Jump to content

Wallas 30D


bjoris

Recommended Posts

Jeg har en Wallas 30D som fungerer fint, men problemet er at det er to kanaler, en ute under kalesjen og en foran som i tillegg er delt i to utblåsningssteder. Jeg vil gjerne ha mulighet til bare å kjøre varme frem da det blir svært varmt under kalesjen, men lite varme frem (lang ledning i forhold til den ute). Helst ville jeg hatt all varme frem...

 

Tips om hva jeg kan gjøre?

 

Ps! Når jeg skriver at den fungerer perekt så har vi en ulyd ca 30 sekunder når den har gått ca 3-5 minutter. Hva kan dette være?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hei !

Jeg har samme lyden i min 30D varmer, aner ikke hvorfor, kanskje det er "Wallas lyden fra de finske skoger"

Jeg hadde samme problem når det gjelder å få fram varme i kabinen, men oppdaget at wallas har en fin liten ekstra vifte som jeg monterte og dermed fungerte det veldig bra.

 

:smiley:

Link to post

Kan du forklare litt mer om denne ekstra viften? Jeg tror jeg må få gjort noe med dette (nettopp ny bruktbåt) for i dag var det svinkaldt i forkabinen der minsten skulle sove, mens sola varmet skikkelig under kalesjen og dermed var det ikke behov for varme der i det hele tatt. Da blir oppsettet feil siden mest varme kommer ute...

 

I seilbåten vi hadde før var det bare en kanal fra varmeren som var delt i en "T" der vi hadde en manuelt spjeld som fordelte varmen mellom de to utblåsningene. Tenkte litt på å legge kanalen ute på denne måten med en "T" der den ene utblåsingen går ut og den andre inn i forkabinen. Slik kan jeg da regulere alt frem eller halvparten ute...

 

Men, forklar gjerne mer om denne viften. Det er jo mye styr og legge ny kanal helt frem!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Her har du en enkel skisse av spjeldhus som nevnt i mitt første innlegg.

 

Utstyres denne med wirebetjening kan man enkelt bestemme hvor mye varme man vil ha her eller der.

 

Er du fingernem er det ikke noe stor sak å lodde sammen et slikt av eks. messingblikk.

 

Alternativt kan det kjøpes, mener at Ebersp. hadde et slikt i sin tid.

 

 

Bilde

Link to post

Det er et slikt spjeldhus jeg trenger. En slik vifte anordning kostet flere tusen forstod jeg på en selger (han var litt usikker) så det får bli en annen gang.

 

Tips vedr hvor dette kan kjøpes mottas med takk

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Det er et slikt spjeldhus jeg trenger.

Har selv hatt samme problemet. Jeg løste det på en lignende måte, men ikke med spjell i Y-grenen, det ble for utilgjengelig. Byttet bare ut den faste utblåsningsdysen i uterommet med en med spjell som en enkelt lukker med pekefingeren. Dette er lenge siden, men tror det kostet 60 - 70 kroner i 60mm dimmensjon den gang. Men OBS!, ikke slikt spjell på uttaket inne også. Da ender det opp med at begge plutselig er lukket og varmeren blir overopphetet. Måtte mange ganger trykke overtemperatursikringen får å få varme igjen før jeg fjernet spjellet inne.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Lars H. metoden var imponerende enkel, billig og funksjonabel.

 

Eneste ulempe måtte være at man ikke kan sitte i lugaren og finjustere temperaturen.

 

Når det gjelder spjeldhus er jeg i ettertid kommet frem til at dette enkelt kan lages av et Spiro T-stykke i passende dim. der man monterer inn et spjeld i senter. Det vil ikke kunne stenges helt, men godt nok til å regulere med.

Link to post

Har også prøvd Lars sin metode, men på min båt er luftslange strekket så langt at selv om du lukker spjellene og lar den siste ventilen stå oppe blir det så stor motstand i luftrøret at luften går ut i den slangen som går til Cockpit isteden. Derfor er løsningen med en ekstra vifte meget bra for min installasjon, den suger da luften fra varmeren og "stjeler"også varmluft som ellers hadde tatt letteste vei ut i cockpit.

Hurra for vifte   :lol:

Link to post

Lars H. metoden var imponerende enkel, billig og funksjonabel. Eneste ulempe måtte være at man ikke kan sitte i lugaren og finjustere temperaturen.

Nå jir eg meg endå åver! Du må vera ein ordentige latstaur!! E de hondre meter fra salongen te uderommet i båden din? Å finjustere temperaturen går fint me pegefingeren på spjellet der ude, - om enn langt fra TV'en inne i den goe å varme salongen. Atte du ikkje skjemmes!!

 

Lars H.

(så e gla'e i å se på TV i ein goe å varme salong i båden)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Interessant dette med å blokkere utblåsningen ute med et spjeld. Er du helt sikker på at en 30D tåler dette? Er redd noen skal bli ødelagt, spesielt etter at jeg sjekket prisen på denne varmeren... :lol:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Interessant dette med å blokkere utblåsningen ute med et spjeld. Er du helt sikker på at en 30D tåler dette? Er redd noen skal bli ødelagt, spesielt etter at jeg sjekket prisen på denne varmeren... :lol:

Har også Wallas 30D!

Wallas 30D tåler å blokkere en av de to utgangene. Det er vanlig å montere en luftdyse med mulighet for å  lukke samt en som alltid er åpen.

I ditt tilfelle, den som alltid er åpen i lugar og den stengbare ute.

Dyse lukkbar

Dyse Åpen

(fikk ikke disse til å virke som bilder direkte, hmm er det pga bmp formatet?)

 

Når det gjelder "ulyden" så er den ufarlig og "normal" i.flg. Wallas. Lyden kan justeres vekk, instruksjoner om dette fåes skriftelig ved å kontakte Wallas.

Også diskutert her:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=3059;start=5 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...516777;start=5 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...516777;start=5 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...516777;start=5 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...516777;start=5 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...516777;start=5 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...516777;start=5 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...516777;start=5 ://https://baatplassen.no/i/YaBB.php?bo...516777;start=5

 

Mvh

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post

hmm er det pga bmp formatet?)

Ja, har med sikkerhet å gjøre.

 

Det stemmer som Tme skrev at Eberspecher har fordelings-bokser som kan betjenes via kabel, har 2 stk i båten.

Men disse er for en betydlig større slange-diam. enn Wallas.

 

Har også sett selvbygde varianter, av noen biter kryss-finer og choke-kabel fra Biltema....  :lol:

Link to post

Jeg snakket med NORPART nå og de sier at det ikke er sikkert at denne varmeren tåler å få stengt den ene kanalen når den andre (som da alltid skal være åpen) er så lang som hos meg (ca 4 meter).

 

Synspunkter? Du som har erfaringer med at dette går har lang eller kort kanal på den som alltid er åpen?

 

Planen er nå å sette på en Y eller T på kanalen ute og la avgreiningen gå inn i midtkabinen og ha stengbare dyser på begge disse. Hvis det ikke går å ha stengt den korte kanalen så kan jeg iallefall få varmen inn i midtkabinen i stedenfor ute...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...