Jump to content

Lite hjelp å få i fellesferien


Gerhard

Recommended Posts

Skjønner at jeg skal trå litt mer varsomt i fremtiden!

 

For å være helt ærlig så er det første gang jeg er innehaver av en VP motor og mitt inntrykk har alltid vært at dette er motorer av topp kvalitet! Men etter diverse problemer med min motor og lest om flere problemer med andres her på båtplassen må jeg jo innrømme at jeg begynner å tvile...får også stort sett høre fra verksteder som fører andre motorer at "du skal ikke heller kjøpe deg ny motor?". Er det noe vits i å skru på VP'en min eller bør jeg vurdere å kjøpe ny?

 

Mvh Tor....(med fare for å tråkke noen på tærne :smiley: )

.

Link to post
Share on other sites

Når man kjøper motor og det finnes 2 verksteder som kan motoren på Østlandet - og det ene skal legges ned - da er det litt grisgrendt synes jeg. Yanmar, VP og Mercriuser har alle betydelig bedre dekning på hele Østlandet.
To i Østfold, noen flere på Østlandet. Men du har uansett et poeng.

 

Og i tillegg; mekanikeren jeg snakket med på Koster hadde aldri hørt om Steyr!

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

For å følge opp trådstarters konstatering, - det ER lite hjelp å få i fellesferien!

 

 

Som båteier siden langt tilbake i forrige århundre er det enkelte ting som forundrer! De få gangene jeg har hatt båt/motorproblemer i ferietiden har jeg uten unntak blitt dårlig behandlet i "urbane strøk". Når jeg har bedt om hjelp, assistanse, eller annet, har jeg følt meg som "hår i suppa". -Kommer du hit midt i ferien, din dust, kom tilbake til høsten, eller vintern, da kan vi muligens hjælpe ´rei! -er ofte tonen!

 

 

Min tanke i så måte har vært! Det å yte god service, (som jeg har opplevd på avsidesliggende plasser) må jo være superbra!

 

 

Dem du hjelper blir glade, og betaler gjerne! Du på din side kan feriere under sydens sol på vinterhalvåret!

 

 

Tar jeg feil? Er det dårlig logikk?

 

Hadde en gammel bekjent på Vassholmen ved Snarøya, Bærum, som drev marinaen på denne måten. Han hadde noen gode år, før han måtte legge ned. Uvisst av hvilken grunn!

 

 

Er det den NORSKE VÆREMÅTEN?

 

Mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del skjønner godt at verkstedfolket også vil ha ferie når det er sommer, varmt og kvinnene lettkledde. Ikke fult så morro og ut i båten å kose seg når det er 20cm is og en endelig har tid til ferie når alle båtene er pakket inn på land.

 

Mekanikere er menesker de og, har like mye behov for ferie på sommeren som alle andre, så ikke klag over dårlig tilgang til de på sommeren da dette stort sett er en bransje som lever av båtopplag, det er lite å leve av hvis en kun reparere i juli måned.

 

Da vil jeg heller si til dere som forventer at det sitter en mekaniker i enhver havn og venter på dere at dere bør planlegge litt bedre før dere reiser på sjøen neste gang, sikkert mye lettere å få tilgang til både verksteder og reddningsskøyte i oktober.

Livet er for kort for sightsing.

Link to post
Share on other sites

For å følge opp trådstarters konstatering, - det ER lite hjelp å få i fellesferien!

 

 

 

Hadde en gammel bekjent på Vassholmen ved Snarøya, Bærum, som drev marinaen på denne måten. Han hadde noen gode år, før han måtte legge ned. Uvisst av hvilken grunn!

 

 

 

 

Mvh. Strawberry

 

Det at han avgikk ved døden er nok en av årsakene til at han måtte legge ned


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Da vil jeg heller si til dere som forventer at det sitter en mekaniker i enhver havn og venter på dere at dere bør planlegge litt bedre før dere reiser på sjøen neste gang, sikkert mye lettere å få tilgang til både verksteder og reddningsskøyte i oktober.
Jeg synes jeg må svare på denne. Den var kanskje mest til meg?

 

Jeg forventer ikke at det sitter en mekaniker på hver brygge og venter på å hjelpe meg. Det er vel nærmest en naturlov at de har mye å gjøre i juli. Selv om jeg kanskje overvurderte redningslskapets tjenester, så var det ikke for å klage på noen, bare for å fortelle om en uheldig båteiers sommer.

 

Og når jeg kom til Herføl og så at han tok et par båter før min, så forbannet jeg selvfolgelig alle andre som måtte reparere båten akkurat nå, p.g.a. dårlige vedlikehold i vinter. Jeg som hadde gjort båten sjøklar før sesongen fortjente jo mere hjelp enn alle andre. Og det tenkte de sikkert om meg også.....

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Men hvordan kan du dra på ferie uten verktøy???????????????
Jeg har med et ganske stort Biltama sett, så jeg reiser ikke uten verktøy. Men de første forslagene jeg fikk av importøren gikk på diesel tilførselen. Da måtte jeg ha en separat kanne med diesel med egne slanger til. Det hadde jeg ikke med.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Jeg for min del skjønner godt at verkstedfolket også vil ha ferie når det er sommer, varmt og kvinnene lettkledde. Ikke fult så morro og ut i båten å kose seg når det er 20cm is og en endelig har tid til ferie når alle båtene er pakket inn på land.

 

Mekanikere er menesker de og, har like mye behov for ferie på sommeren som alle andre, så ikke klag over dårlig tilgang til de på sommeren da dette stort sett er en bransje som lever av båtopplag, det er lite å leve av hvis en kun reparere i juli måned.

 

Da vil jeg heller si til dere som forventer at det sitter en mekaniker i enhver havn og venter på dere at dere bør planlegge litt bedre før dere reiser på sjøen neste gang, sikkert mye lettere å få tilgang til både verksteder og reddningsskøyte i oktober.

 

Jeg kan jo komme med et lite innspill til dette innlegget i fra håpløs.

Jeg er utdannet både mekaniker og maskinist og har i tillegg stor interesse for den type båter som vi konsentrer oss om her inne på BP. Flere ganger har jeg tenkt at det å jobbe med lystbåter hadde vært både interessant og riktig for meg. Men, aldri i livet om jeg gidder å bruke sommeren min på å skru på andre sine båter. Da skal min egen båt benyttes og jeg skal nyte sommeren slik en sommer skal nytes.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill!

 

Så langt jeg har kunnet følge med, så er det vel snakk om uforutsette problemer som dukker opp i løpet av ferien?

 

Ikke lett å greie ut om dette i oktober året før!

 

Hvis man ser på andre brangsjer, så kan man vel ikke forvente at de som kjører snøplogen ikke "gidder" å jobbe når det snør, men ber folk komme tilbake i juli?

 

Litt søkt sammenlikning, men allikevel?

 

Hvis jeg hadde hatt kompetansen, og eventuelt "gutsen", så ser jeg lite annet som umiddelbart ville bli "buttikk" enn det å yte god service når folk trenger det!

 

Mvh.Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Jeg satt og leste i Båtmagasinen og ser dette:

kystpatruljen.jpg

 

Selv om enkelte mener det var naivt av meg å tro jeg skulle på hjelp så skjønner jeg ihvertfall hvor jeg har fått denne ideen fra.

 

Her står det jo: "Med KystPatruljen Total får du 3 timers assistanse (på sjøen, i uthavn og i havn / i Norge og i Sverige)". Det var jo det jeg ba om, men ikke fikk. De gir jo inntrykk at du ikke trenger å bli liggende i dagesvis og ringe og ringe....

 

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Vi kontakter Redningsselskapet igjen for å spørre om de kan se på det. Jeg får prate med maskinisten, men ut i fra min beskrivelse tror han ikke det er noe de kan hjelpe med. Redningsselskapet kommer fortsatt ikke.

 

På Herføl blir det konstatert at det er gjennomslag i et stempel og en stor reparasjon.

 

Jeg forstår også at Redningsselskapet har mye å gjøre, men jeg er overrasket over at de ikke prøvde å hjelpe. Jeg hadde faktisk trodd at de ville komme og kikke ned i motoren. Er ikke det en del av total medlemskapet? Hvis ikke, hva er poenget med medlemskapet da? Utgiftene tar jo forsikringen uansett. Slepingen har jeg ingenting å utsette på, det kunne de.

 

Når du har snakket med en maskinist og han tror det ikke er noe han kan gjøre så er det heller ikke vits i at han dukker opp. Dette kommer jo selvfølgelig an på hvordan dialogen var og hva han forstod ut i fra dine forklaringer. Hvis han skjønnte at du hadde gjennomslag ut i fra dine forklaringer eller tolket problemet til et større mekanisk problem så er det jo ikke mye han kan gjøre. På 3 timer er det ikke mye han får gjort med en maskin han ikke kjenner. Eller kansje han kjenner maskinene og vet at det er fint lite han kan gjøre uten f.eks spesialverktøy. På 3 timer rekker han uansett ikke å overhale maskinen din slik som den nå må. Ergo så har han nok skjønnt at noe var hakka gale når du snakket med ham. Jeg er utdannet både mekaniker og maskinist og lærte verken på mask og mekk eller maskinistskolen å trylle. Hadde jeg kunnet det skulle jeg mer enn gjerne hjulpet deg og det gjelder sikkert maskinisten hos Redningsselskapet og.

Link to post
Share on other sites

- Det var først etter 2 dager jeg fikk snakke med maskinisten. Inntil da kunne jeg ha ligget med ett tett dieselfilter eller noe annet enkelt. Det kunne de ikke vite.

 

- Jeg leser at flere skriver at han hadde rett. Han kunne ikke fikse det. Og det er for så vidt riktig det. Ingen kan reparere den på 3 timer. Men poenget er at jeg lå stille og ville videre, enten på ferie eller til verksted. For meg er det en kjempeforskjell om en mekanikker sier "Jeg tror ikke jeg kan hjelpe" og en som sier "dette er en alvorlig feil som krever at hele motoren blir tatt ut og fra hverandre". I det siste tilfellet kommer jeg videre. Jeg fikk tak i et verksted som kunne ta jobben, fikk slep dit, kom hjem og fikk to fine uker i den gamle båten.

 

Men jeg kunne jo ikke slepe båten gjennom hele Østfold, og legge den på et verksted der alle mekanikerne akkurat skal dra på 4 ukers ferie, mens jeg fortsatt hadde et håp om at det var lett å få den i gang.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Det kan være at RS måtte gjøre en prioritering av oppdrag i denne tiden. Du lå trygt og godt - kan være de fant det mer riktig å

1. prioritere andre oppdrag til folk som trengte hjelp og som ikke lå trygt

2. ikke ville starte et lengre "uviktig" oppdrag i en periode med stor trafikk fordi det erfaringsmessig skjer ganske mye i denne tiden av året. Man kan ikke bare kappe slepetrossa og la slepet ligge midtfjords om man motar en haste melding.

 

Den aktuelle RS er vel Sundt Flyer. Vet at den var ute av drift lengre tid i sommer og at de hadde RS Kjøpstad som erstatningsbåt. Kjenner ikke den i detalj - men det kan være at de anså den ikke egnet til dette oppdraget. Kjøpstad er en ganske mye mindre båt. Vet også at de faste skøytene ofte overlater enklere slepeoppdrag til Rednignskorpsenes båter. Nærmeste båt for deg er vel da RS Sundt i Moss - den har vært ganske mye ute av drift i sommer. RS Sundt har operasjonsområde 25 nm fra basen i Moss

 

Poenget er at det kan være andre forhold som du eller andre ikke kjenner til som ligger til grunn for prioriteringene. Det er skipper på RS som prioriterer hva de skal gjøre. For ordens skyld klipper jeg ut litt fra nssr.no

 

Medlemsbetingelser for KystPatruljen Total og KystPatruljen Basis

Søk og redningsarbeid har alltid førsteprioritet hos Redningsselskapets skøyter

Assistanse ytes kun i farvann som er tilgjengelig for den lokale redningsskøyta eller Falck/ Sjöräddningssällskapet

Assistanse fra redningskøyta betinger at det er en operativ redningskøyte på stasjon, og at denne har yteevne for å løse oppdraget

 

 

Et annet punkt jeg har spurt nssr pr mail om i dag er

Medlemskapet gjelder båter opp til 25 brutto register tonn

 

Lurer på hvordan de praktiserer det :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mekanikere, seilmakere, plastarbeidere og sikkert mange flere kan gjøre god butikk i noen hektiske sommeruker og satse på å ta ferien i varmere land. Det er muligheten (dersom folk er villige til å betale), men folk med slike jobber har faktisk anledning til å velge selv hvordan de prioriterer mellom arbeid og ferie.

 

Har du båt og er avhengig av motor så kan det være veldig nyttig å lære såpass mye at du kan skifte drivstoffilter, rense kjølvannsfilter, skifte impeller og andre småting som kan dukke opp.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Et annet punkt jeg har spurt nssr pr mail om i dag er

Medlemskapet gjelder båter opp til 25 brutto register tonn

 

Lurer på hvordan de praktiserer det :smiley:

Etter å ikke ha fått svar på noen uker etter at jeg sendte mail til NSSR ringte jeg de i dag og hadde en veldig hyggelig prat :smiley:

 

25brt grensen er først og fremst relevant ved slep pga drivstoffkostnadene. Dog har de ingen fast praksis på dette i dag. De jobber med en mer konkret og mer praksisk håndterbar regel for dette som skal inn i "Loggen" for 2009.

Link to post
Share on other sites

Har du båt og er avhengig av motor så kan det være veldig nyttig å lære såpass mye at du kan skifte drivstoffilter, rense kjølvannsfilter, skifte impeller og andre småting som kan dukke opp.

Og det fikser de aller fleste selv eller via bekjente også. Men med moderne motorer som mange etter hvert har skaffet seg er det fint lite en kan gjøre selv hvis det skulle poppe opp noen alarmer. Da må en gjerne på verksted for feilsøking og nullstilling.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...