Helge Startet 18.August.2008 Del på Facebook Startet 18.August.2008 (redigert) Jeg tenkte å dele et lite tips til de som kan være interessert i dette til sin egen Skibsplast 655 eller annen daycruiser med påhengsmotor som er ganske dypt integrert i båtens "hekk". I sommer monterte jeg nemlig snap-davit på min Skibsplast 655. Dette høres kanskje i utgangspunktet rett fram ut, men når man vet hvordan de vanlige snap-davit-festene ser ut, ser man fort for seg at dette er et problem på båter med påhengsmotor stikkende ut bak. Det fine med Skibsplast 655 (og muligens noen andre daycruisere?) i så måte, er at påhengsmotoren er ganske dypt integrert mellom to badeplattformer på hver side av påhengeren. Om man i tillegg bruker forlengede snap-davit'er kommer faktisk gummibåten bak påhengeren med ok klaring/margin. På min 655 med Suzuki DF140 kan jeg trimme motoren opp hele trim-området og vel så det med gummibåten i snap-davit'ene uten at motoren eller kontrollstrålen fra motoren kommer bort i gummibåten. Men tilte opp motoren av vannet kan jeg ikke gjøre uten å ta av gummibåten. På min Suzumar 265 må jeg hekte av rotoften da den ellers har en tendens til å løsne og falle i vannet når gummibåten fraktes i snap-davit. For å slippe å alltid ha på slik forlengede snap-davit "horn" bak på båten hele tiden, monterte jeg først Weaver sine hurtigfester på 655'en så bøylene settes på og tas av på få sekunder. Det ser jo litt spesielt ut med en gummibåt på 270 cm bak på en såpass liten båt som en daycruiser, men så lenge det fungerer flott så.... Gummibåten virker ikke fullt så ruvende med kalesjen på 655'en heller. Jeg har for min del slept en del på joller både gummibåt og Pioner235, i hovedsak med gode erfaringer, men dette ble noe helt annet! Det var en person som ikke kunne dy seg for kommentarer om "seil" og "drivanker" i sommer, men etter en tur ombord ut på fjorden med gummibåten på hekken var han meget positiv Redigert 18.August.2008 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
roesok Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Det var en person som ikke kunne dy seg for kommentarer om "seil" og "drivanker" i sommer, men etter en tur ombord ut på fjorden med gummibåten på hekken var han meget positiv Hadde samme tanker da jeg så ekvipasjen. Smart anordnet, men med så stort vindfang hadde jeg trodd det ville merkes på fart og forbruk. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Helge Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) ... men med så stort vindfang hadde jeg trodd det ville merkes på fart og forbruk. Slett ikke mulig å merke noe i vår båt på motorkraft og akselerasjon så lenge vi holder oss under 25 knop med gummibåten i snap-davit'ene. Men jeg vil forvente det merkes rundt toppfart uten at jeg har testet dette. Vi har ikke foretatt nøyaktige målinger av drivstofforbruk, men har heller ikke lagt merke til noen økning i forbruket i sommer. Derfor regner jeg med at forbruket ikke øker så veldig mye bare man holder moderat fart (farten er vel her alfa og omega). Vår marsjfart ligger som regel bedagelig mellom 20 og 25 knop selv om båtens maksfart er i området 35 til 37 knop (avhengig av hvilken propell jeg har på). Redigert 19.August.2008 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.