Trulte37 Startet 19.August.2008 Del på Facebook Startet 19.August.2008 Hei alle sammen! Har ei 37 fots Risørskøyte som nå endelig er i ferd med å bli ganske fin. Etter over to år med oppussing, skifting av rekke, rekkestøtter, endel hudbord og legging av laminert dekk er nå tiden inne for å tenke på behandling av dekket. Det er nå mer eller mindre bestemt at det skal benyttes Coelan på det meste av utvendig treverk. Dekket består av panel underst, maritim kryssfiner limt med epoxy i midten og furustaver limt med Sika 298 lim. Dekket er natet med Sika 290DC. Mitt spørsmål er om noen har erfaring med, eller sitter på kunnskap om hvordan disse produktene passer til hverandre. Har hørt noe om at Coelan ikke vil herde skikkelig oppå Sika 290DC selv om denne natemassen er gjennomherdet. Noen erfaringer eller tips? Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
VannTro Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Heisan, Slik problematikk er ikke uvanelig, men det er som regel andre veien rundt. Hvis du påfører olje/lakk FØR natemassen er herdet så vil herdingen ta lengre tid. Nå er jeg ikke sikker på om Colean er en olje eller lakk, men det du bør ta deg tid til med en så stor jobb forran deg er her som altid ellers, en forhåndstest. Ta to furustaver, lim det sammen med 290DC (som en fugeliming. Vent foreskrevet tid (antagelig 7 døgn) og påfør Colean. Lån stekeovnen til mor, kjør over 60 grader (70-80 er passe). La prøvene ligge i ovnen minimum 3 døgn. Deretter lar du de ligge en uke utendørs med så mye sol som mulig. Hvis alt ser bra ut etter dette kan du bare kjøre i vei. Du har nå foretatt en forenelighetstest med aksellerert aldring. Grunnen til stekeovnen er å sjekke lakk/sika for mykgjørervandring, denne prosessen må ha minimum 60 grader. Du kan selvfølgelig også kontakte Sika, men svaret er nok at det er så mange lakker/oljer på markedet at Colean, nei det har de ikke testet mot. Grunnen til å gjøre dette er også for å sjekke at Sikaen tåler Colean, samt sjekke at det ikke blir missfarging i fugekantene eller natemassen. Redigert 19.August.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Salt Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Mitt spørsmål er om noen har erfaring med, eller sitter på kunnskap om hvordan disse produktene passer til hverandre. Har hørt noe om at Coelan ikke vil herde skikkelig oppå Sika 290DC selv om denne natemassen er gjennomherdet. Både jeg og en annen skøyteeier i havna, og enda noen flere trebåteiere her, har brukt Coelan på dekket, og hatt sikaflex i natene. Det har ikke sett ut som om sikaflexen har hatt noen synderlig påvirkning på Coelanen. Jeg husker ikke nå hvilken Sikaflex-kvalitet det var i natene da. RS1 Colin Archer ble belagt med dette for cirka 12-14 år siden; jeg vet ikke hvordan erfaringene der har vært. Coelan er et svært fleksibelt men slitesterkt dekksbelegg. Det skal legges på lag for lag til en samlet tykkelse på (trur jeg) 1,7 - 2 mm. Jeg ble ikke ferdig med alle strøkene, og det har flasset av her og der. Det er viktig at rommet under dekk er godt luftet, slik at fuktighet i dekket ikke får Coelanen til å løsne. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
VannTro Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Da sunes jeg du skal ta JanT sin ærfaring som test god nok Trulte.... All Sika som har vært brukt til nating har vært Polyurethanbassert, så her er de individuelle forskjellene små. Det viktige er at Sikaen er utherdet før du legger på Colean. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.