Jump to content

Fordeler og ulemper med seildrev kontra fast aksel ?

Bøljan

Recommended Posts

Jeg har fast aksel. Fordeler er:

- enkelt vedlikehold

- rask respons

- eget kjølevannsinntak som er større enn hullene i et seildrev og ikke gror så lett igjen

minus er:

- Det blir ikke 100% tett

- Det bråker og vibrerer mer enn seildrev

Ellers kan jeg nevne at man lettere opplever at hekken trekker en vei ved bakking. Jeg syns ikke det gjør noe. Noen mener det er et minus, mens andre ser på det som et pluss.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Det blir jo omtrent samme forskjeller som for motorbåter med fast aksel eller hekkaggregat. Et hekkaggregat/seildrev er jo en stor aluminiumsklump med dyr innmat. Selv om påliteligheten er god er der alltid større fare for å pådra seg ekstra kostnader.

Sun Flyer har jo fått med det viktigste men har du moderne pakkboks er også fast aksen 100% tett.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Fordeler m. fast aksel :

Fast aksel betyr propell nærmere roret = raskere respons

Fast aksel betyr mindre leamikk, ingen gummipakning som må byttes

Mindre hull i skroget - digert hull m. saildrive

Saildrive kan få lekkasje og vann i gearoljen

Fordel saildrive:

Fast aksel er noe mer plasskrevende og har pakkboks som kan lekke

Saildrive noe mer hydrodynamisk

Horisontal propellaksel

Hovedgrunner til at du ser mange båter med saildrive er vel trolig at det er enklere og billigere å innstallere.

Hovedgrunner til at du ser mange båter med saildrive er vel trolig at det er enklere og billigere å innstallere.
Det har jeg stor tro på. Du får en fiks ferdig enhet fra produsenten og plasserer denne på fundamentet i båten og det er det. Med fast aksel blir det en litt større jobb med oppretting og du får nok også mer strukturbåren støy men der kan mye gjøres med gode motorlabber. Jeg skiftet nettopp mine 16 år gamle labber og det var en helt annen verden, til og med kona synes forskjellen var kjempestor :cool:

For min del er valget enkelt: Fast aksel er best da det er kjent teknologi for ALLE båtmekanikere og du får slitedeler hvor som helst til en overkommelig pris.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Takk for svar!

All tvil feid tilside! beholder min faste aksel. bruker heller mine kroner på ev. ny pakkboks, foldepropell og sjekk ev. overhaling av min Yanmar 1G. Alt er orginalt fra 1978 så da skal jeg vel ikke klage. Yanmar`n har gått upåklagelig i alle år :yesnod: men siden den er sjøvannkjølt så er det greit å være litt føre var med hensyn til avleiringer i kjølekappa.

:sailing:

Ellers kan jeg nevne at man lettere opplever at hekken trekker en vei ved bakking. Jeg syns ikke det gjør noe. Noen mener det er et minus, mens andre ser på det som et pluss.

Slik er det også med saildrive, men siden propellen med fast aksel som regel sitter et stykke lenger unna roret er ikke virkningen så markant. Dette kan i noen tilfeller utnyttes til din fordel, mens det i andre tifeller kan være en ulempe. Når man lærer seg båten å kjenne vet man hvordan man utnytter fordelene og unngår eller overkommer ulempene.

Hvis du allerde har båt med fast aksel så er det aboslutt best å beholde dette.

Seildrev er billigere for dem som bygger båter og gir vanligvis en hensiktsmessig motorplassering i små og mellomstore båter. Ettersom seildrevet er plassert mellom kjøl og ror er det slett ikke så utsatt, annet enn for tau i propellen. Den store ulempen er at seildrev bør ha regelmessig vedlikehold som krever at båten løftes opp av vannet. Det er teknisk mulig å gjøre arbeid med offeranoder og propell mens båten ligger i vannet, men det er ikke noen enkel jobb. Oljeskift blir heller ikke ordentlig utført om ikke båten løftes opp av vannet.

Fast aksel er en enklere og mer driftssikker løsning. Skal du på langtur er det absolutt en fordel med fast aksel.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...