Jump to content

OMC sterndrive, brukserfaring søkes !

power

Recommended Posts

kaster meg på den da eg har et slikt på båten. som forøvrig ikkje er sjøsatt enda da den er under renovering.

einaste eg har funne er at det er viktig å bruke rett olje i girhuset. ikkje bruke vanlig gearolje men den spesifiserte OMC type C eller premium blend. dette grunnet elektriske spoler i oljebad.

av typen til el.shift uten splines ? dette høres meget interessant ut da desse propellane ikkje akkurat gror på trær i butikkane. er absolutt intressert! det er 14" diameter på de her og med stigning fra 12 og opp til rundt 20. eg har ikkje funne noe utveksling i lektyren så må bort og snurre på akslingen no mens motoren er ute for å finne den. slik eg har en aning om ka stigning eg må ha..

• 3 uker senere...

ja eg måtte til å dreie på og telle runder ja :wink: det nummeret som stod på plata på drevet var til ingen nytte. all info refererer til motornr muligens. ingen nummer på drevet stemte med noe som helst iallefall. så det blei å dreie på som sagt og sjekke i tabellen over drevutvekslinger hvilken det kom nærmest overens med. men plata skal stå på styrbord side øverst. min var overmalt.

nå he eg antatt en toppfart på overkant av 30 knop og 4200 O/min som maks. og da skal det bli 31 knop med en 13" med 20 % slip. eller ca 33 med 15% alternativt 33 knop med 14" og 20% . -- 35knop ved 15% men kor vidt dette er rett estimert av meg er ikkje godt å si :smiley:

det er en joda comet 2300 med ford 351W

erfaringer mottas med takk :flag:

Redigert av Korsnes (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...