roaldbj Startet 17.August.2008 Link til dette innlegget Startet 17.August.2008 Vi har som lystbåtbrukere selv ansvar med å sette oss inn i de lokale fartsgrensene der vi ferdes. På svenskekysten er det som regel greit, for der er det stort sett merket med store skilt både hvor og hva fartsgrensen er. I Norge, i alle fall der jeg seiler i Oslofjorden er det ikke tilsvarende praksis med god merking. Finnes det en sentral internettside hvor alle lokale fartsgrenser er samlet? For seilas fra hjemmeområdet mitt i Son og til Moss, må man etter min erfaring lete endel før man finner de kommunale reglene som gjelder for Vestby kommune og Moss kommune. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Vet ikke om det er denne du tenker på? http://www.kystverket.no/default.aspx?aid=9030934 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
roaldbj Svart 17.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Takker så mye Mouche. Denne har jeg lett mye etter. Igjen, takk skal du ha. Siden er nå lagt inn blant "båtfavoritter". Hadde vært fint med et oversiktskart som også anga grensene grafisk slik at man slipper å lese gjennom forskriftene. Men man kan vel ikke forlange alt? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Nja, alle lokale fartsbegrensninger står vel ikke anført her heller. Moss står f.eks. ikke der. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Her er en tråd med samme tema Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Bra Svenning. Jeg husker denne diskusjonen nå. Jeg søkte litt men klarte ikke å finne tråden. Ingar får vurdere om trådene skal slås sammen. Grunnen til at jeg startet tråden var at jeg nylig seilte en tur innom Kambo om ble svært usikker på hvor 5-knops grensene går. Tidligere har jeg trolig brutt reglene mange ganger og testet båten fordi vannet her ofte er flatt. Jeg er i ettertid ikke særlig stolt over dette og skulle helst sett det ugjort. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 For å fortelle litt mer om mine mange fartssynder slik at andre kan lære av mine feil. Jeg har mange ganger brutt 5 knops grensen sør for Rossnestangen (avmerket med rosa strek) ved å gi full fart før jeg har kommet til denne grensen. Dette er nok er område Svenning kjenner i detalj. Er det mange som respekterer denne grensen? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Det er redusert fart på Rosnestangen, Roald. Resten av Mossesundet har ingen fartsbegrensning etter hva jeg vet. Innenfor mølla på Kambo og inn mot båthavna og marinaen står det et fartsbegrensningsskilt. Jeg var i Moss på lørdag og lå stille i Mossesundet for å legge masten ned for gjennomkjøring av kanalen. To hekksjøgeneraler måkte i vei i bortimot 30 mil. Den ene traff jeg i kanalen på vei tilbake til Sundet. Jeg fortalte han høflig at Mossesundet har 5 mils fart. Det var en yngre båtfører som hadde flere voksne passasjerer ombord. Han bukket og følte seg brydd. For øvrig gikk jeg greit under kanalbrua med ca. 60 cm. klaring. Det var normal vannstand i kanalen da jeg passerte. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 17.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Gikk du greit under kanalbrua med masta oppe? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Jeg stoppet i Sundet for å legge ned masta. Med den nedlagt gikk det greit. En spennende opplevelse. Jeg sto på FB med handa på gearhendelen og seg sakte mot brua. Det var medstrøm og jeg bakket meg mot brua. En herlig følelse å sige under. Jeg kunne fint ta med hånda på bruas underside. Jeg vil benytte meg av Mossesundet i de fleste gangene jeg besøker Moss. Jeg liker ikke å ligge i kanalen på bruas nordside. Like ikke å ligge nedenfor restauantene. Sørsida er mye fredligere. Hovedhensikten med besøket lørdag var å hilse på de som lå i en GB-36 i kanalen. Denne hadde forlatt kanalen når jeg ankom ut på lørdagen. Det var en tønsbergbåt og jeg har hilst på disse før. Neste helg blir det Makrellfestivalen i Horten som avlegges ett besøk. Her blir det trolig fullt ganske tidlig. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Salt Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Vet ikke om det er denne du tenker på?http://www.kystverket.no/default.aspx?aid=9030934 Foreldet; "Skjærhalden havnedistrikt" finnes ikke mere, og det er nye fartsforskrifter for Hvaler havnedistrikt. Men de sonene er merket med fartsgrenseskilt. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Bonus Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Dette er nok er område Svenning kjenner i detalj. Er det mange som respekterer denne grensen? Det er nok endel som ikke respekterer denne grensen ja roaldbj. Spesielt større riber og ungom i små joller. Har sett politiet her noen ganger i sommer; da bøtelegges flere. Selv om mange gir på i Sundet kan jeg ikke huske å ha registrert noen større problemsituasjoner her. Men, så er jeg jo på vannet hver helg selv da Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Jeg skal ikke mase på for å øke innleggstallet, men jeg lurer på: Er det nå satt opp store skilt ved Rossnestangen om fartsbegrensningen? Jeg har tidligere satt opp farten atskillig før Rossnestangen når jeg har seilt nordover fra Mossekanalen. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Jeg tror det roaldbj. Det står ihvertfall skilt ved Bastøfergen når du kommer sydfra, på vei inn i Kanalen. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Det står et stort skilt inne på Rosnestangen. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.