Jump to content

For lavt oljetrykk på VP TAMD31P


freddyper

Recommended Posts

Har akkurat tilbragt en fantastisk helg i modalen, men da jeg skulle reise hjem i dag så oppdager jeg at oljetrykket er lavere en normalt ca 3 kg (hadde akkurat lagt meg på marsj fart 3400 rpm i ca 2 minutter), normalt oljetrykk er ca 4 - 4,5 kg. I det jeg stopper motoren ser jeg at temperaturen er ca 90 grader, så går alarmen for høy temperatur, åpner da og ser ned i motor rommet, da har ferskvannet begynnt å renne ut av lokket på ekspansjonstanken.

 

Får en annen båt til å slepe meg tilbake til modalen :cryin:

 

Første jeg sjekker er sjøvannsfilter, litt drit i silen men ikke nok til at det skal få motoren til å bli varm.

Neste jeg sjekker er impeller, den er god som ny, begynner å bli fortvilet.

Prøver å stikke en stang ned i sjøvannsinntaket for å sjekke om det kan være tett, alt ser greit ut.

Så peiler jeg oljen på motoren, olje til øverste streken, starter så opp motoren på nytt da er oljetrykket ca 0,5 - 1 kg stopper motoren etter ca 5 sek.

 

Nå begynner jeg å bli skikkelig frustrert, ungene og samboren står fortvilet på kaien og ser på far som står på hodet i motor rommet.

 

Tilslutt måtte jeg bite i det sure eplet og ringe min bror som måtte komme og hente oss med bil i modalen.

 

Så til mine spørsmål

 

Kan jeg stole på at jeg har oljetrykk siden alarmen for oljetrykk ikke gikk???

Hvordan får jeg sjekket om jeg har nok oljetrykk?

Er det på grunn av at motoren ble varm at oljetrykket ble så lavt???

Kan det være noe gale med oljekjøleren??

Får motoren for lite luft siden den ble for varm??

Hva koster det å få båten slept fra modalen til herdla når jeg er kystpatrulje basis medlem??

Link to post

God morgen

 

Det kunne kanskje være greit å vite litt om alder og type maskin

Hvis jeg forstår det riktig viste oljetrykket ca. 3 bar - det burde ihvertfall være nok til at ingenting ble ødlagt. Varmere maskin gir ofte, som du antar, også lavere oljetrykk.

Slike problemer skyldes oftest redusert kjølevanngjennomstrømming, du bør kanskje lete mer der før noe annnet.

I år har vi hatt varm sjø, blåskjell gror godt og setter seg ofte ute i kjølevanninntaket. Steng bunnventil, åpne sjøvannsfilter eller ta av slangen, åpne ventilen og kontroller vannmengden (forsiktig, det blir nok litt som må lenses ut etterpå).

Ta ut impeller, det er ikke alltid like godt å se utenfra om vingene er revnet i roten eller slitt på kammene.

 

Kan du åpne endelokkene på kjølerene er det bra, blåskjell gror ofte her også, i tillegg til salter og annet som kan sette seg i rørene ( må stakes opp). Dt er som regel nok å åpne kjølerne i "inn-enden". Dersom dette ikke er råd må du kanskje "koke" dem ut med ett eller annet lurium, fremgangsmåte er beskrevet i en annen tråd her (rundpumping av fludiumet).

Området rundt/etter eksosavløp fra turbo kontrolleres/stakes opp (støpegods og sjøvann er fiender).

Har du aggregat ville jeg også sjekket rillene i vannutløpet.

 

Deretter ville jeg startet opp igjen for å se om det virket normalt. Først når jeg er 100% sikker på at kjølevannet er ok ville jeg begynne å lure på andre ting.

Dette er forholdsvis enkelt og billig og forhpåntligvis går det av seg med det. For eventuell slep ville jeg kanskje alliert meg med en nabo - for en guttetur ?.

 

Sikker ? ? ?: Det kan en desverre bare være på døden og skatteseddelen

Redigert av Kaldfisk (see edit history)

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Takk for svar Kaldfisk.

 

Nå har jeg fått tenkt litt og snakket med en volvo mekaniker, det kan være at det er pakningen mellom eksos og turbo som kan være gåen, da dette vil føre til at det blir overtrykk i ferskvanns systemet som igjen gjør at ferskvannet lekker ut lokket på ekspansjonstanken.

Siden det allerede hadde lekket ferskvann ut av lokket på ekspansjonstanken før motoren ble 90 grader, så er det nerliggende å tro at det er det som er årsaken.

 

Siden føleren for oljetrykk står under ferskvanstanken så kan det vel bli dårlig kontakt når det renner kjølevann ned på denne, som igjen gir feilt trykk.

 

Reiser innover i morgen for å sjekke ferskvannsystemet og skifte pakning.

 

Motoren er fra 1998 kjørt ca 870 timer og er innenbords med aksling.

Link to post

Var inne i modalen i dag for å skifte pakning mellom turbo og eksos bend, kunne se at pakningen var gåen.

Skrudde sammen motoren og startet opp motor, oljetrykk ca 1 kg på tomgang, alt ser greit ut, lar motoren gå på tomgang i ca 10 minutter.

 

Prøver da meg på en liten prøvetur med belastning, tuffer utover fjorden for å få opp temperaturen på motoren, sjekker at kjølevann er i orden, alt ser greit ut. Gir litt gasspådrag slik at jeg får opp turtall til 3400, alt ser forsatt greit ut.

 

Har lagt på marsj fart i ca 2 - 3 min, oljetrykk raser plutselig nedover og oljetrykksalarm går, stopper motoren med en gang, sjekker da påfyllingslokket til olje, der er oljen nå blitt grå, her er det tydelig at det har kommet vann i smøreoljen :cryin:

 

Regner med at det er topp pakningen som er gåen???? eller??

 

Så nå sitter jeg her og venter på at det skal komme en båt og slepe meg hjem.

 

Jeg lurer på om jeg som forbruker har noen rettigheter når det gjelder motorhavari når jeg har kjøpt båten brukt gjennom en forhandler, har ikke kjørt mere en ca 150 timer (1 1/2 år) etter jeg kjøpte båten, er det noen som vet dette????

 

Da fikk båtsesongen en plutselig stopp for i år :sad:

Link to post

Hei.

 

Trist å høre. Håper det enkelt lar seg ordne med en toppakning.

 

Men, jeg lurer på :

Som eier av en TAMD 40A, som er nokså nært beslektet med din motor, ble jeg litt bekymret når jeg leste at denne pakningen mellom eksos og turbo kan forårsake dette. Er det ikke bare eksos som kommer ut der ? Som forøvrig skal ut sammen med kjølevannet ? Må innrømme at jeg ikke har helt klart for meg sammensetningen av turbo/eksos/kjøling...

Link to post
Er det ikke bare eksos som kommer ut der ? Som forøvrig skal ut sammen med kjølevannet ? Må innrømme at jeg ikke har helt klart for meg sammensetningen av turbo/eksos/kjøling...

 

Det er ferskvanskjøling på turboen, så om pakningen ryker så vil det bli overtrykk i ferskvannsystemet.

 

Her ser du hvordan pakningen ser ut pakning.jpg

I de to hullene på sidene går det ferskvann, eksosen kommer ut i det store hullet i midten.

Link to post
Kan jeg stole på at jeg har oljetrykk siden alarmen for oljetrykk ikke gikk???

Oljevakta slår typisk ut ved 0,6BAR. Den varsler mao. at sorry, nå gikk lagrene fløyten. :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Trist å høre at symptomene vedvarer.

Lagre er tøffere enn en ofte tenker over, tenk bare på motorer som startes etter stillstand i uker og måneder - uten at en registrerer oljetrykk i det hele tatt før de har rotert adskillige omdreininger. For uten at fabrikkens shutdown-grense skal ha god margin til havarigrensa. Lagrene behøver ikke tatt skade (beror litt på den endelige diagnosen, det kan jo være et sprengt som er årsaken ), dersom motoren fremdeles kan tørnes lett er alt lagermessig trolig ikke verre stilt enn i utgangspunktet .

 

Du sier at du peilet oljen til øverste merket, om nivået ikke har steget er det ikke mye vann i den. Er nivået det samme er ikke oljen lekket ut heller.

Om ferskvann-nivået også er ok - har heller ikke det lekket inn i oljen.

Oljetrykket er også alltid høyere enn vanntrykket – både salt og ferskt - slik at ved lekkasjer skal olje trenge inn i vannsystemene, ikke omvendt. Da vi du i tilfelle se oljefilm på ferskvannet - eller på sjøen i kjølevannet.

Men begge disse nivåene har du nok kontrollert flere ganger.

Vann skal normalt bare kunne trenge inn i oljen ved stoppet maskin – og det skal du da oppdage ved nivåkontrollen før oppstart.

 

sjekker da påfyllingslokket til olje, der er oljen nå blitt grå, her er det tydelig at det har kommet vann i smøreoljen :cryin:

Lokket sitter på ventildekselet ? Bare innsiden av lokket som er grått ?

Da kan det være at det er litt kondens oppstått ved (varm)kjøringen og vanndampen har så sammen med litt olje satt seg i lokket , det er heller ufarlig.

Er det grått nedover på vipparmer og topplokk er det verre – men da bør det også vises grått på peilepinnen (Der finnes for øvrig små tuber med vanndetekterende salve som kan smøres på peilepinnen).

 

Hva bør en tenke på da ?

Symptom : Oljetrykk, som tydelig er ok i starten og siden faller brått og drastisk når oljen blir varmere.

Siden kjølingen synes ok nytter det bare å lete videre, prøve og feile. Finner en ikke noe utvendig nærmer det seg stygt demontering av maskinen.

Beklageligvis.

Ett tips: Etsteds ligger det vel en fjærbelastet overløpsventil som regulerer oljetrykket. Har denne hengt seg ? Knekt fjær ?

Kan f.eks. lekk topp-pakning sluppet vann inn på stempeltoppen med påfølgende store påkjenninger og sprengt et lager ?

 

Men sjekk nå aller først at ikke defekte trykkgivere sender feile verdier til manometer og alarm

Redigert av Kaldfisk (see edit history)

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Takk for mange gode svar

 

Siden jeg ikke hjemme for tiden så får jeg ikke sjekket oljenivå eller ferskvannsnivå, men før jeg startet siste gangen så var oljenivå og ferskvannsnivå slik det altid har vært. Det jeg oppdaget etter at jeg hadde stoppet motoren er at det har bygget seg opp trykk på ekspansjonstanken, samt at det kom hvit røyk fra eksos når oljetrykket falt.

 

Så mine mistanker går mot sprengt topp pakning eller sprekk i topp.

 

Det var ingen unormale lyder eller vibrasjoner når motoren mistet oljetrykket.

 

Hvist topp pakningen er gåen bør jeg tømme motoren for ferskvann slik at det ikke renner mere vann inn i motor?????

 

(Der finnes for øvrig små tuber med vanndetekterende salve som kan smøres på peilepinnen).

Vet du hva denne salven heter???

Link to post

Hei igjen...

 

Jeg har desverre glemt navnet på salven, men skipshandlere skaffet den. Hvit under påsmøring og skiftet til en rosavariant ved kontakt med vann. Kjemikere, kjemisk firma kan sikkert noe om dette. Forsåvidt skulle vel en apoteker kjenne til det og kunne mikse sammen blandingen.

Sprengt toppakning er et heller vanlig fenomen, eksos blåser da inn på eksp.tanken i kompresjonsslaget og vann suges inn på stempeltoppen under luftinnsuget. I begynnelsen ikke alltid like lett å merke heller. Bør vanligvis ikke komme vann i oljen av den grunn, stempel og ringer holder tett. Jeg har sett så store ødeleggelser av vannslag på stempeltoppen at stempel og foring måtte skiftes ( da har det foregått lenge ), men lageret var like godt og ikke spor av vann i oljen.

 

Det tricky her er tap av oljetrykk etter en stund (når den blir varm).

Vanlige feilkilder er ofte:

- For tyntflytende olje (liten kjøling)

- Så slitte lagre at trykket lekker ved varmere olje (kommer ikke prompt)

- Slitt pumpe med for liten flow til å holde trykket ved varmere olje.

- Heng i trykkreguleringsventil

- Andre lekkasjer som utvider seg ved varme (men da bør en se oljesøl noensteds)

Det synes å være noe internt i oljekretsen siden oljenivået holder seg.

 

Skal motoren ligge lenge før neste test kan du for sikkerhets skyld tappe vannet av. Er det lekkasje ligger det nok litt vann i sylinderen allerede. Beste kontrollen på store lekkasjer er dog om nivåene forandrer seg.

Det er alltid en god regel ved oppstart å kjøre maskinen litt på starteren mens en holder stoppknappen inne, ved mistanke om vannlekkasje er det ekstra viktig. Da får en også litt oljetrykk i lagrene.

 

Men lån først en giver for trykk og alarm, dersom disse er i samme huset (eller sett inn et vanlig manometer lokalt). Et overslag i giveren på et bestemt punkt kan gi både feile verdier og utløse alarm.

Det koster lite før det eventuelle store arbeidet begynner.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
  • 3 uker senere...

I dag har jeg hatt en volvo mekaniker som har sett på motoren under en prøvekjøring, da mistet jeg ihvertfall ikke oljetrykket etter 15 min kjøring :smiley: og det er jo bra, men han konstaterte at det er mest sannsynlig gjennomslag i en sylinder og ned i veivhuset.

Det var overtrykk når vi tok av oljepåfyllingslokket, samt at det kom oljedamp opp oljepåfyllingen.

Så nå ser det ut som om at motoren må ut av båten for overhaling, skifte av sylinderforing, stempelringer og stempel. :cryin:

Har fått pris fra fire verksteder i Bergen, og prisen varierer fra 35 til 75 000 kr :crazy: synes at det er rart at prisene varierer så mye.

Link to post

God morgen

Hmmmm . . . . . . . . .

min første reaksjon er at vann og luft nå er kaldere enn i sommer - det peker fremdeles hen på utilstrekkelig kjøling, rett og slett ikke nok vann (eller grodd oljekjøler).

Dernest ser jeg ikke helt hvorfor oljetrykket skulle falle slik fordi om en har gjennomslag - en annen sak er at det da kan være eksplosjonsfare.

 

"Litt" oljedamp er ofte normalt både i toppdeksel og veivhus - det behøver ikke nødvendigvis utgjøre noen stor fare.

Før du river ut "the whole shebang" anbefales sterkt en kompresjonstest, er alle sylindre like er det ikke trolig at samtlige har fått gjennomslag samtidig.

 

En times jobb, kanskje. Kan du ta ut brennstoff-injectorene selv bør det gå på halve tiden.

Det er også nødvendig for i tilfelle å avdekke hvilken sylinder som har gjennomslag - det koster sikkert mer å skrue på samtlige for å finne den rette. . . . som i tillegg bruker å være den siste.

(Dersom du da ikke vil skifte samtlige ringer når motoren først er ute av båten).

 

Hvis det er gjennomslag, å skifte ringer er ok, det er ofte de som er knekket.

Men foring og stempel kan være helt ok, her bør i høyeste grad ligge et "kanskje".

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Takk for svar Kaldfisk.

Jeg har dessverre ikke kompetanse nok til å utføre en slik reperasjon, derfor må jeg stole på at kyndige mekanikere gjør jobben sin riktig.

Vist du mener at det mest sannsynlig holder og skifte stempelringer, så vil det jo bli billigere en først antatt.

Må motoren ut av båten for å skifte stempelringer?????

Link to post

Motoren må nok ut for å skifte stempelringer.

 

Angående priser: delene koster jo litt, vet ikke nøyaktig, en tusing eller to for stempel, det samme for foring, litt mindre for ringsettet, kanskje tar de i ferd med krysspinn til en tusing også, + pakningsett etc. Kommer fort opp i minst 5-6 tusen pr. sylinder.

Verkstedet bør kunne svare på hva som bør skiftes, men ikke før de har demontert motoren.

(F.eks. hva er vitsen med å ha en helt komplett brand ny sylinder og 5 gamle ?)

Arbeidet kommer nok på mer enn delene for en sylinder.

Et seriøst firma eller Volvo bør kunne gi eksakte, spesifiserte priser.

 

Volvo i Bergen (eller verkstedet) bør jo også kunne foreta en kompresjonstest før motoren tas ut av båten, det gjelder å eliminere eller fastslå det en kan tidligst mulig.

Ville fått pris på dette, og videre eventuelt ut-innmontering og demontering samt deler etter liste.

 

OBS.

At the end of the day, the owner must pay.

Bestem derfor mest mulig selv.

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Jeg har forsåvidt fått skissert pris på skifte av en sylinder, med stempel,foringer og pakninger og som du antydet så ligger prisen på ca 5-6000 i deler pr sylinder.

 

F.eks. hva er vitsen med å ha en helt komplett brand ny sylinder og 5 gamle ?
Så du mener at jeg bør skifte på alle sylindrene når jeg først har motoren ute, dvs full overhaling??

 

Går det an å kjøre med båten på lavt turtall fks 1000 - 1500 rpm så lenge oljetrykk og kjøling er ok, uten å gjøre skaden større?

Link to post
(F.eks. hva er vitsen med å ha en helt komplett brand ny sylinder og 5 gamle ?)

 

 

Neiss.. kafør skifte alle hvis det er bare eit ødelagt stempel, og alle dei andre er heile? Det fordyrer nå operasjonen mange ganger.

 

Går det an å kjøre med båten på lavt turtall fks 1000 - 1500 rpm så lenge oljetrykk og kjøling er ok, uten å gjøre skaden større?

 

Er ikkje å anbefale å kjøre motoren før du er sikker på kva problemet skyldes

Link to post
Så du mener at jeg bør skifte på alle sylindrene når jeg først har motoren ute, dvs full overhaling??

Går det an å kjøre med båten på lavt turtall fks 1000 - 1500 rpm så lenge oljetrykk og kjøling er ok, uten å gjøre skaden større?

 

Full overhaling kommer an på motorens tilstand ellers, tror knapt jeg ville gjort det, da skal den ha mange -mange- timer på klokka. Hvis noe ville det sannsynlig begrenset seg til nye ringer på alle stemplene.

Det jeg mente var at det er tull å skifte gode deler når alt annet er gammelt.

Men her vil et seriøst verksted kunne bedømme mye bedre - etter at motoren er åpnet.

Antagelig ville jeg altså i utgangspunktet bare skiftet de delene som var nødvendig, kanskje ikke engang åpnet de andre sylindrene om feilen kan lokaliseres på forhånd .

 

Kjøre på sakte så lenge trykk og temp er ok:

Du har allerede gjort det et par ganger, å kjøre inn til Bergen til verksted ville jeg sikkert gjort en stille dag. Men ikke på "helgeturer" og slikt.

Da er det i tilfelle viktig å gå sakte, ikke prøve og prøve litt til og litt til.

Men for all del :

! ! ! IKKE LA MEG FORLEDE DEG HER ! ! !

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...