Fru Jacobsen Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Jeg kjenner ikke til at det skal være noen sammenheng mellom mønstring og fartstid for D5. Man får f.eks ikke mønstre på en båt under 100 brutto, selv om fartstiden der ombord godkjennes.Men at direktoratet er blitt meget strenge på dette området de siste årene - DET kan vi iallefall være enige om Det er riktig det Poseidon, under 100 tonn skal det visst holde med attest, men de vi hadde forespørsel fra en som ville være med oss noen perioder for å opparbeide seg fartstid (ulønnet) men det godtok ikke S-dir. Og hørte nå sist fra Oslofergene som er under 100 BT at dekksgutta måtte vise lønnsslipper og skattekort for at de skulle få godkjent fartstiden der. Lettvint ikke sant? Virker rett og slett som om de vil D5 til livs Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Poseidon Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 .......Virker rett og slett som om de vil D5 til livs Ikke bare D5 . . . . Jeg må innrømme at i enkelte frustrerte øyeblikk tar jeg meg selv i å mumle: "Det kan virke som om Sjøfartsdirektoratet har som overordnet mål å avvikle norsk skipsfart i sin helhet." Men de som steller med D5L og D5LA er fortsatt "relativt fornuftige" og det er jo disse sertifikatene som er mest aktuelle for baatplassens brukere og resten av fritidsflåten, så la oss for letthets skyld holde oss til disse... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Fru Jacobsen Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Ja jøss, men hva er egentlig forskjell på D5L og D5LA? (bare nysgjerrig) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Jeg tar gjerne imot tips om hvordan jeg kan få konvertert mitt norske D5L til noe som gjelder for båt tom. 88 brt! Pratet med en som har hatt Sjøfartsdirektorotet ombord på sertifikatkontroll. Han har en fritidsbåt som er godt over 50 brt, og han har bestilt en som er enda større Han har det svenske klasse 8 sertifikatet - og Haugesunderne sa at alt var i orden. Det er ingen størrelsesbegrensning om man har det sertifikatet - så lenge båten er til eget bruk og man ikke har passasjerer ombord. Han har jo vært gjennom syretestet - så jeg regner med at han vet hva han prater om D5L har begrenset seilingsområde - 20 nm fra kysten og litt inni Danmark og Sverige - ikke opp i Østersjøen. D5LA har hele verden som seilingsområde. A påbyggingen er ingen hokus pokus. Litt astro navigasjon, havstrømmer, meterologi og litt annet snacks Noen som har linker til dette klasse 8 sertifikatet. Ikke noen ny båt på gang - men jeg liker å fylle nytt stoff på harddisken Redigert 19.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Ang. det å ikke være fargeblind. En jeg tok D5L sammen med var litt bekymret for dette punktet. Han fikk spørsmål fra legen: Hvilken farge er det på mine sko? Hvilken farge er det på klokken der? OK, fint - du har ikke problem med fargesynet :-) Jeg skal ikke henge meg så mye opp i dette. Det er klare rettningslinjer om hvordan fargesynet skal undersøkes. En ting er at man med litt redusert fargesyn kan se forskjellene på lateralmerker og fyrsektorer ved klart vær. Når tåka kommer, regnet tiltar, eller snøen kommer, da blir det verre for en med nedsatt fargesyn å se sektorene på fyr og fyrlykter. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Det er unektelig noe som skurrer når man skriver både "effektiv tid" og "fritid" i samme setning kommer an på kontoens innhold Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Her må jeg også føye til mitt standardsvar: "Det er ikke noe problem å få D5, problemet er å beholde det!" I den setningen ligger det faktum at D5 er blitt et rent yrkessertifikat og man må seile minst ett år i hver 5-årsperiode for å opprettholde sertifikatet. Alternativt ta et tilleggskurs for mange penger, hvert 5. år. Kan du beskrive dette tilleggskurset som må tas hvert 5. år og hva det koster sånn cirkus liksom? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Det må vel bli billigere å ta et slikt kurs enn å ta fri fra jobben ett år i løpet av en 5 års periode. Kanskje jeg henger meg på. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Ja jøss, men hva er egentlig forskjell på D5L og D5LA? (bare nysgjerrig) Forskjellen er fartsområdet de gjelder for. D5L gjelder stor kystfart. D5LA gjelder world wide. Begge disse kursene regner jeg med at det skal bli mulig å ta her på baatplassen.no i løpet av vinteren. Du finner mer informasjon her: Nettkurs i samarbeid mellom baatplassen og baatskolen Fritidsbåtskipper D5L Utvidelse til World Wide, D5LA Mer informasjon følger litt etter litt . . . . Redigert 19.August.2008 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Kan du beskrive dette tilleggskurset som må tas hvert 5. år og hva det koster sånn cirkus liksom? Dette har som så meget annet vært grunnlag for omstendelige diskusjoner, med tilhørende variasjoner i forståelse av regelverket. Hvis du går inn på Sjøfartsdirektoratets hjemmesider og søker på f.eks "fornyelse" vil du få opp en del relevante rundskriv og diverse. Bl.a. får du opp dette skrivet. Hva slike kurs inneholder og hva de koster vet jeg lite om etter som jeg klarer å seile nok til å holde mine sertifikater. Men jeg har hørt tall som spenner fra 30 til 60 tusen pr kurs. Dessuten: man må ikke glemme at det trenges "ordentlig fartstid" for å få sertifikatet i første omgang og den fartstiden skal såvidt jeg husker ikke være eldre enn 5 år . . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Noen som har linker til dette klasse 8 sertifikatet. Ikke noen ny båt på gang - men jeg liker å fylle nytt stoff på harddisken http://www.medborgarskolan.se/Search.aspx?...482&sgid=10 vi har en som starter 12 december i Stenungsund/Kungälv en kollega til meg håller den............(själv håller jeg Förarintyg o Kustskeppare) eller http://www.sjosportskolan.se gå in på "båtkurser yrke" Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Sjøtummel Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Noen som har linker til dette klasse 8 sertifikatet. Ikke noen ny båt på gang - men jeg liker å fylle nytt stoff på harddisken Sjekk Nämnden för båtlivsutbildning (NFB) For de mer vitebejærlige finnes BehörighetsGuiden från Sjöfartsinspektionen For klasse VIII A er følgende skrevet: Denna behörighet har sitt ursprung i det äldre behörighetsystemet. Nya behörigheter utfärdas inte längre. De existerande behörigheterna kommer dock att finnas kvar och kunna förnyas. Med andre ord trenger du en tidsmaskin (Klasse VIII uten bokstaven A krever fartstid) Svenskene har derimot laget et eget sertifikatsystem for traditionsfartyg (TF) som jeg gjerne skulle sett i norsk utgave også. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 .... Svenskene har derimot laget et eget sertifikatsystem for traditionsfartyg (TF) som jeg gjerne skulle sett i norsk utgave også. Det er noe som vi arbeider med i Norsk Forening for Fartøyvern. Her konsentrerer vi oss i første rekke om dampmaskinister, men navigatørene er ikke glemt . . . . Også European Maritime Heritage hvor jeg er norsk representant, arbeider med å få frem egne sertifikater for historiske fartøy, men det er naturlig nok en langtekkelig affære siden så mange land og ulike jurisdiksjoner er involvert. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
paxo Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Hva kreves for å ta med betalende passasjerer? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Først og fremst at båten er sertifisert til å ta med passasjerer. Regelverket for å føre slike båter er komplisert og omfattende, men det kan sammenfattes omtrent som følger: Hvis det er en liten båt, som er sertifisert, kan man føre inntil 12 pax med D5L. Hvis det er en båt som går i fartsområde 0, dvs innsjøer og vassdrag kan man i sommermånedene føre inntil 100 pax med D5L. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
paxo Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Akkurat. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.