Poseidon Svart 16.April.2004 Del på Facebook Svart 16.April.2004 Skifter ikke de nye moderne radarne fra 3cm til 10cm automatisk når du vrir på avstandsknotten da? Nei, det er to helt forskjellige radarer! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GeirKS Svart 16.April.2004 Del på Facebook Svart 16.April.2004 Når jeg i kurssammenheng og ellers bruker uttrykk som "kakeboks" og "hatteeske", da vet jeg at jeg spissformulerer, men jeg pleier å si at de er "en anelse bedre enn å spå i hånden...." Etter undertegnedes mening er informasjonen fra dette utstyret en god del bedre enn å spå å hånden, og med priser fra 10000-20000 for en radar av kakeboks typen er dette en investering som står langt over fargeplotter på ønskelista for mitt vedkommende. Bruker en bare båten i godt vær og i dagslys så prioriterer man gjerne noe annerledes. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.April.2004 Del på Facebook Svart 16.April.2004 Virker på meg som de tingene du nevner her Poseidon,er ting jeg bruker kartplotteren til. Vi har nok tydeligvis forskjellige behov fritidsbåter og yrkesbåter. Ja kartplotteren er god å ha, men skifter du ut de små "øyene" som jeg nevner med "skip", så kommer kanskje poenget mitt tydeligere frem - for andre fartøyer merkes sjelden av på kartplotteren Men i alvor snakk: på en liten og lettmanøvrert båt kan det være tilstrekkelig med en radar som fanger opp andre fartøyer på en mils avstand; som et rent "antikollisjonshjelpemiddel" - og sikkert bedre enn den "aktive radarreflektoren" som var starten på denne tråden. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Allan E Svart 16.April.2004 Del på Facebook Svart 16.April.2004 Er du helt sikker på dette med at det er 2 forskjellige radarer. Går som du vet på kurs nå og der ble det sagt noe annet enn det du sier nå. Jeg tenker på 3cm og 10 cm og automatisk skifte mellom disse. Et helt annet spørsmål da, hva med racon er det synlig på begge typer. Sitér dette innlegget Link to post
Regent Svart 16.April.2004 Del på Facebook Svart 16.April.2004 Hei Jobber selv på en hurtigbåt med både 3 cm og 10 cm ombord. Er ikke navigatør men er med å seiler. Det er ikke tvil om at 3 cm tar mye bedre små ekko. Men den er utrolig sårbar for regn og snø samt den tar mye bedre inn det som vi kaller sjøekko. Og når vi bruker seaclutteren så forsvinner de svakeste ekkoene. 10 cm er ikke så sårbar for regn og lignende, men den krever til gjengjeld mye kraftigere ekko for å vise på skjermen. For oss er det en stor fordel at småbåter har en form for radarreflektor slik at de gir ett kraftig ekko på skjermen. Så for vår del, heng opp det dere har. Det er en stor fordel for oss å se andre på litt avstand da 35 Kn krever at vi er litt proaktive med å kartlegge trafikken foran oss, slik at vi kan forholde oss til den andre trafikken i god tid. Både med hensyn til å ikke skremme andre, samt å kunne seile sikkert. Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
Poseidon Svart 16.April.2004 Del på Facebook Svart 16.April.2004 Er du helt sikker på dette med at det er 2 forskjellige radarer. Går som du vet på kurs nå og der ble det sagt noe annet enn det du sier nå. Jeg tenker på 3cm og 10 cm og automatisk skifte mellom disse. Ja, jeg her HELT sikker på at 3cm og 10cm er to HELT forskjellige radarer. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Allan E Svart 16.April.2004 Del på Facebook Svart 16.April.2004 Et helt annet spørsmål da, hva med racon er det synlig på begge typer. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.April.2004 Del på Facebook Svart 16.April.2004 Tror faktisk også en halv mils avstand er plenty nok for meg. Ser faktisk at Redningsselskapets Sjøredningskorps båter brukere disse "kakeboksene" på taket. Så bedre enn å spå i hånden må de jo være. Ja, det er klart de er bedre enn "å spå i hånden" Derfor presiserte jeg at det var en spissformulering: Når jeg i kurssammenheng og ellers bruker uttrykk som "kakeboks" og "hatteeske", da vet jeg at jeg spissformulerer, men jeg pleier å si at de er "en anelse bedre enn å spå i hånden...." ...... og jeg må vel innrømme at jeg gjør det litt for "å piske opp stemningen" Ha en fortsatt fin kveld! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 16.April.2004 Del på Facebook Svart 16.April.2004 Et helt annet spørsmål da, hva med racon er det synlig på begge typer. Der tør jeg ikke svare med sikkerhet for alle racon-anlegg. Jeg vet at noen er doble, dvs svarer både på 3cm og 10cm - men jeg tør som nevnt ikke generalisere. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Regent Svart 16.April.2004 Del på Facebook Svart 16.April.2004 Der tør jeg ikke svare med sikkerhet for alle racon-anlegg. Jeg vet at noen er doble, dvs svarer både på 3cm og 10cm - men jeg tør som nevnt ikke generalisere. mvh Poseidon Racon som er plassert på diverse sjømerker, viser hos oss kun på 3 cm, samt at de legger området bak merket(sett i fra oss) aldeles i blinde. DVS ut fra merket så gir de et signal i morsetegn for å kunne identifisere merket. Så det som blir liggende i radarskyggen, blir for oss usynlig. Greit nok for et merke, men er i tvil om at det er vegen og gå for småbåttrafikken. Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
Poseidon Svart 16.April.2004 Del på Facebook Svart 16.April.2004 Eg tog a'n for lenge siå. E' der fremdeles liv i det gamla åpna rælet du har i mastå di, eller har du bytt'an ud? Det var godt "at du tog'an"..... Forøvrig har jeg allerede kastet på land to gamle "ræl" fra Furuno, men de hadde antennene på skorsteinen og virket bare av og til - vanligvis best i fint klart vær. Den som står i forkant av masten er forholdsvis ny, 3-4 år så den virker rimelig brukbart - ennå... mvh Poseidon PS "Poseidon" skal forøvrig ifølge diverse pålitelige kilder ha vært Skandinaviens første losbåt med radar og VHF. Radaren var fra Raytheon og ble plassert ombord som demonstrasjonsutstyr, for å kunne selge denne "trolldommen" til storskipsfarten". Antennen var så stor og gikk så fort rundt at når båten ble innkjøpt til Norge fikk den nye eieren spørsmålet: "Har du kjøpt deg helikopter?" DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.