Jump to content

Mast på doghoset

jorhei

Recommended Posts

Hei!

Har et spørsmål angående mast på min snekke. Det fulgte med en veldig sliten og ødelagt mast som skal stå på doghouse taket. Denne er ubrukelig og jeg lurte på om dette er noe man får kjøpt?

I så fall hvor får man kjøpt det og hva koster det?

Eller er det mulig å lage det selv?

Legger ved et bilde hvor dere kan se hva slags mast det er snakk om ( er ikke min båt):

4117056_1_0_my_pictures_hoved.jpg  

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Dette burde være enkelt å lage selv det du trenger er en 36x123, en stikksag eventuelt handsag, en høvel og sandpapir. Kjenner du noen som sveiser eller noen som kjenner noen får du de tiil å lage et festebeslag til deg i rustfri eller aluminium. Om den kan kjøpes vet jeg ikke men det er vel ikke utenkeligg men får du den slik at den passer din båt da

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Dette burde være enkelt å lage selv det du trenger er en 36x123, en stikksag eventuelt handsag, en høvel og sandpapir. Kjenner du noen som sveiser eller noen som kjenner noen får du de tiil å lage et festebeslag til deg i rustfri eller aluminium. Om den kan kjøpes vet jeg ikke men det er vel ikke utenkeligg men får du den slik at den passer din båt da

Vet ikke om jeg får en som passer min båt. Hva slags treverk bør jeg benytte da?

Tenkte jeg kunne be bestefar om litt hjelp jeg. Han er flink til sånt og så er han pensjonist og har masser av tid..........

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

Skal man først bruke tid på å lage en ordentlig liten pyntemast   -   da er teak det eneste fornuftige materialet å bruke. Spander de ekstra kronene og sørg for at den får minst 10 strøk med Benarolje, så har du en fin mast   -  til minne om din bestefar  -   i minst 20 år....

mvh

Poseidon

Veldig god ide det der Poseidon, men du har vel ikke tilfeldigvis peiling på hvor mye det vil koste i teak?

Veldig god ide det der Poseidon, men du har vel ikke tilfeldigvis peiling på hvor mye det vil koste i teak?

Nei, noen pris er ikke godt å gi  -  det kommer mest an på hvilke dimensjoner du ser for deg.

Men teak er dyrere enn mange andre materialer og du må nok regne med noen hundrelapper hvis den kjøpes på vanlig måte.

Alternativet er å ha øynene åpne for noe brukt teak; som f.eks fra en gammel vinduskarm, en garasjedør, et rekkverk eller hva du måtte komme over.....

Lykke til!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Pris på den lokale byggmakkeren er 292,- pr lm teak for uhøvlet 50x100

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Pris på den lokale byggmakkeren er 292,- pr lm teak for uhøvlet 50x100

Takk for opplysningen. Da vet jeg jo alt jeg trenger. Gjenstår bare en ting og det er å spørre bestefar om han har lyst til å hjelpe til å lage en. Men det er nok det minste problemet for han har sagt seg villig til å hjelpe til med all hjelp vi kunne trenge på båten!

Igjen takk for mange gode svar/tips!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...