Jump to content

Edit History

Mizar

Mizar

Gammel tråd, men unødvendig å starte en til... - om bensinkvalitet.

Kan jeg bruke spesialbensin for gressklippere (den for 4-T, uten oljetilseting) på tanken til min 2T Yamaha med autolube, uten å få problemer? Jeg spurte motorverkstedet for min nye Husquarna gressklipper om dette, men han ble da svært formell av seg: "Yamaha anbefaler ikke det".  Det er greitt å være lojal til sin leverandør, men det var heller ikke mulig å få noen faglig begrunnelse eller forklaring på hvorfor det ikke anbefales. Selv da jeg spurte om han som motormann ville FRARÅDE det rent generelt, serverte han monotont det samme svaret. Og han driver også service og salg av båtmotorer så det var neppe for å dekke over "uvitenhet" at han luikket munnen om de tekniske fakta.

Når fagfolk bare slavisk repeterer hva en motorfabrikant "ikke anbefaler", blir jeg automatisk både litt skeptisk og veldig nysgjerrig. For da er det som regel noe som ikke skal sies til alle. -Og det kan jo være rene forretningsmessige grunner og ingen tekniske grunner til slikt.

-Så altså - er det noen som VET hva som kan være problemet- rent teknisk- FINNES det et slikt problem med å bruke ren alkylatbensin på en totaktsmotor som har autolube? - Og i såfall hva?

Det anbefales jo å kjøre slik bensin i gressklippere før de settes bort for vinteren. Så da tenkte jeg at kanskje det var bra for en påhengsmotor også, jeg da.

Mizar

Mizar

Kan jeg bruke spesialbensin for gressklippere (den for 4-T, uten oljetilseting) på tanken til min 2T Yamaha med autolube, uten å få problemer? Jeg spurte motorverkstedet for min nye Husquarna gressklipper om dette, men han ble da svært formell av seg: "Yamaha anbefaler ikke det".  Det er greitt å være lojal til sin leverandør, men det var heller ikke mulig å få noen faglig begrunnelse eller forklaring på hvorfor det ikke anbefales. Selv da jeg spurte om han som motormann ville FRARÅDE det rent generelt, serverte han monotont det samme svaret. Og han driver også service og salg av båtmotorer så det var neppe for å dekke over "uvitenhet" at han luikket munnen om de tekniske fakta.

Når fagfolk bare slavisk repeterer hva en motorfabrikant "ikke anbefaler", blir jeg automatisk både litt skeptisk og veldig nysgjerrig. For da er det som regel noe som ikke skal sies til. -Og det kan jo være rene forretningsmessige grunner og ingen tekniske grunner til slikt.

-Så altså - er det noen som VET hva som kan være problemet- rent teknisk- FINNES det et slikt problem med å bruke ren alkylatbensin på en totaktsmotor som har autolube? - Og i såfall hva?

Det anbefales jo å kjøre slik bensin i gressklippere før de settes bort for vinteren. Så da tenkte jeg at kanskje det var bra for en påhengsmotor også, jeg da.

Mizar

Mizar

Kan jeg bruke spesialbensin for gressklippere (den for 4-T, uten oljetilseting) på tanken til min 2T Yamaha med autolube, uten å få problemer? Jeg spurte motorverkstedet for min nye Husquarna gressklipper om dette, men han ble da svært formell av seg: "Yamaha anbefaler ikke det".  Det er greitt å være lojal til sin leverandør, men det var heller ikke mulig å få noen faglig begrunnelse eller forklaring på hvorfor det ikke anbefales. Selv da jeg spurte om han som motormann ville FRARÅDE det rent generelt, serverte han monotont det samme svaret.

Når fagfolk bare slavisk repeterer hva en motrfabrikant "ikke anbefaler", blkir jeg automatisk litt skeptisk. Da er det som regel noe som ikke skal sies. -Og det kan jo være rene forretningsmessige grunner og ingen tekniske grunenr til slikt.

Mizar

Mizar

Gammel tråd, men unødvendig å starte en til... - om benisn.

Kasn jeg fylle speialbensin for gressklippere (4-T uten oljetilseting) på tanken til min 2T Yamaha med autolube, uten å få problemer? Jeg spurte motorverkstedet for min nye Husquarna gressklipper om dette, men han ble da svært formell av seg: "Yamaha anbefaler ikke det".  Det eer greitt å være lojal til sin leverandør, men det var heller ikke mulig å få noen begrunnelse eller forkalring på hvorfor. Når fagfolk bare slavisk repeterer hva en motrfabrikant "ikke anbefaler", blkir jeg automatisk skeptisk. Da er det osm regel noe som ikke skal sies. -Og det kan jo være rene forretningsmessige grunner og ingen tekiske grunenr til slikt.

-Så altså - er det noen som VET hv a som kanv ære problemet- rent teknisk- FINNES det et slikt problem med å bruke ren alkylatbensin på en totaktsmotor som har autolube? - Og i såfall hva?

• Create New...