bjoris Startet 19.August.2008 Del på Facebook Startet 19.August.2008 Etter at cockpitkalesjen er på plass mangler det bare varme under duken, det er jo deilig å sitte her utover kveldene når barna har lagt seg, men i helgen ble det iskaldt og da begynte tanken å svirre ifht å få lagt opp et uttak også her... Finnes det dyser beregnet på dette eller må jeg lage en svanehals for å sikre at det ikke kan komme vann inn, f.eks om jeg glemmer å stenge dysa? Lurer også litt på hva som er mest fornuftige valg når en ser hvordan rørene er på min varmer (Eber D4). Som bildlet viser er det bare en utgang fra varmeren, denne er forgreinet i to ca 1,5 meter fra varmeren, det mindre røret går til 2. akterkabin. Det er dette jeg ser for meg å sette en y på og føre til cockpit. Nå er jeg redd dette blir for lite varme. Den varmer ok i 2. akterkabin, men under duken er det mye "lufting" så her burde jeg nok fått mye mer varme enn det som kommer i dette røret, det vil jo bli enda mindre når jeg setter på en Y. Noe vil vel forsvinne mot 2. akterkabin selv om dysa er stengt? Noen som har synspunkter. Målet mitt er å lage en løsning som gir nok varme under duken samtidig som jeg ikke reduserer effekten inne i båten i forhold til i dag når uttaket i cockpit ikke er i bruk. Det er gjør ikke noe om uttaket i 2. akterkabin blir svakere, her blir det veldig fort varmt i dag pga det lille volumet. Er det mulig å forgreine det "store" røret som går til venstre i bildet UTEN at det reduserer effekten i resten av båten når uttaket oppe er stengt? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 20.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2008 Pt heller jeg mot å sette på en ny Y-forgreining før denne som sees på bildet. Varmeren står i rommet bak akterkabinene. Hvis jeg setter Y-en der og monterer dysa akter i cockpit får jeg svært lite slange mellom varmeren og dysa. Dette bør bli effektivt, meget effektivt. Det jeg er usikker på er om det blir et merkbart varmetap når denne dysa i cockpit er lukket pga den nye Y-forgreiningen. Er også usikker på om jeg skulle valgt samme løsning som på bildet, altså en forgreining der hovedrøret er større diameter på enn forgreiningen. Som er en ser er røret til 2. akterkabin av mindre dim. Antar dette kan påvirke/reduserer varmetapet i lukket tilstand? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
nimbuster Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Det du bør tenke på, er at jo større dimensjon på slangen...jo mer luft får du ut dysen. Du vil jo få et lite varmetap når du foregrener flere slanger/meter, men det kan du enkelt kompensere ved å isolere alle slangen og skjøtene. Ellers noe å merke seg: Legger du opp en 90 graders vinkel, tilsvarer det en ekstra lengdemeter slange. For hver liten innsnevring taper du effekt i form av luftstrøm (og da også varmetilførsel). Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Vis du tar en 90mm forgrening til bak den du har blir bra effekt også vis dysa i cokpit er stengt. Vis du har betre plass nærmere varmeren kan du også montere Y-forgreningen der uten merkbar tap på effekt vis du har 4kw varmer. Anbefaler 70mm kanal i retningen mot dysa og 60mm rett inn til den men husk svanehals på luftkanal. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Aquarius Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Helt enig med Servicemannen her, men ville lagt 2 stk 55 (60) mm stengbare dyser i cocpit. Trenger litt luft under teltet om du skal få det noenlunde varmt. Eberen gir nok både varme og luft nok i massevis for disse få dysene. Kjøpte pene hvite stengbare dyser hos NORPART (som også har mye annet snachs for båt). Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
SRA Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 PS, du hadde en stygg knekk på slangen som stjeler "guffe" Et tis er at nå da du skal rukle litt med rørene så isoler dem mye varme å hente der! Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Vist du ønsker ekstra kan du også montere en hjelpevifte på den du ønsker, feks. ekstra power på defroster til vinduer. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Jeg ville lagt mye tenkearbeid i dette. Du tar hull i noe som skal være vanntett. Riktignok har du delvis åpen hekk, men du må sikre at det ikke kommer vann i båten ved en knockdown. Sjekk også hvorvidt dette kommer i konflikt med CE merking eller ISAF. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 20.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2008 (redigert) Etter gårsdagens runde i akterkabinene, ser jeg ikke for meg at jeg kan klare å få til noe dyse andre steder enn disse som er avmerket med grå rundinger på bildet. På en måte syns jeg det virker ok at disse står der, med kalesjen oppe sitter det neppe folk bak der og dermed kan dysene bli varme og gode uten at noen sitter nært dem. Videre vil de blåse mot der folk sitter. Ønsker å ha dem nede ved cockpit, men sikkerhetsmessig bør de nok stå oppe. Må uansett sjekke dette med Hanse om en slik installasjon går utover godkjennelser av ett eller annet slag...? Vis du tar en 90mm forgrening til bak den du har blir bra effekt også vis dysa i cokpit er stengt. Vis du har betre plass nærmere varmeren kan du også montere Y-forgreningen der uten merkbar tap på effekt vis du har 4kw varmer. Anbefaler 70mm kanal i retningen mot dysa og 60mm rett inn til den men husk svanehals på luftkanal. Du mener at tapet ved en forgreining blir mindre jo nærmere varmeren forgreiningen står? Svanehalsen antar jeg du mener jeg skal ha pga faren for vann inn? På bildet mitt blir jo spørsmålet om en skal ha dysa nede ved dørken og så ha svanehals eller oppe uten svanehals (får ikke til dette der og risikoen for mye vann er mindre). Helt enig med Servicemannen her, men ville lagt 2 stk 55 (60) mm stengbare dyser i cocpit. Trenger litt luft under teltet om du skal få det noenlunde varmt. Eberen gir nok både varme og luft nok i massevis for disse få dysene. Kjøpte pene hvite stengbare dyser hos NORPART (som også har mye annet snachs for båt). Jo, du får nok bedre fordeling da, spørsmålet er bare om det er så smart, dersom jeg skulle hatt to dyser en på hver side som på bildet, vil det bli to 90 graders knekk på den på babordside så den ville kanskje bare medført større varmetap... dvs at to små kanskje ville gitt mindre effekt enn en stor uten knekk...? PS, du hadde en stygg knekk på slangen som stjeler "guffe" Et tis er at nå da du skal rukle litt med rørene så isoler dem mye varme å hente der! Ja, ser det, men effekten i 2. akterkabin er virkelig upåklagelig... Vist du ønsker ekstra kan du også montere en hjelpevifte på den du ønsker, feks. ekstra power på defroster til vinduer. Min varmer står helt bak så effekten av varmeren i forkabinen er svært laber, det er vel da ca 10 meter med uisolerte rør frem der til. Slangen til toalettet går fra en forgreining der og 2 meter til andre siden av båten. Dysa på toalettet er en vits, står varmeren på fult i 1 time så kjenner du en svak lunk der fremme. Har selvsagt vurdert isolering av slangene, men en slik vifte ville kanskje vært tingen... Kostbare greier? Hva skjer med øvrig varme i båten? Tror nok jeg prøver meg på isolering av slangene først..., men takk for tipset! Jeg ville lagt mye tenkearbeid i dette.Du tar hull i noe som skal være vanntett. Riktignok har du delvis åpen hekk, men du må sikre at det ikke kommer vann i båten ved en knockdown. Sjekk også hvorvidt dette kommer i konflikt med CE merking eller ISAF. Ja, her blir det en mail til Nelson for å høre hva som skjer. Vil jo tro at andre har gjort dette før, eller hatt lyst til å gjøre det... Jeg har jo ikke noe særlig lyst til å lage hull, men det er jo de som monterer høytalere også i cockpit så det må jo være mulig. Uansett hadde jeg først tenkt å ha dysa helt fremme ved nedgangen, problemet er at jeg da går direkte via motorrommet og er redd det blir vanskelig å ikke ødlegge for lydisoleringen fra motor, dvs at jeg vil få mye støy opp til cockpit som jeg ikke har i dag. Videre er det jo mye lengre slange om jeg legger den frem der kontra bak. Redigert 20.August.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Servicemannen Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Dyse i cokpit er ikke CE-godkjent i en seilbåt til katogeori-A. Vis du ønsker deg en sånn luksusvare gjør du som flere hundred andre båteiere og installerer en eller to i cokpiten. Du kan ta to 60mm ut fra en 70mm kanal eller ha kun en. Uansett blir bra med luft vis du klarer 70mm næsten inn til dysen men til sikkerhetskyld monterer jeg vanligvis til båt i den størrelsen kun en 60mm dyse litt over dørken og svanehals helt opp i overste del i hekken i 70mm kanal. Vis båten går ned på grunn av någen rare tinger du har gjørt henger deg ingen på grunn av den ikke CE-godkjente luftdyse du installerter. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
bjoris Svart 20.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2008 Dyse i cokpit er ikke CE-godkjent i en seilbåt til katogeori-A. Vis du ønsker deg en sånn luksusvare gjør du som flere hundred andre båteiere og installerer en eller to i cokpiten. Du kan ta to 60mm ut fra en 70mm kanal eller ha kun en. Uansett blir bra med luft vis du klarer 70mm næsten inn til dysen men til sikkerhetskyld monterer jeg vanligvis til båt i den størrelsen kun en 60mm dyse litt over dørken og svanehals helt opp i overste del i hekken i 70mm kanal. Vis båten går ned på grunn av någen rare tinger du har gjørt henger deg ingen på grunn av den ikke CE-godkjente luftdyse du installerter. Hadde jo ikke så veldig lyst til å "ødlegge" CE-godkjennelsen selv om det blir mye teori dette. Har en først tatt hull så går det ikke ann å reversere dette, uten større reparasjon. Må vurdere om det er så viktig at jeg vil gjøre det, men slik jeg ser det vil dette øke komforten betydelig på tur... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Servicemannen Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Jeg anbefaler ikke forgrening nærmere varmer en en meter. Y-forgreninger takler godt varme men den redusere levetiden på den. Vis du har dårligt med varme på bad er de vanligvis feil på oppsetning av system. Hjelpevifte støyer utrulig og bruker strøm i tillegg. Betre investering er å kjøpe inn mann med kunnskap og erfaring på oppsetning av varme i båt men problemet er at for mange er inne på den markeden uten erfaringen som trenges der. Ett er å lese opp formuler over luftmotstand i kanaler og Y-forgreninger fra produsent av varmer og annet er å ha følelsen for hele systemet i båten. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
bjoris Svart 20.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2008 (redigert) Jeg anbefaler ikke forgrening nærmere varmer en en meter. Y-forgreninger takler godt varme men den redusere levetiden på den. Vis du har dårligt med varme på bad er de vanligvis feil på oppsetning av system. Hjelpevifte støyer utrulig og bruker strøm i tillegg. Betre investering er å kjøpe inn mann med kunnskap og erfaring på oppsetning av varme i båt men problemet er at for mange er inne på den markeden uten erfaringen som trenges der. Ett er å lese opp formuler over luftmotstand i kanaler og Y-forgreninger fra produsent av varmer og annet er å ha følelsen for hele systemet i båten. Snakket med en repr. fra Eber på messa i Bergen, han sa at montering av varmeren helt bak i båten ville gi elendig effekt i hele båten og som kjent null fremme på toalettet. Men det er ikke lett å ha den andre steder og uansett ville det fort blitt støy, nå er det jo lydløst i salongen og det er verdt noen grader lavere. Uansett, den leverer massevis av varme til salong og akterkabin. Nå har vi ikke hatt det skikkelig kaldt enda, men full guffe blir iallefall for mye selv om det kryper under 10 grader ute. Hvordan det blir når sjøen blir mye kaldere vet jeg ikke, men antakelig vil det fortsatt være ok varme med unntak av forkabin og toalett. Mja, det blir vel ca 1 meter fra varmeren denne forgreiningen vil stå. Når det gjelder varmeren så er den fabrikkmontert, men ingen garanti for at de vet hva de driver med for det... Uansett vil det vel være vanskelig å få oppsette annerledes all den tid det bare er ett uttak på varmeren...? Redigert 20.August.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
nimbuster Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 (redigert) Sitat: (Servicemannen @ 20.08.08 22:32) Dyse i cokpit er ikke CE-godkjent i en seilbåt til katogeori-A. Hvor står det noe om CE-godkjenning i forbindelse med en varmluftdyse i cockpiten? Jeg kan ikke helt se hensikten med å blande inn CE-godkjenningen her? Redigert 21.August.2008 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Jeg er ikke enig med han i den uttalelsen at 4kw Eber gir null effekt foran i 35fot båt. Jeg har ikke sett på installasjonene hos Hanse men franske og italienske verft har ikke klart den oppgaven å lage brukbart system og jeg har ikke vært innom en båt fra dem som jeg har ikke omgørt oppsetningen av luftkanaler. Firekilowatteren klarer båt opptil 40fot og med femkilowatteren har jeg klart full guffe i forkabin på en båt over 50fot med 8stk luftdyser. Jeg hadde godt samarbeid med Andre som var salgsjef hos Termomarin i flere år men de var stort tap hos dem når han reiste videre. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
gunped Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 (redigert) Klarer ikke helt å se at en stengbar varmluftdyse i cockpit er verre for CE godkjenning enn fire åpne luftinntak til motorrom. Vi har det forøvrig varmt og godt med 5 kw. Eber og ett uttak på 75 mm.Varmt på badet forran blir det også. Redigert 21.August.2008 av gunped (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 (redigert) FWIW: For en laminær strøm er gjennomstrømmingen i et rør proporsjonal med radiusen^4, ihht Poiseuilles lov. Dvs at hvis du halverer radiusen, så reduserer du strømmen til 1/16*. Hvis produsenten anbefaler et 90mm rør, så kan du dermed oppnå like god gjennomstrømming med 2x75mm. Hvis du ønsker å redusere fra 90mm ned til 60mm, så må du ha fire parallelle rør for å opprettholde den samme strømmen. Dette innebærer også at du, ved å redusere fra 75mm til 60mm, halverer gjennomstrømmingen. *Under forutsetning av at motstanden forblir uforandret. Alternativt så må du øke trykket tilsvarende for å opprettholde den samme gjennomstrømmingen. Redigert 21.August.2008 av storMy_Fana (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Mulligan Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Jeg kan ikke helt se hensikten med å blande inn CE-godkjenningen her? Fordi båten til Bjoris tåler å få hele sittebrønnen fylt med vann. Og båten hans tåler en kullseiling med mastetoppen i vannet. Og det krever at sittebrønnen er helt vanntett. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 21.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2008 (redigert) Fikk svar fra Nelson nå om at de ikke hadde utført noe slikt og de var sparsomme med anbefalinger, men heller mot at jeg bør velge annen varmekilde i cockpit. Det er ikke så aktuelt, det blir mye styr og faren for brann etc er jo der med en rødspritbrenner el. MEN; de sier at de mistenker at jeg kan overopphete varmeren siden jeg har termostaten nede og dermed kan bålfyre uten at termostaten slår den ut... Nå vil det jo komme varme nede også, men det er klart at mye vil forsvinne med dyse åpen i cockpit så dette kan kanskje være en problemstilling? Ang CE-merkingen så hadde jeg jo håpt/trodd det fantes et produkt som var sertifisert for dette dvs at det var en vanntett lukking av dysen når den ikke var i bruk. Finnes ikke altså? Fordi båten til Bjoris tåler å få hele sittebrønnen fylt med vann.Og båten hans tåler en kullseiling med mastetoppen i vannet. Og det krever at sittebrønnen er helt vanntett. Men hva da med de som monterer høytalere? Er dette godkjente produkter for slikt? Hvis en ser på Tartan 3400 som ligger for salg på finn.no så har den høytalerer originalt fra fabrikk slik jeg forstår... (neida, jakter ikke på ny båt;) Redigert 21.August.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
yzfr17 Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Høres litt rart ut at det er termostaten i cabinen som skal være sikkerhet mot evt overopphetting i brenneren, kanskje du finner noe i manualen om at den slår seg av dersom den blir for varm. Sitér dette innlegget Kim Link to post
Fantino Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Enig med yzfr17. Har selv erfaring med at enkelte gjester ombord stenger den ene dysa i lugaren der de ligger. Når jeg da kjører varmeren med kun to utløp (et fast i cockpit, og ett i forkabin) justerer den seg ned temmelig raskt og det blir ikke skikkelig varmt, hverken i forkabin der føleren for termostaten ligger eller i cockpit. Når jeg så åpner den stengte dysa så "guffer" den på med en gang. Altså "passer den seg selv" når motstanden blir for stor. Dette er en Wallas 3500 Airtop. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Snakket med en repr. fra Eber på messa i Bergen, han sa at montering av varmeren helt bak i båten ville gi elendig effekt i hele båten og som kjent null fremme på toalettet. Jeg har Webasto montert helt bak og luften er akkurat like varm i forpiggen som den er på uttaket nærmest varmeren (toalettet) , er ihvertfall ikke mulig å merke noen forskjell. Nå er det doble slanger i min båt (tror muligens det er originalt) men den uttalelsen der er etter min mening litt vag uansett Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Men hva da med de som monterer høytalere? Er dette godkjente produkter for slikt? Hvis en ser på Tartan 3400 som ligger for salg på finn.no så har den høytalerer originalt fra fabrikk slik jeg forstår... (neida, jakter ikke på ny båt;) Jeg har fabrikkmonterte høyttalere. Det er et lokk på baksiden som gjør at det ikke vil lekke vann inn gjennom disse. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Aquarius Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Bjoris, du bør ikke bekymre deg for overtemperatur. du har vel en 90 mm IKKE stengbar dyse i hovedkabinen. Dette er nettopp for å sikre en minimum forsvarlig luftgjennomstrømning. Ytterligere uttak vil øke luftgjennomstrømningen, så overtemperatur er ikke noe problem. Vi hadde i vår BMB32 90mm slange til hovedkabin. På denne var det avgreninger 75mm til stikk-kabin og 55mm til bad. På hovedslange rett etter 3,5kW Webasto hadde vi 90mm forgrening til 3 stk 55mm dyser i cocpit. Fin varme i hele båten og glovarmt oppe i cocpit med 3 dyser åpne. Tror du få fin varme i hele båten med Eber'n, men vanntettheten i forhold til CE-godkjenning skal jeg ikke uttale meg om. Se dog at veldig mange seilbåter har varmluftsdyser i cocpit. Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
bjoris Svart 21.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2008 (redigert) Jeg har Webasto montert helt bak og luften er akkurat like varm i forpiggen som den er på uttaket nærmest varmeren (toalettet) , er ihvertfall ikke mulig å merke noen forskjell.Nå er det doble slanger i min båt (tror muligens det er originalt) men den uttalelsen der er etter min mening litt vag uansett Ja, denne representanten mente også at D4 var altfor lite i en 35 foter, måtte ha 5 kw... Forstår ikke helt at varmeren deres gir lik effekt ved kort og lang slange, disse må være isolert da? Jeg har bra med luft både i forkabinen og på toalettet så jeg har tro på isolering som løsning. Utfordringen er at denne vil bli noe amputert pga at det er mange steder jeg ikke kommer til, regner jeg med, som f.eks bak pentry og bak innerliner i akterkabin mv. Skal studere bruksanvisningen ang dette med fare for overoppheting, tipper den er lagd slik at det også er en regulering i selve varmeren hvis den blir for varm, en termostat kan jo feile eller ting kan bli lagt foran den slik at varmen ikke kommer til så dette tror jeg ikke er noe problem, men jeg må sjekke. Ellers må jeg tenke litt slik at jeg er sikker på at det ikke vil dryppe vann mellom dysa og slangen ved heftig regnvær f.eks. Denne blir jo stående ute, uten noen form for beskyttelse mot regn og store mengder sjø i dårlig vær. Er litt skeptisk til å sette hullet der jeg ser det blir enklest, der er det svært utsatt for været... Hmm. Får gjøre som Mulligan sier, tenke nøye gjennom det... Bjoris, du bør ikke bekymre deg for overtemperatur. du har vel en 90 mm IKKE stengbar dyse i hovedkabinen. Dette er nettopp for å sikre en minimum forsvarlig luftgjennomstrømning. Ytterligere uttak vil øke luftgjennomstrømningen, så overtemperatur er ikke noe problem. Vi hadde i vår BMB32 90mm slange til hovedkabin. På denne var det avgreninger 75mm til stikk-kabin og 55mm til bad. På hovedslange rett etter 3,5kW Webasto hadde vi 90mm forgrening til 3 stk 55mm dyser i cocpit. Fin varme i hele båten og glovarmt oppe i cocpit med 3 dyser åpne. Tror du få fin varme i hele båten med Eber'n, men vanntettheten i forhold til CE-godkjenning skal jeg ikke uttale meg om. Se dog at veldig mange seilbåter har varmluftsdyser i cocpit. Joda, det er en slik 90 cm til salongen som ikke kan stenges. Forstod det slik at selgeren hos Nelson var mer redd varmeren kunne overopphete pga at den med et slikt oppsett kunne ende med å gå for fult uten at termostaten registrerte at det ble varmerer, og dermed ville den kunne gå for full musikk 24/7, men det er den vel konstruert for? Tror også dette må være en ganske vanlig løsning, mange motorbåter har det iallefall, men der vil det naturlig nok være mindre utsatt for vann på akterdekket enn i en seilbåt. Føler vel at det blir mindre nytte av investeringen i kalesje om ikke jeg får til dette med varme så det blir nok gjennomført, men om jeg går for mer enn ett uttak er jeg litt skeptisk til, vil jo ikke borre flere hull enn nødvendig, men jeg har jo mulighet til å utvide om det blir for lite... Redigert 21.August.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.