Jump to content

hvordan koble 2 batteribanker sammen med skillerele?

Superkul

Recommended Posts

jeg har 1 batteribank til start (24 volt) og en (24 volt) forbruk med hver sin dynamo,

vil utvide forbruksbanken med et sett til men da blir det en dynamo og det går vel dårlig ?? tror den er på 60 eller 70 amp

hva kan jeg bruke mellom som vipperele eller hva det heter og hvordan kobler jeg det - og ikke minst hvor får jeg kjøpt det til en grei penge??

batt banken er på 2x 110 amp og skal ha ca tilsvarende

Du trenger ikke skillerele for å øke kapasiteten. Du kan bare koble det nye batteriet i parallell med det gamle, så vil du øke kapasiteten. Hvis det nye og det gamle forbruksbatteriet er forskjellige, vil de lades litt forskjellig. Hvis de to gamle batteriene er like store, kan du benytte de to til forbruksbank, og bruke det nye til startbatteri (vil fungere hvis de to gamle batteriene er noenlunde like). Lykke til!

Redigert av Dreamer (see edit history)

Jeg antar at horg kanskje tenker på denne: DI90A3 Skillediode 90A 1xGen 3xBatteri. Det er jo greit å bruke en strømskiller med tre uttak hvor to av uttakene et til adskilte batteribansker. Antar at du har tenkt endel gjennom dette. Jeg kjenner ikke til hvor mye spenningen reduseres i dette skillereleet. Den nye generasjonen skilledioder som er utviklet av Sterling oppgis å ha et spenningsfall på mindre enn 0.1 volt for 12-volt anlegg.

forbruksbanken min er på 2 x 12 volt batteri og er koblet til 24 v

på skilledioden er det maks 3 batteri??

En batteribank blir da 2 stk 12 batteri som er koblet i serie til 24 V. Da vil du kunne ha 2 slike og batteribank for start. Da har du enda et uttak ledig.

amp som er oppgitt x 3 batt er det amp fra dynamo??? jeg har bare 70 a

(80 Ampere som er oppgitt for dynamo er da den maksimale strømmen dette releet tåler fra hver dynamo. Når du har maks 70 Ampere dynamo skulle det gå bra.

hmmmmm ingen som har peil???

innbilte meg at det var mange som hadde flere batt banker med skillegreier imellom ???

jeg har sett på maritim og div andre båtshopsteder men finner ikke ut av det

Et skillerele vil alltid gi noe spenningstap og dermed ikke optimal ladning. Bruk heller et spenningstyrt rele. De vil koble sammen batteribankene under ladning (dvs når motor går og dynamo leverer spenning over ca 13.7 volt) og skille dem automatisk når dynamo stopper (spenning går under 12.8 v).

Se linken. Dette selges på Maritim og de fleste norske båtbutikker.

/Øystein

Hvorfor skal man bruke et skillerele til å skille forbruksbanken i to deler?

Hvordan skal man da klare å bruke av den halvparten man skiller vekk når motoren stoppes?

Startbanken er jo allerede adskilt og har egen dynamo.

Hvorfor skal man bruke en diodesplitter og skille en forbruksbamnk i to?

Igjen. Hvordan skal man da kunne bruke av den delen man skiller vekk?

Jeg bare spør, og så kan de som vil skille forbruksbanken i 2 forklare hvordan dette skal funke.

hmmmmmm hehe :crazy:

mye å tenke på

han jeg kjøpte båten av sa at 1 dynamo ikke klarer å lade 2 banker..... så derfor var det tenkt å skille på disse men nå må jeg tenke på hvordan jeg skal få strømmen ut fra di forskjellige bankene ...... :crazy:

kansje jeg skal bare prøve å koble 2 banker på den ene å se??????

da blir det ca 440 amp tilsammen og da burde vel 2-3 timers kjøring holde til og lade di???? (hvis di ikke er tomme da)

hva kan skje galt?? det knekker vel ikke dynamoen?? eller blir den overbelastet og går fortere??

Hva med å bare øke kapasiteten på den batteribanken du har til forbruk nå? Eller er det vanskelig i forhold til plassen?

Varta har f.eks. noen fine 12v forbruksbatterier for båt/RV på 230Ah som er 52x27x24cm (vare# 968 001 000 3100)

Hvis de batteriene du har nå begynner å bli noen år og ladesystemet ellers fungerer fint er dette den aller beste løsningen synes jeg.

For 12volts utstyr ville jeg brukt en ladeskiller på kretsen til startbatteriet (regner med dette er 12v?) og hatt et eget forbruksbatteri på denne til en egen 12v kurs ombord - f.eks et av de 'gamle' du har nå.

*edit* Leste en gang til og så at også starterbanken din var 24v.. er vel greiest å fortsette med omformer for å gjøre det enkelt da, f.eks. en slik eller to - men regner med du har fra før. :smiley:

Trenger du flere watt enn en slik leverer i en kort periode, f.eks. til en vinsj el.l. så er det ikke noe i veien for å trekke dette fra ene forbruksbatteriet.

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...