Jump to content

Kan et Supercool kjøleaggregat bygges inn i en Igloo kjøleboks?

NovaMan

Recommended Posts

Hei

Jeg har lurt på å sette inn en av de største Igloo kjøleboksene (ca. 120 liter) på akterdekket i min Bayliner, og samtidig kunne bruke den som en benk. Denne kjøleboksen har ikke noe innebygget kjøleaggregat, så da lurte jeg på å forsøke å bygge inn fks. et Supercool aggregat.

igloo_boks.jpg

supercool.jpg

Er det noen som har forsøkt noe slikt og vet hvordan resultatet blir? Et poeng er at boksen må være portabel slik at jeg kan ta den ut av båten ved behov. Har disse Supercool aggregatene kapasitet nok til en så stor boks? Jeg vil jo kunne kombinere kjølingen med å legge inn frosne vannflasker e.l., men på lengre turer er det lite tilgang til slike ting.

mvh.

Bayman

Nei, den på bildet har ikke kapasitet nok til 120L.

Til ditt bruk hadde jeg helt klar valgt en kompressoerboks. Om du kan bruke en kompressor på din Igloo bok vet jeg ikke. Foreslår at du ringer Termomarin og snakker med dem om du kan montere en Compact kompressor i boksen din. Den skal passe i samme hullet som et Supercool aggregat.

www.termomarin.no

Redigert av OLPI (see edit history)

Et slikt Peltier element kjølemaskineri trekker minst 5 Amp og har svært lav kapasitet (må kjøre hele tiden). En kjølekompressor dermot drar rundt 2-3 Amp og kjører kanskje 1/3 av tiden. Vi kommer da ned i under en 1 Amp i snittforbruk, det er 1/5 av forbruker pluss at du får noe som funker. Jeg har personlig prøvd begge dere og det var absolutt arbeidet verd å installere kjølekompressor.

Ole

Ole
S/Y Algol

Et slikt Peltier element kjølemaskineri trekker minst 5 Amp og har svært lav kapasitet (må kjøre hele tiden).

Fullt så ille er det ikke, det slår seg nå av innimellom! Men et snittforbruk på 2 til 2,5A må du regne med. Mitt Supercool kjøleskap ligger i alle fall deromkring...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Så en boks som fks. nedenfor mener dere er bedre? Mvh. BayMan

kjoel_fryseboks_isotherm_50_ltr__portabel_610269631_0.jpg

Ja! Jeg har selv tilsvarende boks (mener den er på 42 liter, ikke 50). Den har et lite lokk i det store også. Jeg benytter den også til sittebenk, men passer på ikke å sitte på den lille lokket. Vet ikke hvor mye det tåler. Boksen har jeg nå brukt i 2 sesonger og den er helt topp. Den bruker en del strøm når den går (5A), men den har lange "hvileperioder". Vanligvis går den ca 1/5 av tiden og hviler 4/5 av tiden. Er det veldig varmt kan den hende den går 1/4 og hviler 3/4. Har målt den en del ganger. Jeg bruker den mest til drikkevarer, og det er veldig kjekt med det lille lokket i det store.

Redigert av OLPI (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...