Verrie Startet 18.August.2008 Link til dette innlegget Startet 18.August.2008 Jeg har bred erfaring med Tec7, som jeg synes er et flott produkt til liming av tre mot tre. Jeg brukte også Tec7 for å lime tre mot stål, med dårligere resultat. Stålet er malt. Hva er deres erfaring/hva er best for å lime tre og plast mot malte flater av stål ? Sitér dette innlegget Link to post
MartinN Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Epoxy! Det limer så det suser.. Husk at epoxy ikke er elastisk slik som Tec7.. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Har god erfaring med PL400. Synes denne limer bedre enn Tec og sika, men dette er kun min personlige meining. er vel kommen en annen variant - PL600? Denne skal vist vere enda sterkere... Sitér dette innlegget Link to post
Hawken Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Jeg brukte et produkt som heter Rotabond 2000 for en del år siden (1996). Mener å huske at dette limte 90kg pr cm2. Produktet finnes fortsatt, og er kanskje enda bedre i dag http://shop.frimann.no/butikk/main.aspx?pa...amp;artno=34454 Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Spørsmålet om hva som limer best tre mot stål er kurrant nok, men det blir egentlig helt feil å spørre slik. De fleste tresorter er enkle å lime, det samme gjelder stål. Noen stålkvalitete slik som syrafast medfører dog en noe dårligere adhesjon enn hva som oppnåes mot svartstål. Du sier at du skal lime mot en malt stålflate, dette medfører da at du i praksis ikke limer tre mot stål, men tre mot en maling. Du er da avhengig av at limet har adhesjon mot den malingstypen du skal lime mot. Spørsmål som er mer relevante når du skal finne et lim til ditt formål er: Hvor stor elastitet kreves(forskjellig utvidelse på tre og stål ved temperartursvingninger), hvor høy varme blir det utsatt for, blir det stor kjemisk belastning(salvann-såper-oljer) og hvor stor styrke kreves(dette er ett kompromiss mellom adhesjon og kohesjon). Kort forklaring på adhesjon/kohesjon: Adhesjon er styrken du kan belaste limingen pr. kvadratmillimeter limt overflate før limet slipper overflaten, kohesjon er styrken du kan belaste limingen pr. kvadratmillimeter limt overflate før limet ryker "inne i limfilmen". Jo høyere fleksibilitet limet har, jo mer av kreftene som virker på adhejonen opptaes i selve limproduktet og man har mindre sjans for adhesjonsbrudd. I den andre enden finner man lim med lav elastitet, limet ser tilsynelatende "sterkt" ut, men kreftene som virker på adhesjonen(overflaten) blir større og kravet til høy adhesjon blir viktig. Det som blir viktig for deg er da en viss elastitet siden treverk og stål utvider seg forskjellig, ett lim som har god adhesjon til malingen som er benyttet, ett lim som tåler de påkjenninger det blir utsatt for slik som kjemikalier og temperatur. Husk at jo større overflate som skal limes med materialer som utvider seg forskjellig, jo mer elastitet kreves av limet. Tech7 er elastisk, men ikke høy-elastisk. Epoxy er definnitivt lite elastisk. Polyurethan 1 eller 2 komponent kan være både elastisk, hard elastisk og hardt. Hvis du skriver litt mer om formålet er det enklere å gi en anbefaling på hva du kan gjøre limprøver med. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Verrie Svart 19.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Interessant det du skriver. Formålet er montasje av benker, innredninger på flate dekk, og tenker det i første omgang rammeverket som limes fast til stålet. Innredningene er naturligvis eksponert for sol/varme, mens stålet ikke er det, slik at temperaturforskjellen kan være temmelig stor. På horisonale flater forsøker jeg å feste skruer i stålet, med gjengede popnagler. Årsaken til at jeg nevner malte flater, er av slike årsaker som du nevner, at det er lim mot maling og tre som er forskjellen. Men min erfaring i forhold til Tec7 mellom eik ubehandlet og malt stålflate ikke holdt lenge. Denne var riktignok eksponert for vindkrefter da strikk til le-trekk var festet i denne. Noe av det rammeverk som nå skal limes vil bli behandlet med epoksy før liming mot stål. Er dette tilfredsstillende beskrivelse for å få råd om hva jeg skal bruke ? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Først og frems er jeg litt nysgjerrig på hva som feilet i limingen mellom ubehandlet eik og malt stål. Satt det lim igjen på begge materialene slik at du fikk et kohesjonsbrudd eller slapp limet til en av materialene ? Når det gjelder liming av innredning ville jeg ikke tro at et produkt som Tech7 blir så feil, men du må selvfølgelig teste mot den epoxyen du behandler treverket med samt malingen du har på stålet. Det du gjør er å lime en liten bit, la limet herde i 7 døgn (det er minimum for en fullgod herding av et sliktr produkt). Deretter tar du en rørleggertang eller lignende og drar i trebiten helt til du har slitt den av. Det skal da sitte igjen lim på begge materialer(du får et kohesjonsbrudd). Hvis den ene av materialene blir ren for lim har du fått et adhesjonsbrudd og det er ikke ønskelig. Du må selvfølgelig vurdere hvor stor belastning som må til før du eventuelt får et adhesjonsbrudd, men erfaring tilsier at kreftene som må til før det løsner, gradvis blir mindre ettersom limingen får noen måneder og år på baken. Det optimale er derfor at det sitter lim igjen på begge flater. Hvis det er eik du skal lime denne gang kan eik være trøbblete og kan kreve en primer. Tech7 har ikke dette i sortimentet, men Sika har en rekke primere til sine elastiske lim. Du kan også gjøre forsøk med et produkt som heter "Macroplast 7226". Dette er en en-komponent flytende polyurethan med langt lavere elastitet enn disse patron-limene som f. eks. Tech7. Fordelen med dette produktet er at det sveller/ekspanderer under herding og derav trenger inn i treverket. Dette medfører at du må stemple fast limingen under herding(de første 24 timene). Limet er fullherdet ettter 7 døgn i normalklima. Dette produktet får du kjøpt hos de aller fleste caravanverksteder, eller du kan bestille det HER . Dette limet tilfredstiller D4, det vil si at det tåler kokende vann.....og fukt forøvrig. Benyttes i tonnevis i fremstilling av Sandwitch i forskjellige sammenheng(skips-skott, lastebilpåbygg etc.) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
BMP Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Har limt en del tre mot malt stål med PL400 og det sitter som bare det. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 19.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Jeg setter stor pris på engasjementet. Takk. Du spør om hvor Tec7 limet slapp, og det var på stålet. All lim satt igjen på eika. Jeg skal teste slik du anbefaler, samt prime som anbefalt. PL400, dette har jeg tidligere ikke noe erfaring med, men har hørt det er noe grisete og arbeide med ? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 (redigert) PL400 er et løsemiddelbassert monteringslim. Dette produktet har slått veldig ann på sør-vestlandet noe som skyldes at importøren har tilhold i Stavanger. Helt ærlig så er dette produktet utviklet for montering av veggplater etc. i byggningsindustrien og har først i det siste blitt markedsført til maritimt bruk. Produktet er eldgammel teknologi som fremdeles fungerer. Vær dog meget obmerksom ved bruk i forbindelse med mykgjorte plaster fordi PL400 inneholder en del mykgjørere selv og man vil da lett kunne få migrasjon av disse mellom plasten og limet. Dette ødelegger limingen. Når det gjelder limingen din Verrie, fulgte malingen med limet, eller satt den igjen på metallet? (spørmålet har med adhesjonen til malingen å gjøre, det er nemmelig mulig du bare skal pusse bort malingen der limet påføres så er det fritt frem med Tech7 eller lignende produkter). Jeg ivrer veldig for et produkt som har litt større fleksibilitet enn Tech7 og det er et produkt du får kjøpt hos Montèr, Produktet heter Unifix og koster kr. 89,- pr. 290ml. tube (Nei, jeg jobber ikke for Montèr, men for en Europeisk limprodusent som fyller mange produkter på forskjellige "brands". Slik er det, få produsenter og mange merker) Redigert 19.August.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Verrie Svart 19.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Denne europeiske kontakten, har de også limprodukter? Dersom du ikke ønsker å skrive noe om det i åpent forum, kan du gjerne sende meg IM. Men jeg ser ikke noe galt i at du skriver det i "offentlighet" så lenge du tydeliggjør at du har interesser i nevnte selskap. Pris ser jeg ikke så veldig på, fordi det som regel koster mer å måtte gjøre jobben 2 ganger...... Når det gjelder maling som følger med eller ikke, så har jeg ikke erfart at maling følger med ved bruk av Tec7. Men på en annen side, jeg kjøpte ledningsklammer i plast på Clas Ohlsson, og disse falt av etter et par døgn og der fulgte malingen etter........ Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Har sendt deg en IM Verrie Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.