Kire Startet 19.August.2008 Link til dette innlegget Startet 19.August.2008 Hei Vi står i ferd med å kjøpe oss en Sae Ray 290 Sundancer og har lenge ønsket oss en slik. Den vi har funnet nå som er aktuell p.g.a. at vi da bytter båt med hverandre er en 96 modell og meget godt utstyrt. Båten har en helt "ny" 7,4ltr MPI motor og bare gått i ferskvann siden den ble montert i 2007. Er meget skeptisk til en slik V8 bensiner og har tanke for å bytte ut denne etter en sesong eller 2. Hvor stor diesel må man ha for at den går bra. Leste et sted har at de er tunge i plan eller er det ikke sant? Vi kjører ikke så veldig mye båt, men bruker det jo mere som en hytte og litt forflytting hit oh dit. Er de dyre å kruse 8-9 knop med også.? Hva med etpar timers utaskjærs i 24-25 knop?? blir man helt ruinert eller er det greit liksom? Vi har idag en ny bår med 4,3 ltr MPI og er kjempefornøyd med den motoren så langt. Kom gjerne med råd og vink, ris og ros og hva ville andre valgt. Vil ikke ha for gammel båt og for mye teak og slikt igjen, da vi ønsker det lysere og godt med sengeplasser for Familie/barn og barnebarn på tur. Mvh Kire Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Hei Du må ha minimum 300 diesel hester i denne! Ellers kommer den ikke opp i plan. Du vil ikke få stort igjen for bensin motoren når du skal kvitte deg med den. Sundancer 290 er en veldig romslig båt sammenlignet med "nordiske" 29 fotere. 290 Sundancer blir å regne som 30-32 fot etter norske mål. Pass på at du får baugpropell for de er relativt flate i bunn og kan seile av gårde litt. Skrogtykkelsen er veldig tykk sammenlignet med mye annet. Lykke til i høstjakta -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Kire Svart 19.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Hei og takk for svar Båten vi skal se på har alt av utstyr også baugpropell. Persolnlig har jeg veldig sansen for amerikanske båter og de jeg har snakket med er veldig fornøyde Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Hvor stor diesel må man ha for at den går bra.Leste et sted har at de er tunge i plan eller er det ikke sant? Vi prøvekjørte en slik før vi valgte en Sea Ray 315. Den Sea Ray 290 vi prøvde hadde en KAD 300 motor, og det var nok en av årsakene til at vi ikke kjøpte den. KAD300, med 285 HK, er akkurat nok i en slik båt. Båten var utstyrt med en C3 propell som gjorde den grei opp i plan. Det ga båten en toppfart på ca 28-29 knop på 4000 rpm. Men det gjorde også at båten måtte opp i 3600 rpm for å få en behagelig marsjfart på ca 25 knop. Båten trivdes ikke i under 22 knop (var vår erfaring). Og når en KAD300 går på 3600 rpm så drikker den en del diesel. De som skulle selge båten hadde byttet fra 7.4 Mercruiser bensin (gammel type). Jeg tror faktisk at en ny 7.4 MPI motor er bedre valg enn KAD300 i den båten. Men aller best er nok enten 2 motorer, eller 1 stk. Volvo D6-370 eller CMD 4.2L-350. De vil gi deg nok skyv og hester. /Øystein Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Om båten er tung opp i plan ville jeg sett på dreimomentkurvene til motorene. CMD motoren har ikke kompressor og er nok litt tregere før turboen tar tak Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Det er også en betydelig vektforskjell mellom VP's D motorer og CMD som vil virke inn på planingsterskelen... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
arild Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 HeiDu må ha minimum 300 diesel hester i denne! Ellers kommer den ikke opp i plan. Du vil ikke få stort igjen for bensin motoren når du skal kvitte deg med den. Sundancer 290 er en veldig romslig båt sammenlignet med "nordiske" 29 fotere. 290 Sundancer blir å regne som 30-32 fot etter norske mål. Pass på at du får baugpropell for de er relativt flate i bunn og kan seile av gårde litt. Skrogtykkelsen er veldig tykk sammenlignet med mye annet. Lykke til i høstjakta -Xlnt Feil ! :nono: har selv en slik båt med en Merc 7,3/270hk Og den kommer da opp i plan uten problem. Og noe spesiellt flatbunnet er de da heller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 He he, tenkte det ville komme før eller siden, 300 diesel hester er kanskje en sannhet med modifikasjon. Men det skal vel sies at din 7.3L 270hk har noe av det høyeste dreimomentet på markedet og det tipper jeg kompanserer så det holder for manglende HK. Tror ikke jeg har hørt om noen andre motorer med høyere dreimoment enn det 7.3 literen har som er under 300hk. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.