Jump to content

kjøp av plastbåt. Hva bør jeg tenke på ?


afrodite1

Recommended Posts

Hvor våt du blir hvis det blåser frisk bris innaskjærs er et moment. Båters evne til å sende bølgene tilbake i sjøen isteden for å gjøre han på nest bakerste tofte klissvåt er blant de kriterier jeg ville vektlagt. I praksis betyr dette gjerne litt størrelse på båten og høyt fribord. Hvis det ikke er en ren ungdomsbåt er det greit å vite hvordan båten ligger i vannet ( og hvor mye fribord som er igjen) hvis 5 fullvoksne personer sitter i båten. (Hvor mange personer båten offisielt er godkjent for sier ikke så mye.)

 

For uansett planlagt bruk vil du i båtens levetid enkelte ganger ha minst 5 mennesker ombord og uansett ( om det så er i en innsjø) vil bølgesprut irritere deg før eller siden.

 

Ellers må det krav med selvlensing i havn slik at du slipper å øse hele sommeren....og aller best er det om dørken er så høy i forhold til sjønivå også når det er folk i båten at båten blir selvlensende også på båttur. Med andre ord at hvis det kommer en bølge over ripa renner vannet ut av seg selv.

 

 

 

Ellers er jo vurdereingen helt avhengig av bruksområdet...

Redigert av salt (see edit history)
Link to post

Vedlikehold er enkelt, vask og voks en gang i året.

Bunnsmøring om våren eller kvart2 år, sinkanoder etter behov, ikkje biltema.

Reprasjoner og avansert vedlikehold kommer etterhvert, ta da et søk her på forumet og du får hjelp.

 

Snekke 25ft+, sjekk Finn.no.

Viktige pkt.

Motor-lekasjer, olje og vatn i kjølsvin, pakkbox, elektrisk, batterier, slark i styring.

Ta med deg ein kamerat, lettere å sjekke ting når man er to, ta ein tur på alle turtall, sjekk temp. røykutvikling og røykfarge, vibrasjoner, lekasjer etter du har vert på tur.

Lading, retningsstabilitet, kalesje og sømmer, og skriv ein std kjøpskontrakt.

 

Sikkert mere, men dette ville eg sjekka først, uten kone og avkom.

tvitvi

PS Pruting er lov.

Link to post

Plastbåt er ikke bare plast. For noen år siden fikk jeg en dyrekjøpt erfaring. Kjøpte en 1982 Hanto 24 som tilsynelatende var i god stand og ganske fin. Litt av skrog trekket var løsnet her og der. Men dette er vanlig etter noen år og lett å fikse. Da jeg trakk av trekket fant jeg ut at den innstøpte kryssfineren i dekket var vanntrukket og råtten. I praksis var veldig mye av styrken borte. Ved nærmere ettersyn viste det seg at pullerter og rekke satt veldig dårlig fast. På denne båten er allt dekksutstyr skrudd med treskruer inn i gjennom glassfiberen og ned i kryssfiner laminatet. Helt OK når båten er ny. Men når silikonen rundt skruene gav seg hadde vann lekket inn og forårsaket store skader. Mange båter har denne løsningen. Resultatet for min del ble en skikkelig advokatmat og full utskjæring av innstøpt tre. M.a.o. full demontering av interiør med det som følger. I etterkant har jeg lest i diverse forum at dette ikke er en ukjent problemstilling. Moralen er at utover de tekniske installasjonene er det ekstremt viktig å sjekke allt det innstøpte treverket som finnes i skott og forsterkninger. Spesielt om båten er noen år. Skrekkelig mye treverk i enkelte "plast"båter.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...