gimi Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Bjoris: hvor er luftinntaket til motoren? Jeg personlig ville ikke vært særlig bekymret for å installere en dyse i cockpit. Du kan jo eventuelt sette over et vanntett lokk på en utforet krage om du er veldig forsiktig. På min båt - som både er CE godkjent og kategri A båt - er ikke cockpiten 100% tett. Det kan komme inn vann gjennom luftinntak og glipper rundt nedgangsluken, i tillegg kan det komme vann inn gjennom akterspeilet i gjennomføringen til kjettingen for aktervinsjen pluss langs slangen til dusjen. På den andre siden er det jo bare å sette på varmeren i salongen og så åpne nedgansluka - da kommer varmen ut i teltet.......... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Forstår ikke helt at varmeren deres gir lik effekt ved kort og lang slange, disse må være isolert da? Slangene i HRn er ikke samme type som i Dufouren , de ligger slange i slange og i dufouren var det enkel slange. Vet ikke om dette isolerer veldig men jeg merker at det er mye kjøligere i benker der slangene passerer i denne båten kontra forrige båt så det må da være mindre varmetap. Har vi sprayhoodforlengeren på og luka åpen ned med varmeren på nede så er det varmt nok i massevis oppe i cocpit , ihvertfall hittil men vinteren er jo ikke kommet enda Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 21.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2008 Bjoris, du bør ikke bekymre deg for overtemperatur. du har vel en 90 mm IKKE stengbar dyse i hovedkabinen. Dette er nettopp for å sikre en minimum forsvarlig luftgjennomstrømning. Ytterligere uttak vil øke luftgjennomstrømningen, så overtemperatur er ikke noe problem. Vi hadde i vår BMB32 90mm slange til hovedkabin. På denne var det avgreninger 75mm til stikk-kabin og 55mm til bad. På hovedslange rett etter 3,5kW Webasto hadde vi 90mm forgrening til 3 stk 55mm dyser i cocpit. Fin varme i hele båten og glovarmt oppe i cocpit med 3 dyser åpne. Tror du få fin varme i hele båten med Eber'n, men vanntettheten i forhold til CE-godkjenning skal jeg ikke uttale meg om. Se dog at veldig mange seilbåter har varmluftsdyser i cocpit. Bjoris: hvor er luftinntaket til motoren? Jeg personlig ville ikke vært særlig bekymret for å installere en dyse i cockpit. Du kan jo eventuelt sette over et vanntett lokk på en utforet krage om du er veldig forsiktig. På min båt - som både er CE godkjent og kategri A båt - er ikke cockpiten 100% tett. Det kan komme inn vann gjennom luftinntak og glipper rundt nedgangsluken, i tillegg kan det komme vann inn gjennom akterspeilet i gjennomføringen til kjettingen for aktervinsjen pluss langs slangen til dusjen. På den andre siden er det jo bare å sette på varmeren i salongen og så åpne nedgansluka - da kommer varmen ut i teltet.......... Luftinntaket, dvs på Hanse er det vifte som blåser UT luften... dette står i akterspeilet og er mye mer utsatt for sjø enn inni cockpit... Dette kan jo ikke lukkes i motsetning til en slik dyse. Jeg har jo f.eks et stor vindu i cockpit til ene lugaren som kan ved uhell stå åpent så 100% tett er det ikke om en har glemt seg ut, men ellers er den tett, ingen gjennomføringer, dvs du har dusjen også, men her er lokk over... Kunne likevel tenkt meg en dyse som hadde lokk i tillegg, men mulig det blir vanskelig å finne... Siden den blir i cockpit bør den ikke bygge mer enn nødvendig heller... Trodde også jeg skulle få denne deilige varmen fra salongen, problemet ble bare at det ble så inn i granskauen varmt nede og fortsatt kjøling oppe så det ble svært ineffektivt siden det ofte blir slik at de nede sover og ønsker det kaldt. Jo en kan stenge dørene til lugarene, men vi gjør ikke det, ønsker mest mulig lufting og ellers må vi også ha kontroll på de små... Ergo funker ikke det så bra for oss, uansett, det vil bli noe varme nede, men tror en dyse i cockpit vil gjøre susen kontra full guffe nede. Nå finnes det nok også tettere kalesjer enn vår, det ble en utfordring i denne båten da det f.eks er to luker helt akter en på hver side. For at støttestaget ikke skal stå i veien for lukene når disse åpnes ble det gliper nede. Har tenkt å få gjort det som kan gjøres for å redusere "luftingen" her, men noe blir det. På min kompis sin Bav går den jo rundt hele kanten og blir dermed svært så tett, men med slik cockpit som min Hanse har er ikke det mulig, slik jeg ser det og du vil få det mer luftig... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Servicemannen Svart 21.August.2008 Del på Facebook Svart 21.August.2008 Denne lille varmen foran i båten du prater om Bjoris, er de litet varmt luft ut av dyse eller nokk med luft men den er kald? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
bjoris Svart 22.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2008 Denne lille varmen foran i båten du prater om Bjoris, er de litet varmt luft ut av dyse eller nokk med luft men den er kald? Den er kald, men det er nok med luft... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Enzo Svart 22.August.2008 Del på Facebook Svart 22.August.2008 Er varmeren fabrikkmontert og den bare gir kaldluft foran så må det vel være grunn til reklamasjon for da gir den deg jo ikke det den er ment å gi. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 22.August.2008 Del på Facebook Svart 22.August.2008 Enig med Enzo. Vis någen selger deg en varmeinstallasjon skal være varme i installasjonen. Vis luftkanaler ligger inn mot skrogen hele veien har du ingen kalorier etter. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
bjoris Svart 22.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2008 Jo, jeg har det på lista over feil, men har ikke så stor tro på at jeg når frem her. Det er jo ikke iskaldt, etter en tid på full guffe med alt annet stengt så blir det noe lunk på toalettet også, men det blir f.eks altfor varmt i salongen før dette skjer så ... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Servicemannen Svart 22.August.2008 Del på Facebook Svart 22.August.2008 Du kan starte med isolering av luftkanal i mellem saloong og bad. Der er meste varmeforskjellen. Du kan prøve at få Nelson til å anskaffe isoleringen til deg. Senere kan du isolere resten. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Enzo Svart 22.August.2008 Del på Facebook Svart 22.August.2008 Blir det bare lunk på doen foran ved å stenge de andre ventilene så er det , unnskyld at jeg sier det , aaalt for dårlig og absolutt en reklamasjon som burde rettes opp av de som har solgt varen. Om importøren ikke holder hus i nærheten så burde de sende isolasjon i posten med instruksjon om hvordan det skal gjøres samt en kompensasjon. Og vil ikke det bedre saken så bør de etter min mening levere en kraftigere varmer. Står det virkelig så dårlig til med servicen om man kjøper en såpass dyr gjenstand i Norge i dag da ? men jeg synes uansett det høres merkelig ut , de fleste nyere båter har da varmeuttak i forpigg og de har vel god varme i dette uttaket alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 22.August.2008 Del på Facebook Svart 22.August.2008 Står det virkelig så dårlig til med servicen om man kjøper en såpass dyr gjenstand i Norge i dag da ? men jeg synes uansett det høres merkelig ut , de fleste nyere båter har da varmeuttak i forpigg og de har vel god varme i dette uttaket alle sammen. Nå skal jeg ikke svare for alle "billigbåter", men i hvertfal for Bavaria er dette en kjent sak. Når varmeren går på lavt turtall (termostaten står typisk i salong), det er vinter ute og de fleste dysene står oppe er det ikke mye varme som kommer ut i piggen. Jeg har isolert slangen ekstra (450 NOK pluss et par timer arbeid) - da ble det bra. Enzo: Du får betrakte dette som første avdrag på den millionene du betalte "ekstra" for din kvalitetsbåt (eller kanskje første bidrag til å dekke rentekstnadene på delta investeringen). Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.August.2008 Del på Facebook Svart 22.August.2008 (redigert) Rente på delta , tog an ikke ? Og millionene blir nok ikke helt korrekt , jeg betalte neppe noe mer enn man gir for en 40fots bav Greit nok at det fungerer hos meg nå men dette er da en så betydelig ting at man nok skal kunne forvente at det fungerer slik det skal uansett hva man har betalt Redigert 22.August.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 25.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2008 Blir det bare lunk på doen foran ved å stenge de andre ventilene så er det , unnskyld at jeg sier det , aaalt for dårlig og absolutt en reklamasjon som burde rettes opp av de som har solgt varen. Om importøren ikke holder hus i nærheten så burde de sende isolasjon i posten med instruksjon om hvordan det skal gjøres samt en kompensasjon. Og vil ikke det bedre saken så bør de etter min mening levere en kraftigere varmer. Står det virkelig så dårlig til med servicen om man kjøper en såpass dyr gjenstand i Norge i dag da ? men jeg synes uansett det høres merkelig ut , de fleste nyere båter har da varmeuttak i forpigg og de har vel god varme i dette uttaket alle sammen. Jeg er vel enig med deg, men at jeg får større varmer er utelukket, at de dekker noe isolasjon går sikkert greit. Nå er det muligens også nok. Men hvordan en oppnår like mye varme i et 10 meter lang slange som på en 2 meter er for meg et mysterium, slik jeg forstår at du gjør på din HR. Det må jo være å bruke tykkere slanger der det er lengre kanskje? På min ville nok da mye av effekten forsvunet i salongen så kanskje dette er et større problem for oss med toa fremme? Nå skal jeg ikke svare for alle "billigbåter", men i hvertfal for Bavaria er dette en kjent sak. Når varmeren går på lavt turtall (termostaten står typisk i salong), det er vinter ute og de fleste dysene står oppe er det ikke mye varme som kommer ut i piggen. Jeg har isolert slangen ekstra (450 NOK pluss et par timer arbeid) - da ble det bra. Enzo: Du får betrakte dette som første avdrag på den millionene du betalte "ekstra" for din kvalitetsbåt (eller kanskje første bidrag til å dekke rentekstnadene på delta investeringen). Som jeg mistenkte er nok dette ganske vanlig. Skal prøve å rapportere tilbake på effekten av isoleringen Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart 30.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2009 (redigert) Ja, da har jeg begynte å planlegge prosjektet. Det ble lagt litt på is, men nå har jeg tenkt å få det gjort. Ser at det blir vanskelig å finne et sted for denne dysa (går for èn dyse som en start, iflg Eber er dette også nok normalt) uten at den kommer nært gassflaska, siden jeg har reserveflaska på andre siden er problemet likt på begge de egnede stedene for å ha denne varmedysa. Noen formening om hvor varmt det kan være i nærheten av gassflaska? Gassen står i eget rom, men slangen kommer rett på andre siden av veggen og her vil det nok bli bra varmt siden det er såpass kort avstand fra varmeren... Redigert 30.November.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Junke Svart 1.Desember.2009 Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Dersom du isolerer slangen blir dette ikke noe problem. Jeg har isolajon på alle mine slanger, og utenpå denne er det ikke særlig varmt. Med andre ord en vinn-vinn situasjon. ( jeg har eber D4, og varme også i forlugaren) Husk også at i ett stuerom (ute)vil allt varmetap i slangen gå til kråknene. Inne i båten blir jo det til en viss grad "gjenbrukt" i form av varem stuerom iunder køyene f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 1.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2009 Dersom du isolerer slangen blir dette ikke noe problem. Jeg har isolajon på alle mine slanger, og utenpå denne er det ikke særlig varmt. Med andre ord en vinn-vinn situasjon. ( jeg har eber D4, og varme også i forlugaren)Husk også at i ett stuerom (ute)vil allt varmetap i slangen gå til kråknene. Inne i båten blir jo det til en viss grad "gjenbrukt" i form av varem stuerom iunder køyene f.eks. Ja, jeg skal prøve å isolere så dette går nok fint, men litt lite ønskelig å ha en slik varmekilde boblende ved gassflaska, men med godt forarbeid antar jeg dette er uproblematisk...:) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Junke Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Mitt poeng var at slangen blir ikke varm utenpå derom du har isolasjoenen på utsiden. Dermed ikke noe problem med gassflasken Det er nok også mangen som har varmerørene liggende ved siden av gassrørene/slangen på vei inn til byssen Dessuten er nok disse flaskene designet for å tåle bra temperatur. Tenk f.eks hvor varmt det blir i ett lukket rom i f.eks karibien! Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Hva isolerer dere slangene med?? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Hva isolerer dere slangene med?? Isolasjon selvsagt Du får kjøpt ferdig isolasjon som er Glava kledd inn i en plastrømpe. De fleste større båtforretninger har dette. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Isolasjon selvsagt Du får kjøpt ferdig isolasjon som er Glava kledd inn i en plastrømpe. De fleste større båtforretninger har dette. skjønner at dere bruker isolasjon....men det er ikke all isolasjonen som er godkjent for dette har jeg hørt Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 2.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 (redigert) Jeg har planer om å gjøre et stunt på isolering også når jeg nå begynner på varmeren. Fikk go for å bytte eksosen og gjøre div modifiseringer for å få mer varmluft i forkabin/toalett av forhandler i dag på deres regning så selv om en må kunne forvente å få ting dekket når en kjøper ny båt så er jeg likevel svært fornøyd med Fjordboats her, de får et par bilder og sier ok... Sånn skal det være:) Når det gjelder isolering har jeg skjønt det slik at det er de første metrene som er viktigst å isolere. Kommer ikke til over alt, men første 2 meter tror jeg skal gå greit å få isolert. Mer usikker på om det er verdt pengene å isolere videre, spes når det uansett blir større områder som ikke er mulig å isolere, men vi får høre med ekspertene i Bergen Er ellers litt redd det ikke blir fult en meter fra varmeren før jeg må sette på Y-en til uttaket i cockpit... Forstod det var noe her med at det kan bli for varmt hvis jeg ikke klarer å få denne Y-forgreiningen lengre fra varmeren? Vel, igjen får vi høre med forhandleren... Men tips her er jo gullverdt... Redigert 2.Desember.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Frehau Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Bjoris, jeg har selv isolert rørene mine, og det er verdt bryet å isolere så mye av rørene som mulig. Rørene hos meg går inni benker og skap, og ved å isolere slipper jeg nå å være redd for at ting som ligger inntil rørene skal ta skade pga varme. Utluften er også flere grader varmere. Hva er grunnen til at du ikke kommer til? Når det gjelder hull i cockpit; På min bavaria er det to lufte hull originalt omtrent der hvor du har tegnet merker på bildet. Altså på hver side av utgangen. Disse er for luft til kvadrantrommet og dermed til motor. De er vinklet noe oppover på innsiden, men det er det. Båten er allikevel ce klasse A, så det ville jeg ikke bekymret meg for. Her står det en del fornuftig som også vil gjelde eber: http://www.webasto.co.dk/files/pdf/montvejlbaad.pdf Denne kan kanskje også være interessant: http://www.seilfeber.com/page11.html Lykke til! Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Enzo Svart 2.Desember.2009 Del på Facebook Svart 2.Desember.2009 Jeg har isolerte rør gjennom hele båten min , sånn hvit plast med glava inni og det fungerer sånn passe greit , er ikke imponert over varmen i forpiggen , nå er båten litt lenger enn rassyen jeg hadde sist men der var det betydelig mye bedre varme helt framme , jeg mistenker at HR gjorde en bedre jobb med å legge rørene korrekt og at dette har vel så mye å si som isolering alene. Malene her på forumet har Hanse med uttak i cocpit , kanskje du skulle sendt han en PM for å høre hvordan det er lagt opp. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 9.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2009 (redigert) Endelig er det gjort, her bilde under montering. Det er silikonert ute og inne, doble slangeklemmer og svanehals så dette blir bra, selv om dysa står utsatt til. Mulig jeg leter etter et passende deksel å ha over, men vi får se. Skulle undre meg om det ikke er tett nå. Resultatet ble bedre enn forventet, kjempebra varme fra dysa ute var forventet da uttaket er nært varmeren, men varmetapet inne ble mye mindre ved åpen dyse ute enn jeg hadde trodd. Med lukket dyse ute er det ingen merkbar forskjell inne (var redd jeg ville tape litt). Det beste med hele løsningen er at det nå er mye mer naturlig å ha lukene åpne ut, selv med cockpitkalesjen har vi normalt skalket lukene når det har vært surt ute, det blir ikke nødvendig nå. Dette gav mye bedre luft i hele båten... Redigert 9.Desember.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.