roesok Startet 18.August.2008 Link til dette innlegget Startet 18.August.2008 (redigert) Det går mot mørkere høstkvelder, og dermed mer bruk av lanterne. Husker fra i fjor at topplanternen på vår Skibsplast 655 blendet så kraftig i mørket at det var plagsomt, og hindret sikten forover. Vet det finnes noen skjermer som kan settes bak topplanternen for å hindre dette. Noen som har erfaring med det og vet hvor det kan skaffes? Tenker da spesielt til Skibsplast 655, men dette er vel et generelt problem for båter der topplanternen ligger i synstfeltet. Den aktuelle lanternen er Hella, mod. 3562. Redigert 18.August.2008 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Penny Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Vet ikke om noen ferdiglagede, men det er da ikke veldig mye jobb å lage selv? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Hva med å klippe/knekke til en skjerm i aluminium noenlunde slik denne: http://www.maritim.no/product.aspx?id=1214...upkey=011012013 (dvs. minus foten)? Er ikke sikker på hvordan lanterna er festet inn på toppen av vindskjermen på SP655, men foreslår i alle fall å montere lanterna på en "L" av egnet materiale som skjermer for direkte skinn bakover samt sørger for at lanterna ikke lyser opp fordekket. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 (redigert) jeg så på hjemmesidene til skibsplast hvordan den var montert Tror ikke du får noen skikkelig løsning på dette uten å kjøpe targabøyle. Redigert 18.August.2008 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Hadde samme problemet selv for noen år siden. Lagde en skjerm av en slepekrok-kopp som jeg sagde et vindu i for at lyset skulle komme ut. Var så heldig at den passet perfekt på lanterna. Verd å prøve?... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Dette er et meget vanlig problem og merkelig at ikke produsentene gjør noe med dette! Hadde tidligere en Ibizia og da hadde topplanternen en slik plate som du etterspør, men vet ikke om de bruker disse enda. Kan ikke si at det egentlig løste problemet, men kanskje bedre enn den løsningen du har nå? Husk at du da må montere en lanterne til på hekken slik at du også er synlig bakfra. På båten jeg har nå, samt den forrige, så hadde/har jeg rundtlysende lanterne på stang på hekken som kun monteres ved bruk (bajonettinnfestning), synes det fungerer greiest. Legger ellers merke til at svært mange båter kun bruker rød/grønn lanterne om natten og det skyldes vel både for å unngå å bli blendet samt at det jo kan være problemer med disse lanternene på stang hvor kontakten er dårlig eller noen har brukt de til å holde seg fast i! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MT. Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Kjøpte den minste av blendeskjermene på Maritim. http://www.maritim.no/product.aspx?id=1725...upkey=006002073 Får fortsatt litt skinn i retur fra relingen, men anslår likevel forbedringen til over 95%... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Får fortsatt litt skinn i retur fra relingen, men anslår likevel forbedringen til over 95%... har sett 'garvade' mörkernavigatörer som tape'r insiden av pulpiten med svart el-tape, för o minske reflekserne........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
LM 605 Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Lanterneopplegget på mange nye moderne båter i dag er helt håpløse. Det er nok mange som får seg en skikkelig aha opplevelse når de skrur på lanternebryterne en mørk natt, de ser ingenting, kun gjennskinnet i fra topplanternen . Det er jo ikke rart man ser mange båter etter mørkets frembrudd med kun sidelanternene tent? Hadde en snekke for en del år siden (Marex 24), som jeg fikk laget en helt ny lanternebøyle til på SAP. Der målte jeg nøyaktige mål til en ganske stor skjerm under topplanterna slik at ingen lysstråler ga noe irriterende gjennskinn på dekket under mørkekjøring. Dette fungerte helt 100%, så det var som en lek å kjøre i mørket. Tror mange båtprodusenter ikke prioriterer dette så veldig høyt, i og med at der er ikke så mange som kjører i mørke. Men som en annen innskriver sier, er nok på en skjærgårdsjeep/daycruiser den beste løsningen en lang mast akter. Da blir man vel minst blendet tross alt? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Da blir man vel minst blendet tross alt? Ja, men med all den hvite gelcoaten så blir man fortsatt blendet, jeg synes ubehagelig mye! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Enig med LM605, virker som at det er regelen mer enn unntaket idag mht lanterner. En av mine "favoritter" med lanternen på innsida av frontruta: http://www.skibsplast.no/index.php?bilde=224&size=680 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
2nd Trikker'n Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Dersom dine egne lanterner blender deg, så må du ikke kjøre om natta. Jeg synes jeg ser for meg en sjøforklaring hvor den anklagede oppgir som grunn til grunnstøtingen, at han var blendet av sine egne lanterner og ikke så holmen, som ikke var der han trodde den var. Sitér dette innlegget Link to post
yzfr17 Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Jeg har en slik skjerm som nevnt over og det fungerer helt ok Sitér dette innlegget Kim Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.