv. Du kan også få dem til å anngi omtrentlig retning på det innkommende signalet. Hvis du har radar, og bruker den aktivt hele tiden, trenger du vel ikke dette? Kan ikke radaren programmeres til å gi alarm hvis et ekko kommer innenfor en hvis avstand, er på kryssende kurs osv? Dette krever at du har radaren på hele tiden.

Du må nok kikke til utlandet for å få et fullstendig bilde på dette feltet. Jotron, som er store på PASSIVE radarreflektorer, nødpeilesendere osv hadde ikke engang hørt om C.A.R.D. når jeg snakket med dem for 3-4 år siden. Mulig at jeg snakket med sentralbordameassistenten e.l. men jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det er riktig som Kolberg2 skriver. Radartransponderen som Jotron selger er ikke det du skal ha. Den sender ut nødsignaler, og skal/kan ikke brukes som en forsterker av innkommende radarsignaler som du snakker om.

Jeg kunne personlig ønsket meg en aktiv radarreflektor (C.A.R.D - Collision Avoidance Radar Detector) Det er fordi jeg ikke har radar selv. Du kan også få dem til å anngi omtrentlig retning på det innkommende signalet. Hvis du har radar, og bruker den aktivt hele tiden, trenger du vel ikke dette? Kan ikke radaren programmeres til å gi alarm hvis et ekko kommer innenfor en hvis avstand, er på kryssende kurs osv? Dette krever at du har radaren på hele tiden.

Du må nok kikke til utlandet for å få et fullstendig bilde på dette feltet. Jotron, som er store på PASSIVE radarreflektorer, nødpeilesendere osv hadde ikke engang hørt om C.A.R.D. når jeg snakket med dem for 3-4 år siden. Mulig at jeg snakket med sentralbordameassistenten e.l. men jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket.

Alt jeg vet om dette har jeg lest i utenlandske blader og snakket med båtfolk i utlandet.

Og hva slags nødsignaler sender så SART?

Jotron lager "aktiv radar reflektor". Den heter Jotron ARR.

Og hva slags nødsignaler sender så SART?

Jotron lager "aktiv radar reflektor". Den heter Jotron ARR.

Nå er det en stund siden jeg snakket med Jotron, så hva slags signaler den sender ut husker jeg ikke, jeg vet bare at den ikke brukes som en radarDETEKTOR. Jeg kan jo GJETTE på at den sender noe i nærheten av det som sendes ut av en DSC VHF, på et format som en radar kan lese. Dermed blir det mulig å peile dette signalet.

En liten presisering: Du skriver i et annet innlegg at du vil synes like godt hvis du har radar selv, det vil du ikke! En radar kan ikke SE en annen radar. Den kan se båten (din) hvis båten har et stort radarekko, men dette ekkoet blir ikke større/kraftigere av at du har radar.

Nå er det en stund siden jeg snakket med Jotron, så hva slags signaler den sender ut husker jeg ikke, jeg vet bare at den ikke brukes som en radarDETEKTOR. Jeg kan jo GJETTE på at den sender noe i nærheten av det som sendes ut av en DSC VHF, på et format som en radar kan lese. Dermed blir det mulig å peile dette signalet.

En liten presisering: Du skriver i et annet innlegg at du vil synes like godt hvis du har radar selv, det vil du ikke! En radar kan ikke SE en annen radar. Den kan se båten (din) hvis båten har et stort radarekko, men dette ekkoet blir ikke større/kraftigere av at du har radar.

Når SART ser en radar, blinker det en lampe på siden av den, altså den har detektert en radar, og så sender den en sagtannsburst i 9 Ghz båndet.

Det finnes faktisk navigasjonsystemer som er basert på to radarer som står og "ser" på hverandre. Det heter Artemis.

Du vil ikke se en annen båt med radar med hvert sveip, men dersom radarene "treffer" hverandre, vil du så absolutt se den. Du får en tjukk strek fra den andre båten på skjermen.

The price of a Sea-me sent to Kolberg (Germany?) is GBP382.97 plus VAT at

17.5% plus GBP28 delivery.

You can order through the website at the on-line shop.

Yours sincerely

Peter Munro

----- Original Message -----

From:

To: <sales@sea-me.co.uk>

Sent: Tuesday, April 13, 2004 9:53 AM

Subject: Sea-Me Enquiry

Men er denne brukbar mot skipsradar?

Gunga Din: Jeg ser at du bruker en passiv reflektor, er den noe bedre enn en aktiv?

Dersom du bruker en passiv kun for å spare noen kroner, istedet for å få en god løsning er det etter min mening kostbare penger du sparer. Eller er det kanskje ikke "politisk korrekt" å bruke noen kroner ekstra på sikkerheten?

På den forrige båten hadde jeg en Lokata Watchman - radardetektor og -peiler. Den satt i en holder til daglig. Om det kom en radar i nærheten gav den fra seg et pip, og så kunne man ta den med på dekk og peile radarkilden.

Båten hadde gått over Atlanteren tur-retur noen ganger, Watchman'en var innkjøpt til dette formålet.

I kystnære farvann ble det alt for mye piping. Jeg hadde båten en stund i Oksenøykilen rett innenfor Fornebu før Gardemoen ble hovedflyplass. Watchmanen ulte som et sykt dyr helt ut til Drøbak  :crazy:

Konklusjon: ble aldri brukt - solgte den med båten utwn engang å komme på at jeg hadde den.

S/Y Surprise

Til opplysning. Jeg har nå undersøkt litt med forhandlere. I kystnære områder blir 3 cm radar brukt. Radarreflektoren som jeg vurderer blir derfor anbefalt i dette farvannet. På åpent hav blir 10 cm radar mest brukt, der vil ikke denne reflektoren fungere.

Basert på dette kan man vel konkludere med at en aktiv reflektor er noe man har I TILLEGG TIL en analog. Du snakker om "mest brukt". Hvis en skipper mot formodning seiler langs kysten med 10 cm radar vil han ikke få noe aktivt ekko fra deg. Da er en passiv reflektor kjekk å ha.

Til opplysning. Jeg har nå undersøkt litt med forhandlere. I kystnære områder blir 3 cm radar brukt. Radarreflektoren som jeg vurderer blir derfor anbefalt i dette farvannet. På åpent hav blir 10 cm radar mest brukt, der vil ikke denne reflektoren fungere.

Et lite suplement til denne opplysningen. 10cm radar brukes av kost- og plasshensyn mest av storskipsfarten. Grunnen er at antennene oftest er 2-3 meter lange og prisene er i noen-hundre-tusen-området.

De som seiler med 10cm har garantert en eller flere 3cm'ere i tillegg, som er igang samtidig. Så om et stort fartøy ikke oppfanger signalet på 10cm, så vil de få det på 3cm.

Mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Basert på dette kan man vel konkludere med at en aktiv reflektor er noe man har I TILLEGG TIL en analog. Du snakker om "mest brukt". Hvis en skipper mot formodning seiler langs kysten med 10 cm radar vil han ikke få noe aktivt ekko fra deg. Da er en passiv reflektor kjekk å ha.

Meget bra poeng ja. Det er ofte man ser at skip ikke kjører 3 cm radaren. Så passiv er tingen, den virker på både 10 cm og 3 cm.

Hva er egentlig forskjellen på 3cm og 10cm radar. Hva står det for? Går utfra at dette har med sendefrekvenser å gjøre.

Hilsen en radar novise, som nettopp har kjøpt seg en Raymarine 24Nm radar. Og knapt har fått prøvd herligheten.

De omtalte 3cm og 10cm viser til bølgelengden på radarstrålene. Omregnet til frekvens vil din 3cm radar ha en frekvens som ligger i området 9GHz, mens en 10cm ligger i området 3GHz.

Den utvendige forskjellen ligger i all hovedsak i antennen, den bør nemlig ha et visst forhold til bølgelengden  -  og dermed blir en antenne for 10cm ca 3 ganger så stor som en brukbar antenne for 3cm. I praksis betyr det at antenner for 10cm radar er "enorme"  -  den roterende antennen er ofte 2 - 3 meter i tverrmål.

Størrelsen avspeiles også i prisen, en 10cm radar koster som tidligere nevnt noen hundre tusen kroner og kan ikke på noen måte forsvares med sunn fornuft med tanke på småbåt.

- - -

Til småbåtbruk vil det derfor alltid være 3cm som er aktuelt, og forskjellen ligger i hvilken antenne man velger. Som hovedregel pleier jeg å si: jo større antenne, jo bedre! Saken er at jo større antenne, jo smalere blir den utstrålte "strålen" fra radaren. På en bra antenne er strålebredden 1-2 grader, mens den på en "kakeboksantenne" er ca 5-6-7 grader. I det siste tilfellet er radaren knapt nok brukbar over 1 nm  -  uansett hvor mange ganger den er merket med 6-12-24 eller hvilke andre fantasifulle tall man har funnet på å gravere inn ved siden av avstandsknappen.

mvh

Poseidon

Har man egentlig bruk for noe bedre for småbåtbruk ? Selv har jeg mest kjørt på 1/2 Nm området de få gangene jeg har fått testet radaren. Går utfra at man vil se landkonturene godt nok på lengre avstander. Har du noen synspunkter Poseidon. Virker som du har god "radarpeiling" :flag:

Eller er "kakeboks" radarene regnet som  leketøy ?

Ser forresten min antenne har 5.2 grader strålebredde.

Hva man "har bruk for", det må man selv gjøre seg opp en mening om......

Når det gjelder strålebredde så er det som navnet sier bredden på den strålen som radarantennen sender ut. Hvis den er 5,2 som i ditt tilfelle, da betyr det at bredden er ca 1/10 av avstanden. Det betyr at hvis du f.eks ønsker å se landkonturene dine på 10 nautiske mils avstand, så vil strålen "der ute" være 1 nautisk mil bred. Konsekvensen er at hvis du f.eks har et sund på den avstanden som du skal inn i   -   da klarer ikke radaren å oppfatte sundet hvis det er mindre enn 1 nm bredt. På samme måte med f.eks en eller flere øyer som ligger et stykke fra land: hvis øyen(e) ligger mindre enn 1 nm fra land  -  så vil de gå i ett med land.

Det samme forholdet får du på 1 nm avstand, da vil detaljer med mindre avstand enn 1 kabellengde (185m) ikke kunne skilles.

Om dette er "leketøy" eller ikke, det må man også gjøre seg opp sin egen mening om.....

Når jeg i kurssammenheng og ellers bruker uttrykk som "kakeboks" og "hatteeske", da vet jeg at jeg spissformulerer, men jeg pleier å si at de er "en anelse bedre enn å spå i hånden...."

mvh

Poseidon

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...