Bøljan Startet 19.August.2008 Link til dette innlegget Startet 19.August.2008 Hei! Neste sesong må jeg skifte foldepropell da den gamle er utslitt, i den forbindelse lurer jeg egentlig på fordeler og ulemper med seildrev kontra fast aksel. Ønsker noen synspunkter på dette. Har fast aksel på min båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Jeg har fast aksel. Fordeler er: - enkelt vedlikehold - rask respons - eget kjølevannsinntak som er større enn hullene i et seildrev og ikke gror så lett igjen minus er: - Det blir ikke 100% tett - Det bråker og vibrerer mer enn seildrev Ellers kan jeg nevne at man lettere opplever at hekken trekker en vei ved bakking. Jeg syns ikke det gjør noe. Noen mener det er et minus, mens andre ser på det som et pluss. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 (redigert) - Det blir ikke 100% tett med Volvokondom blir det 100% tett......og vedlikeholdfritt under säsongen....kun ett par dråper fett vid sjösättning annars enig....... Redigert 19.August.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
SveinHa Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Det blir jo omtrent samme forskjeller som for motorbåter med fast aksel eller hekkaggregat. Et hekkaggregat/seildrev er jo en stor aluminiumsklump med dyr innmat. Selv om påliteligheten er god er der alltid større fare for å pådra seg ekstra kostnader. Sun Flyer har jo fått med det viktigste men har du moderne pakkboks er også fast aksen 100% tett. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sun Flyer Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Innbiller meg at jeg har "volvokondom" på yanmaren min. Jeg ser ingen drypping mens jeg går, men siden det alltid er noen dråper vann under akslingen tviler jeg på at det er 100% tett Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Krimart Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Fordeler m. fast aksel : Fast aksel betyr propell nærmere roret = raskere respons Fast aksel betyr mindre leamikk, ingen gummipakning som må byttes Mindre hull i skroget - digert hull m. saildrive Saildrive kan få lekkasje og vann i gearoljen Fordel saildrive: Fast aksel er noe mer plasskrevende og har pakkboks som kan lekke Saildrive noe mer hydrodynamisk Horisontal propellaksel Hovedgrunner til at du ser mange båter med saildrive er vel trolig at det er enklere og billigere å innstallere. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Hovedgrunner til at du ser mange båter med saildrive er vel trolig at det er enklere og billigere å innstallere.Det har jeg stor tro på. Du får en fiks ferdig enhet fra produsenten og plasserer denne på fundamentet i båten og det er det. Med fast aksel blir det en litt større jobb med oppretting og du får nok også mer strukturbåren støy men der kan mye gjøres med gode motorlabber. Jeg skiftet nettopp mine 16 år gamle labber og det var en helt annen verden, til og med kona synes forskjellen var kjempestor For min del er valget enkelt: Fast aksel er best da det er kjent teknologi for ALLE båtmekanikere og du får slitedeler hvor som helst til en overkommelig pris. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Bøljan Svart 19.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Takk for svar! All tvil feid tilside! beholder min faste aksel. bruker heller mine kroner på ev. ny pakkboks, foldepropell og sjekk ev. overhaling av min Yanmar 1G. Alt er orginalt fra 1978 så da skal jeg vel ikke klage. Yanmar`n har gått upåklagelig i alle år men siden den er sjøvannkjølt så er det greit å være litt føre var med hensyn til avleiringer i kjølekappa. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Ellers kan jeg nevne at man lettere opplever at hekken trekker en vei ved bakking. Jeg syns ikke det gjør noe. Noen mener det er et minus, mens andre ser på det som et pluss. Slik er det også med saildrive, men siden propellen med fast aksel som regel sitter et stykke lenger unna roret er ikke virkningen så markant. Dette kan i noen tilfeller utnyttes til din fordel, mens det i andre tifeller kan være en ulempe. Når man lærer seg båten å kjenne vet man hvordan man utnytter fordelene og unngår eller overkommer ulempene. Hvis du allerde har båt med fast aksel så er det aboslutt best å beholde dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Seildrev er billigere for dem som bygger båter og gir vanligvis en hensiktsmessig motorplassering i små og mellomstore båter. Ettersom seildrevet er plassert mellom kjøl og ror er det slett ikke så utsatt, annet enn for tau i propellen. Den store ulempen er at seildrev bør ha regelmessig vedlikehold som krever at båten løftes opp av vannet. Det er teknisk mulig å gjøre arbeid med offeranoder og propell mens båten ligger i vannet, men det er ikke noen enkel jobb. Oljeskift blir heller ikke ordentlig utført om ikke båten løftes opp av vannet. Fast aksel er en enklere og mer driftssikker løsning. Skal du på langtur er det absolutt en fordel med fast aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 + Ingen vibrasjoner pga opprettingsfeil ved bruk av seildrev. - Må bytte gummimembran med faste intervaller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.