Jump to content

Tapping av ferskvannstank


Dexter

Recommended Posts

Er det nødvendig å tømme ferskvannstanken så lenge båten ligger på sjøen? Har ikke fått tid til dette ennå, og termometeret viser -10 om morgenen...  :eek:

Tanken og slangen bakover ligger i/under vannlinjen, så det burde vel ikke fryse. Men derfra og opp til vasken kan det nok skje ting.  :smiley:

Kranen er av typen med innebygd bryter som starter og stopper pumpen. Bør denne stå åpen etter at tanken er tømt, eller er den åpen hele tiden og brukes kun som en bryter? Mange ting å tenke på som fersk båteier...

Link to post
Share on other sites

Om det enda ikke er for sent  :nono:

Få varme i båten din, tin opp (har sannsynligvis frøset vil jeg tro) tapp av vann etter beste evne, la tappekraner stå opne.

Jeg skiftet ut rørene i min båt i sommer, utrolig hvordan di hadde vokst !, samt blandebetteriet til dusjen der var regulatorfjæren kommet ut og det hele kunne kastes.

Få det gjort jo før jo heller  :nono:

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Får tappe den ned når jeg kommer hjem til helgen. Hvis det ikke er stivfrossent da... Er ikke så bekymret for pumpen, da den ligger så lavt nede i kjølen at sjøvannet burde holde den varm. Er det noe problem for pumpen å stå på kontinuerlig lenge nok til å tømme tanken? Går ut fra at det vil ta litt tid med tanke på den begrensede strålen som kommer ut fra kranen..

Link to post
Share on other sites

En annen løsning er jo å la vannet fra tanken renne ned til kjølsvinet, og la lensepumpen ta det ut derfra.  Den har sikker betydelig større kapasitet en vannpumpen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

.Fremre del av båten har betong til oppunder dørken som ballast, med unntak av et lite rom forrerst som vannpumpen er plassert i. Tanken er plassert helt i baugen under benken. Så jeg må nok benytte vannpumpen for å tappe tanken, da det ikke er passasje bak til der hvor lensepumpen er plassert.

 

Dårlig patent forresten, første gang jeg tok av dørkeplatene for å skifte ledningen fram til vannpumpen viste det seg at hele pumpen stod under vann. Det samme gjorde et tomrom under toalettgulvet. Antagelig så har dette kommet inn over lang tid og samlet seg opp der. Måtte gå i flere uker og fjerne vann, da det piplet sakte men sikkert ut av betongen. Men nå er det heldigvis bortimot tørt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dexter,åssen båt har du?

Tømmer kun hydrofor anlegget ved hjelp av ferskvannspumpa,og lar alle kranene stå åpen.

Har aldri koblet av slangene og blåst med luft

som jeg hører andre gjør.Pumpa har klart det

fint i alle år,tror det er en Jabsco membranpumppe.

Eneste jeg,i all min latskap,tømmer helt er slangene

til dusjen akterut.

Link to post
Share on other sites

Det er en Sagen 730 fra 1979, plastsnekke av den gode gamle typen med en 18hk Sabb 2syl diesel. Det går ikke så fort (6knop), men så har jeg det som regel ikke så travelt heller. Man finner lett roen i slike hastigheter. Men ungene kan jo bli litt utålmodige når den ene havna etter den andre er opptatt, og timene går...

Link to post
Share on other sites

Var i båten i helga, men da var både slanger og tappekran frosset. Men i går ble det mildvær, og da var det tint såpass at jeg fikk tappet av. Det ser ut til at alt fungerer helt fint, noen ganger er heldigvis lykken bedre enn forstanden :yesnod: Men neste år tapper jeg nok ned FØR frosten kommer ja...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...