bjoris Startet 12.April.2004 Del på Facebook Startet 12.April.2004 Jeg har en Wallas 30D som fungerer fint, men problemet er at det er to kanaler, en ute under kalesjen og en foran som i tillegg er delt i to utblåsningssteder. Jeg vil gjerne ha mulighet til bare å kjøre varme frem da det blir svært varmt under kalesjen, men lite varme frem (lang ledning i forhold til den ute). Helst ville jeg hatt all varme frem... Tips om hva jeg kan gjøre? Ps! Når jeg skriver at den fungerer perekt så har vi en ulyd ca 30 sekunder når den har gått ca 3-5 minutter. Hva kan dette være? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
OdinIII Svart 12.April.2004 Del på Facebook Svart 12.April.2004 Hei ! Jeg har samme lyden i min 30D varmer, aner ikke hvorfor, kanskje det er "Wallas lyden fra de finske skoger" Jeg hadde samme problem når det gjelder å få fram varme i kabinen, men oppdaget at wallas har en fin liten ekstra vifte som jeg monterte og dermed fungerte det veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 12.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2004 Kan du forklare litt mer om denne ekstra viften? Jeg tror jeg må få gjort noe med dette (nettopp ny bruktbåt) for i dag var det svinkaldt i forkabinen der minsten skulle sove, mens sola varmet skikkelig under kalesjen og dermed var det ikke behov for varme der i det hele tatt. Da blir oppsettet feil siden mest varme kommer ute... I seilbåten vi hadde før var det bare en kanal fra varmeren som var delt i en "T" der vi hadde en manuelt spjeld som fordelte varmen mellom de to utblåsningene. Tenkte litt på å legge kanalen ute på denne måten med en "T" der den ene utblåsingen går ut og den andre inn i forkabinen. Slik kan jeg da regulere alt frem eller halvparten ute... Men, forklar gjerne mer om denne viften. Det er jo mye styr og legge ny kanal helt frem! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
TMe Svart 12.April.2004 Del på Facebook Svart 12.April.2004 Du trenger tydeligvis et spjeldhus slik at du kan dirigere luftstrømmen dit du vil ha den. Skulle anta at dette er noe du kan få kjøpe hos en varmerleverandør. Sitér dette innlegget Link to post
OdinIII Svart 12.April.2004 Del på Facebook Svart 12.April.2004 Wallas selger en vifte med trinnløs hastighetsregulering som du monterer ved de uttakene du ønsker, den suger da varmen fra varmeren og blåser den ut der du ønsker. Har brukt en slik vifte i flere sessonger nå og den fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 12.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2004 Vet du om denne da vil "stjele" varmen fra den andre kanalen ved behov slik at jeg dermed slipper å gjøre noe med den kanalen som er ute? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
TMe Svart 13.April.2004 Del på Facebook Svart 13.April.2004 Her har du en enkel skisse av spjeldhus som nevnt i mitt første innlegg. Utstyres denne med wirebetjening kan man enkelt bestemme hvor mye varme man vil ha her eller der. Er du fingernem er det ikke noe stor sak å lodde sammen et slikt av eks. messingblikk. Alternativt kan det kjøpes, mener at Ebersp. hadde et slikt i sin tid. Sitér dette innlegget Link to post
OdinIII Svart 13.April.2004 Del på Facebook Svart 13.April.2004 Hei igjen ! Ja den "Stjeler" varme fra den andre kanalen slik at du får mere varme dit du ønsker. Hilsen Cato Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 13.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2004 Det er et slikt spjeldhus jeg trenger. En slik vifte anordning kostet flere tusen forstod jeg på en selger (han var litt usikker) så det får bli en annen gang. Tips vedr hvor dette kan kjøpes mottas med takk Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Lars H. Svart 13.April.2004 Del på Facebook Svart 13.April.2004 Det er et slikt spjeldhus jeg trenger.Har selv hatt samme problemet. Jeg løste det på en lignende måte, men ikke med spjell i Y-grenen, det ble for utilgjengelig. Byttet bare ut den faste utblåsningsdysen i uterommet med en med spjell som en enkelt lukker med pekefingeren. Dette er lenge siden, men tror det kostet 60 - 70 kroner i 60mm dimmensjon den gang. Men OBS!, ikke slikt spjell på uttaket inne også. Da ender det opp med at begge plutselig er lukket og varmeren blir overopphetet. Måtte mange ganger trykke overtemperatursikringen får å få varme igjen før jeg fjernet spjellet inne. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OdinIII Svart 13.April.2004 Del på Facebook Svart 13.April.2004 Sjekket prisen i dag på en slik vifte fra wallas, den var ikke så dyr ca 1500.- Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.April.2004 Del på Facebook Svart 13.April.2004 Lars H. metoden var imponerende enkel, billig og funksjonabel. Eneste ulempe måtte være at man ikke kan sitte i lugaren og finjustere temperaturen. Når det gjelder spjeldhus er jeg i ettertid kommet frem til at dette enkelt kan lages av et Spiro T-stykke i passende dim. der man monterer inn et spjeld i senter. Det vil ikke kunne stenges helt, men godt nok til å regulere med. Sitér dette innlegget Link to post
OdinIII Svart 13.April.2004 Del på Facebook Svart 13.April.2004 Har også prøvd Lars sin metode, men på min båt er luftslange strekket så langt at selv om du lukker spjellene og lar den siste ventilen stå oppe blir det så stor motstand i luftrøret at luften går ut i den slangen som går til Cockpit isteden. Derfor er løsningen med en ekstra vifte meget bra for min installasjon, den suger da luften fra varmeren og "stjeler"også varmluft som ellers hadde tatt letteste vei ut i cockpit. Hurra for vifte Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.April.2004 Del på Facebook Svart 13.April.2004 Lars H. metoden var imponerende enkel, billig og funksjonabel. Eneste ulempe måtte være at man ikke kan sitte i lugaren og finjustere temperaturen.Nå jir eg meg endå åver! Du må vera ein ordentige latstaur!! E de hondre meter fra salongen te uderommet i båden din? Å finjustere temperaturen går fint me pegefingeren på spjellet der ude, - om enn langt fra TV'en inne i den goe å varme salongen. Atte du ikkje skjemmes!! Lars H. (så e gla'e i å se på TV i ein goe å varme salong i båden) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bjoris Svart 13.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2004 Interessant dette med å blokkere utblåsningen ute med et spjeld. Er du helt sikker på at en 30D tåler dette? Er redd noen skal bli ødelagt, spesielt etter at jeg sjekket prisen på denne varmeren... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
TMe Svart 13.April.2004 Del på Facebook Svart 13.April.2004 Lars H ! Ja jeg er nok noe lat og dessverre også noe svak for kompliserte løsninger. Bjoris ! Du ødelegger ikke noe om røret til lugaren har samme dia som utgangen på varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 13.April.2004 Del på Facebook Svart 13.April.2004 Interessant dette med å blokkere utblåsningen ute med et spjeld. Er du helt sikker på at en 30D tåler dette? Er redd noen skal bli ødelagt, spesielt etter at jeg sjekket prisen på denne varmeren... Har også Wallas 30D! Wallas 30D tåler å blokkere en av de to utgangene. Det er vanlig å montere en luftdyse med mulighet for å lukke samt en som alltid er åpen. I ditt tilfelle, den som alltid er åpen i lugar og den stengbare ute. Dyse lukkbar Dyse Åpen (fikk ikke disse til å virke som bilder direkte, hmm er det pga bmp formatet?) Når det gjelder "ulyden" så er den ufarlig og "normal" i.flg. Wallas. Lyden kan justeres vekk, instruksjoner om dette fåes skriftelig ved å kontakte Wallas. Også diskutert her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=3059;start=5 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...516777;start=5 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...516777;start=5 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...516777;start=5 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...516777;start=5 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...516777;start=5 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...516777;start=5 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...516777;start=5 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...516777;start=5 Mvh Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
Ingar Svart 13.April.2004 Del på Facebook Svart 13.April.2004 hmm er det pga bmp formatet?)Ja, har med sikkerhet å gjøre. Det stemmer som Tme skrev at Eberspecher har fordelings-bokser som kan betjenes via kabel, har 2 stk i båten. Men disse er for en betydlig større slange-diam. enn Wallas. Har også sett selvbygde varianter, av noen biter kryss-finer og choke-kabel fra Biltema.... Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 15.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2004 Jeg snakket med NORPART nå og de sier at det ikke er sikkert at denne varmeren tåler å få stengt den ene kanalen når den andre (som da alltid skal være åpen) er så lang som hos meg (ca 4 meter). Synspunkter? Du som har erfaringer med at dette går har lang eller kort kanal på den som alltid er åpen? Planen er nå å sette på en Y eller T på kanalen ute og la avgreiningen gå inn i midtkabinen og ha stengbare dyser på begge disse. Hvis det ikke går å ha stengt den korte kanalen så kan jeg iallefall få varmen inn i midtkabinen i stedenfor ute... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.