Jump to content

Fritidsbåtsertifikat hva må til?


jollybeans

Recommended Posts

Kravet er at du må ha "disponert og regelmessig brukt" båt lengre enn 8 meters lengde i tre år for å løse ut D5L. Dette må dokumenteres.

 

 

Det er et alternativ, det er å ta såkalt praktisk utsjekk hos en skole som har godkjenning for det, da oppfyller du kravet.

 

Du finner mer om kravene her, praktisk utsjekk er nærmere beskrevet her.

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post

For å kunne søke om D5L, kystskippersertifikat for fritidsbåt, må du:


  1.  

ha gjennomført og bestått kurs/eksamen hos godkjent kurssted f.eks. Poseidon

ha legeerklæring på grei helse og må ikke være fargeblind

ha gjennomført praktisk utsjekk eller dokumentere minst 5 år med disosisjon og bruk av båt over 8 meter, eller dokumentere en viss mengde fartstid på "stor båt"

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Hei!

Hva skal til får å få Fritidsbåtsertifikat, evt Kyst-Skipper Sertifikat? ....

 

Hei jollybeans,

Du ser ut til å ha fått gode svar på dine spørsmål om fartstid/båtpraksis, så det skulle forhåpentlig være OK?

Forøvrig kan nevnes at vi har arrangert Fritidsbåtskipperkurs her på baatplassen.no de to sist vintrene, med svært gode resultater. Jeg regner nesten med at vi kommer igang med tilsvarende kurs også denne høsten.

Du finner mer informasjon om nettkursene her.

Hvis du ellers skulle ha spørsmål så lover jeg å gjøre mitt beste for å svare.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Hei jollybeans,

Du ser ut til å ha fått gode svar på dine spørsmål om fartstid/båtpraksis, så det skulle forhåpentlig være OK?

Forøvrig kan nevnes at vi har arrangert Fritidsbåtskipperkurs her på baatplassen.no de to sist vintrene, med svært gode resultater. Jeg regner nesten med at vi kommer igang med tilsvarende kurs også denne høsten.

Du finner mer informasjon om nettkursene her.

Hvis du ellers skulle ha spørsmål så lover jeg å gjøre mitt beste for å svare.

 

hei Poseidon,vet du om gamle salten het m/s sjøkurs før,og ble brukt som skoleskip i kr.sand?tror skolen lå i nærheten av randesund?utforbi kr-sand.mener dette er samme båten jeg bodde på i et år i 85.86.

kunne gjerne sendt deg en im men men.

 

westcruiser

Redigert av westcruiser 32 (see edit history)

]

Link to post
hei Poseidon,vet du om gamle salten het m/s sjøkurs før

Disse båtene går i rotasjon, sist fikk de i stavanger hurtigruten Narvik, døpt om til MS Gann og fått blå stripe istedet for rød som hurtigruten. Den gamle Gann gikk til Kristiansand og er nå MS Sjøkurs, den har blitt sort og hvit slik som Gamle Salten er i dag. Før dette igjen var den grønne nattruten Sandnes Sjøkurs. Gamle Salten var også som du sier innom Sjøkurs navnet.

 

Du finner mer informasjon om MS Gann her.

Du finner mer informasjon om Sjøkurs her og her.

 

Poseidon, kan man oppgradere D5LA til kystskipper, hva må til og hva kan man isåfall føre?

Link to post
Spørsmål hvad 88brt båt er lang. Vis du drar til England kan du få sertifikat fra RYA som gjelder til 24 meter med ingen brt begrensing. Den gjelder worldwide og Norske mindigheter kan ikke tulle någet der.

Nå vel, det er verd å merke seg at et sertifikat fra RYA ikke hjelper så mye på skip med norsk flagg. Du kan søke om å konvertere det til et norsk - og da kan du nok få D5L eller D5LA for de høyeste RYA-sertifikatene etter at direktoratet har gransket papirene dine og forsikret seg om at alt er i skjønneste orden, men da er du tilbake på 50 brt igjen. Et alternativ er at du flagger ut båten din slik at den kommer under britisk jurisdiksjon, men det kan hende at norske myndigheter finner noen bestemmelser som stopper deg i norske farvann. (Du kan jo lure på hvorfor i all verden Røkke skulle konvertere sitts venske sertifikat til norsk dersom det hadde vært så enkelt at han bare kunne fortsatt å bruke det svenske.)

Link to post
Jeg har hørt løse rykter fra ulike hold at man kan konvertere det norske D5L til et svensk sertifikat og da øke grensen for båtstørrelse fra 50 brt til 70 brt. Noen som vet om det stemmer?

Svenskene har ikke så ryddig sertifikatsystem for fritidsbåter som vi har. Det eneste som er sånn noenlunde likt er vel båtførerprøven som heter båtkörkort på svensk. (Om dette er det samme som ) Er båten din mer enn 12 meter bred og mer enn 4 meter bred må du ha kustskepparinntyg. Hvor store båter du kan føre med dette er jeg ikke sikker på. Deretter kommer Fartygsbefal klass VIII som er det laveste kommersielle sertifikatet, men det gjelder bare i svensk farvann. Klasse VIII med tre års fartstid har grensen 70 brt, uten at du kan bruke det utenfor Sverige. (Jeg lurer litt på om det var et klasse VIII-sertifikat Røkke ønsket konvertere i hine hårde dager.)

 

Svenskene legger vel om sertifikatsystemet for fritidsbåter i 2011.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
........ Poseidon, kan man oppgradere D5LA til kystskipper, hva må til og hva kan man isåfall føre?

Dette er et veldig alminnelig spørsmål, men det finnes ingen direkte ordning for oppgradering.

Her må jeg også føye til mitt standardsvar: "Det er ikke noe problem å få D5, problemet er å beholde det!" I den setningen ligger det faktum at D5 er blitt et rent yrkessertifikat og man må seile minst ett år i hver 5-årsperiode for å opprettholde sertifikatet. Alternativt ta et tilleggskurs for mange penger, hvert 5. år.

 

.....Svenskene legger vel om sertifikatsystemet for fritidsbåter i 2011.

Det forventes vel at det går i retning av mer eller mindre felles skandinavisk og etter hvert europeisk sertifikatsystem. Ifølge mine kilder er dette et langtekkelig prosjekt. Det er nå engang slik at ethvert land synes best om sitt eget, etablerte system. De vil ihvertfall ikke bli påtvunget noen endringer fra andre land . . . .

 

Men mer konkret kan jeg dessverre ikke svare.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Dette er et veldig alminnelig spørsmål, men det finnes ingen direkte ordning for oppgradering.

Her må jeg også føye til mitt standardsvar: "Det er ikke noe problem å få D5, problemet er å beholde det!" I den setningen ligger det faktum at D5 er blitt et rent yrkessertifikat og man må seile minst ett år i hver 5-årsperiode for å opprettholde sertifikatet. Alternativt ta et tilleggskurs for mange penger, hvert 5. år.

 

 

Det forventes vel at det går i retning av mer eller mindre felles skandinavisk og etter hvert europeisk sertifikatsystem. Ifølge mine kilder er dette et langtekkelig prosjekt. Det er nå engang slik at ethvert land synes best om sitt eget, etablerte system. De vil ihvertfall ikke bli påtvunget noen endringer fra andre land . . . .

 

Men mer konkret kan jeg dessverre ikke svare.

 

 

Ikke at jeg tror det blir en relevant problemstilling for min del, men om en tar D5 og anskaffer båt på over 50 brt. som brukes som fritidsfartøy.. Da vil man jo ganske enkelt logge tilsammen 1 års fartidstid i løpet av 5 år.... Eller er ikke det mulig?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
.... Eller er ikke det mulig?...

 

Jo i teorien skal det være mulig, men du skal være ganske ivrig i fritidsbåten for å skaffe deg "360 effektive dager ombord" i løpet av femårsperioden.....

Den som tenker på en slik løsning må også sørge for at tiden ombord er dokumenterbar - og vi ser fra tid til annen at direktoratet kan være litt "sære" når det gjelder dokumentasjon.

Det holder ihvertfall ikke å komme med en "egneerklæring" :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

En loggbok ombord i et fritidsfartøy KAN bli godkjent, men jeg kjenner tilfeller hvor den er underkjent. Muligheten for å få den godkjent øker nok hvis man f.eks har en regnskapsfører eller en annen med innsikt i dine affærer som kan bekrefte riktigheten. Da vil man også kunne trekke inn drivstofforbruk og innkjøpte rekvisita som en del av dokumentasjonen.

Men glem ikke at 360 dager "effektiv tid ombord" er laaaangt utover det som fritidsbåtbrukere oppnår i løpet av 5 år . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
En loggbok ombord i et fritidsfartøy KAN bli godkjent, men jeg kjenner tilfeller hvor den er underkjent. Muligheten for å få den godkjent øker nok hvis man f.eks har en regnskapsfører eller en annen med innsikt i dine affærer som kan bekrefte riktigheten. Da vil man også kunne trekke inn drivstofforbruk og innkjøpte rekvisita som en del av dokumentasjonen.

Men glem ikke at 360 dager "effektiv tid ombord" er laaaangt utover det som fritidsbåtbrukere oppnår i løpet av 5 år . . . .

 

Jeg er faktisk ikke sikker på om fartstid på fritidsbåt kan godkjennes UANSETT, det skal være mønstret fartstid og det får man vel ikke uten å være på båt i komersiell drift. Dette har S-dir. blitt meget strenge på de siste årene.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
..... det skal være mønstret fartstid og det får man vel ikke uten å være på båt i komersiell drift. .....

Jeg kjenner ikke til at det skal være noen sammenheng mellom mønstring og fartstid for D5. Man får f.eks ikke mønstre på en båt under 100 brutto, selv om fartstiden der ombord godkjennes.

Men at direktoratet er blitt meget strenge på dette området de siste årene - DET kan vi iallefall være enige om :headbang:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...