Superkul Startet 18.August.2008 Del på Facebook Startet 18.August.2008 jeg har 1 batteribank til start (24 volt) og en (24 volt) forbruk med hver sin dynamo, vil utvide forbruksbanken med et sett til men da blir det en dynamo og det går vel dårlig ?? tror den er på 60 eller 70 amp hva kan jeg bruke mellom som vipperele eller hva det heter og hvordan kobler jeg det - og ikke minst hvor får jeg kjøpt det til en grei penge?? batt banken er på 2x 110 amp og skal ha ca tilsvarende Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 hmmmmm ingen som har peil??? innbilte meg at det var mange som hadde flere batt banker med skillegreier imellom ??? jeg har sett på maritim og div andre båtshopsteder men finner ikke ut av det Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Dreamer Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Du trenger ikke skillerele for å øke kapasiteten. Du kan bare koble det nye batteriet i parallell med det gamle, så vil du øke kapasiteten. Hvis det nye og det gamle forbruksbatteriet er forskjellige, vil de lades litt forskjellig. Hvis de to gamle batteriene er like store, kan du benytte de to til forbruksbank, og bruke det nye til startbatteri (vil fungere hvis de to gamle batteriene er noenlunde like). Lykke til! Redigert 19.August.2008 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 her finner du Skillediode 1xGen 3xBatteri for en grei penge og god service Sitér dette innlegget Link to post
oro Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Kanskje dette kan være noe? Har montert tilsvarende for 12v i min båt med en dynamo og to batterier http://maritim.no/product.aspx?id=22907&am...upkey=006002120 Redigert: Dette var visst kun på 100A......... Mvh Øivind Redigert 19.August.2008 av DRACO 21 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Jeg antar at horg kanskje tenker på denne: DI90A3 Skillediode 90A 1xGen 3xBatteri. Det er jo greit å bruke en strømskiller med tre uttak hvor to av uttakene et til adskilte batteribansker. Antar at du har tenkt endel gjennom dette. Jeg kjenner ikke til hvor mye spenningen reduseres i dette skillereleet. Den nye generasjonen skilledioder som er utviklet av Sterling oppgis å ha et spenningsfall på mindre enn 0.1 volt for 12-volt anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) forbruksbanken min er på 2 x 12 volt batteri og er koblet til 24 v på skilledioden er det maks 3 batteri?? jeg får jo 4 ........ eller regnes det som 2 siden de er koblet som 24?? amp som er oppgitt x 3 batt er det amp fra dynamo??? jeg har bare 70 a Redigert 19.August.2008 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
roaldbj Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Når du kobler to 12 v batterier i serie får du èn bank på 24 v. Det kan være lurt å investere i en batteriskiller som tåler mer enn nåværende dynamo gir - det kan jo være at du anskaffer kraftigere dynamo senere? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Hvorfor ikke bare gjøre som Dreamer sier og koble inn et ekstra sett batterier i parallell med den gamle forbruksbanken? Du må jo ikke koble inn verken rele eller skillediode. Hvis du da ikke er ute etter å bruke mest mulig penger og legge ned masse arbeide. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 forbruksbanken min er på 2 x 12 volt batteri og er koblet til 24 vpå skilledioden er det maks 3 batteri?? En batteribank blir da 2 stk 12 batteri som er koblet i serie til 24 V. Da vil du kunne ha 2 slike og batteribank for start. Da har du enda et uttak ledig. amp som er oppgitt x 3 batt er det amp fra dynamo??? jeg har bare 70 a (80 Ampere som er oppgitt for dynamo er da den maksimale strømmen dette releet tåler fra hver dynamo. Når du har maks 70 Ampere dynamo skulle det gå bra. Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 hmmmmm ingen som har peil???innbilte meg at det var mange som hadde flere batt banker med skillegreier imellom ??? jeg har sett på maritim og div andre båtshopsteder men finner ikke ut av det Et skillerele vil alltid gi noe spenningstap og dermed ikke optimal ladning. Bruk heller et spenningstyrt rele. De vil koble sammen batteribankene under ladning (dvs når motor går og dynamo leverer spenning over ca 13.7 volt) og skille dem automatisk når dynamo stopper (spenning går under 12.8 v). Se linken. Dette selges på Maritim og de fleste norske båtbutikker. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Skillerele med dioder vil gi spenningsfall under lading. Jeg har 60 Ah start og 230 Ah forbruk og bruker det BEP spenningsstyrt rele som det henvises til ovenfor. Funker helt OK. Redigert: Er usikker på om dette releet kan skaffes for 24 v anlegg. Redigert 19.August.2008 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Hvorfor skal man bruke et skillerele til å skille forbruksbanken i to deler? Hvordan skal man da klare å bruke av den halvparten man skiller vekk når motoren stoppes? Startbanken er jo allerede adskilt og har egen dynamo. Hvorfor skal man bruke en diodesplitter og skille en forbruksbamnk i to? Igjen. Hvordan skal man da kunne bruke av den delen man skiller vekk? Jeg bare spør, og så kan de som vil skille forbruksbanken i 2 forklare hvordan dette skal funke. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Hvis det er slik at jab skal ha to batteribanker som lades av en dynamo, og ønsker å skille batteriene når motoren stopper, må han ha en eller annen for for rele (eller bryter). Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 hmmmmmm hehe mye å tenke på han jeg kjøpte båten av sa at 1 dynamo ikke klarer å lade 2 banker..... så derfor var det tenkt å skille på disse men nå må jeg tenke på hvordan jeg skal få strømmen ut fra di forskjellige bankene ...... kansje jeg skal bare prøve å koble 2 banker på den ene å se?????? da blir det ca 440 amp tilsammen og da burde vel 2-3 timers kjøring holde til og lade di???? (hvis di ikke er tomme da) hva kan skje galt?? det knekker vel ikke dynamoen?? eller blir den overbelastet og går fortere?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Dreamer Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Her fikk du mange forskjellige (og forvirrende) svar. Alle har nok ikke lest spørsmålet godt nok. Jeg foreslår at du leser innlegg nr 3 og 9 og glemmer resten. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) enig - da kobler jeg det sammen med mindre noen mener det knekker dynamoen Redigert 19.August.2008 av jab (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 20.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2008 i samme slengen : går det an å koble seg på 24 volt banken med 12 volt??? dvs ta fra det ene batteriet???? vil prøve å legge opp en kurs til dekoder og tv så det ikke detter ut / går gjennom 24 til 12 volt omformeren?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
roaldbj Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Når du paralellkobler 24 volt batteribanker må du alltid sørge for at hver enhet er 24 volt. Normalt oppnår du dette ved alltid å koble to 12 volts batterier i serie og deretter paralellkoble disse til de andre forbruksbatteriene som består av 2 x 12 volt batterier i serie. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 20.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2008 øøøøøøøøøø det ble litt greskt kan man koble og ta ut 12 volt fra en 24 volt bank eller ikke???? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Nemo Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Ja det er bare å ta ut fra minus og 12 V på det ene batteriet. Nå kan dette batteriet bli ekstra belastet avhengig av hvor mye du tar ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Hvis du kobler deg inn på det ene av to batterier i en seriekoblet bank vil du få 12 volt, men banken tåler normalt ikke dette særlig lenge. Batteribanken blir både skjevlastet og skjevladet med en slik løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 (redigert) Hva med å bare øke kapasiteten på den batteribanken du har til forbruk nå? Eller er det vanskelig i forhold til plassen? Varta har f.eks. noen fine 12v forbruksbatterier for båt/RV på 230Ah som er 52x27x24cm (vare# 968 001 000 3100) Hvis de batteriene du har nå begynner å bli noen år og ladesystemet ellers fungerer fint er dette den aller beste løsningen synes jeg. For 12volts utstyr ville jeg brukt en ladeskiller på kretsen til startbatteriet (regner med dette er 12v?) og hatt et eget forbruksbatteri på denne til en egen 12v kurs ombord - f.eks et av de 'gamle' du har nå. *edit* Leste en gang til og så at også starterbanken din var 24v.. er vel greiest å fortsette med omformer for å gjøre det enkelt da, f.eks. en slik eller to - men regner med du har fra før. Trenger du flere watt enn en slik leverer i en kort periode, f.eks. til en vinsj el.l. så er det ikke noe i veien for å trekke dette fra ene forbruksbatteriet. Redigert 20.August.2008 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 23.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2008 nå har jeg koblet opp 2 st 12 volt batterier mot det gamle så da er jeg spent på om lader og dynamo klarer med det Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Superkul Svart 24.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2008 både ladern til landstrøm og dynamoen lader så det griner så da er jeg reddet så langt Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.